316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post Reply
User avatar
Kuist318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 128
Joined: Sun Nov 01, 2009 11:59 pm
Location: St.Willebrord

Post by Kuist318 »

met aflassen moet je wel opletten dat je er niet te veel warmte in
stopt anders komt er te veel spanning in het matriaal
en trekt het teveel

vertinnen is zeker zo goed als aflassen


groeten Stefan

e21 318 1978 in restauratie
e21 318 1979 daily
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi Stefan,

Dat teveel warmte inbrengen kan ik goed begrijpen. Mij was altijd verteld dat als je geheel wilt aflassen dat je dan kruislings stukjes moet lassen om zo het trekken te verminderen en stootsgewijs warmte in het metaal te brengen.

Vertinnen heb ik ook nog nooit gedaan maar dat gaan we gewoon proberen. Het zal altijd beter en steviger zijn als een groot gapend verrot gat.

Bedankt voor de tip in ieder geval :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Vandaag weer wat gedaan.

Het blijft behelpen als de auto niet totaal gestript is. Alles iedere keer afdekken om beschadigingen te voorkomen etc etc.

Het grootste gat is dicht en nu nog bovenop ( zie eerste foto) en dan kan de onderste versteviging er weer in.

Image

Binnenzijde van de wielbak.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Lekkere bezigheid met deze temperaturen :wink: toch mooi om zien
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Yep, net werk, wordt vanzelf weer een plaatje!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Morgen weer een stukje verder hopelijk. :roll:
Als het laswerk klaar is aan de linkerkant kan het verzinkt worden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

Die is wel voor de 28ste klaar zo!!

goed bezig,

groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat ga ik niet redden Leon. De andere zijde moet nog en dan het gehele RDW en APK verhaal nog. Tussendoor wil ik ook nog met vakantie.

Ik denk dat de 28ste de afsluitingsmeeting van de Baur is in deze staat.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Vandaag dus even gezweten. Wat een rotpositie om als amateur te lassen. Het plaatmateriaal zit erin en is altijd beter dan een gapend gat. Hierna nog verzinken dus dat komt wel goed.

Eerst het rotte deel uitslijpen:
Image

Plaatje hechten:
Image

Grotendeels afgelast zodat ik het met wat nabewerken kan verzinken:
Image

Weer wat verder. Nu eerst binnenzijde wielkuip behandelen met Fertan en Ferpox en dan de onderste verstevigingsplaat maken en plaatsen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Peter, dit gaat helemaal goed komen.
Gewoon strak door werken dan ben je er gewoon de 28e bij.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Kuist318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 128
Joined: Sun Nov 01, 2009 11:59 pm
Location: St.Willebrord

Post by Kuist318 »

Goed bezig peter
ga zo door ziet er netjes uit,gaat helemaal goed komen :D
bij mij ligt het even stil te druk op het werk met deze temperaturen
en de droogte :cry:

succes verder
groeten Stefan

e21 318 1978 in restauratie
e21 318 1979 daily
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Bedankt voor de woorden :wink:

Nu is het ook weer een bakoven in de garage dus het laswerk ligt weer even stil. Tevens examens op mijn werk dus ook hier even wat pauze.

@Stefan,

Ik heb nog wel een vraagje. Ik slijp uiteraard het slechte deel weg en maak de nieuwe plaat in de juiste pasvorm dat het de ruimte juist opvult. Zoals je ziet is het dan wat hechten en eventueel grotendeels aflassen. Toch merk ik dat als ik het aflas dat bij sommige delen het plaatmateriaal heel erg dun wordt en zelfs scheurtjes geeft. ( wat je daarna weer op moet vullen)

Komt dit omdat het dan te warm wordt gemaakt ( amperage te hoog) of moet mijn draadsnelheid omhoog?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Kuist318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 128
Joined: Sun Nov 01, 2009 11:59 pm
Location: St.Willebrord

Post by Kuist318 »

hoi Peter

zo te zien mag je draad snelheid iets omhoog.
met wat voor dikte draad las je,
ik gebruik altijd 0,8 draad.
groeten Stefan

e21 318 1978 in restauratie
e21 318 1979 daily
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Inderdaad 0,8 draad. Dan gaan we dat eens proberen.

Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n professioneel apparaat heb hoor. Geen losse gasflessen maar draad met schermgas erin. Het apparaat heeft mij tot nu toe altijd goed van dienst geweest maar ik denk dat dit toch klussen worden die een iets proffesioneler lasapparaat vragen.

Al komt het natuurlijk nog altijd grotendeels door de persoon die ermee werkt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by 323baur »

Ik vind het knap van je Peter.
Super bezig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply