Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Petje af hoor. Dat zijn toch de details die je blijft zien, en zeker als je ze zelf gemaakt hebt haha. Fraai!


Regards/groeten, Jeroen
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by pattam2009 »

Mooi hoor Koos, het zijn zeker de details die het m doen. Ga zo door.
Ga jij voor de elec.antenne in het achterscherm?
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19153
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Jep, elektrische antenne in het achterscherm zat er al in, origineel BMW, en komt ook terug.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Wondermike »

Prachtig om te zien hoor Koos en er rijden zat "gerestaureerde" auto's rond die niet zo grondig zijn aangepakt en zeker niet rond die plaatsen.
Dit is voor de langere termijn gewoon het beste wat je kan doen al kan ik me voorstellen dat het soms een gebed zonder einde is.

Ook leuk dat jij met de minste E21 km ervaring toch zo'n heel forum kan volschrijven :mrgreen:
(ga vooral zo door!)
So many cars, so little time
User avatar
duuzend
Upcoming E21 fanatic
Posts: 170
Joined: Thu Aug 15, 2013 11:43 pm
My E21(s): '81 BE 318i

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by duuzend »

Gestoord!
Echt mooi al het plaatwerk vernieuwen ga je nog veel plezier aan beleven!
Ook een mooie ruime werkplaats,
daar kan je alles doen.

gtz
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19153
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

De achterzijde is grosso modo gereed. Nu komt het aan op afwerken van de details. Als die klaar zijn, dan kan ik de bodem van de auto aanpakken. Heb ik zin in, maar eerst dus die details…
Zo heb ik de rechter zijde van de kofferbakvloer afgewerkt.

Image

En toch zie ik nog verbeterpuntjes, dus ook die maar even gedaan

Image

Achterscherm ook nog

Image

Een stelletje extra proplassen geplaatst omdat ik niet tevreden was over de hechting tussen de wielbakken

Image

En afwerken

Image

De balk aan de achterbank aan de wielbak gelast

Image

Stripje van de achterbankleuning op de wielbak gezet

Image

En dan ben je bijna klaar, maar toch… Ik was bezig en keek weer naar de uitlaatsteun aan de rechterzijde. Oud Brové laswerk, dus nooit vertrouwen… Steun bestaat uit twee aan elkaar geknutselde stukken, die niet eens goed uitgelijnd staan in hoogte en breedte. Dus de flex er maar in, al was het alleen maar voor de mooi.

Image

En ja hoor. Een gare bende eronder. Roest!

Image

Image

Dus de roest eruit.

Image

Image

Nieuw plaatje erin

Image

Image

Aflassen, afslijpen en spuiten. De balk is weer goed!

Image

Dan de steun. Deze is nu uiteraard niet meer toe te passen zonder herstel. Eerst schoonmaken en verlengen.

Image

Dan de steun op maat en in model maken

Image

En vastzetten.

Image

En zo is weer een avond verdwenen met kleine klusjes die me in het geheel niet verder helpen maar op detail wel leiden tot een erg roestvrije E21!De lijst met restpuntjes wordt kleiner! Als deze lijst klaar is, is de bodem aan de beurt.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 7:58 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by 323baur »

Eeeh..ik wil niet lullig doen maar je bent met een e21 bezig...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

323baur wrote:Eeeh..ik wil niet lullig doen maar je bent met een e21 bezig...
Dit maakt alles een stuk duidelijker :screwy

Zonder dollen, het is dit wat er voor zorgt dat je straks een super nette E21 op de weg heb staan! Ga vooral zo door.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19153
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

323baur wrote:Eeeh..ik wil niet lullig doen maar je bent met een e21 bezig...
Dus daarom past het allemaal voor geen meter.....

Toch leuk dat jij de eerste bent die hapt, Ite. Je stond in onze top 3 :banana
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1002
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Groentje_me »

Respect Koos!
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Fraai detail werk weer Koos!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19153
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

De achterzijde van de 323i is gereed!! Ik ben er blij om, alles is nu klaar aan kofferbak en wielbakken achter. De laatste actie was het plaatsen van de scheidingswandjes. Deze heb ik geprepareerd en daarna geproplast.

Image

Image

Ook heb ik twee nieuwe wielkastdragers voor gekocht bij W&N. Die gasten melden dat alle modellen gelijk zijn, maar nee, type 1 is anders. Niet veel maar wel wat. En toch gewoon opsturen. :hammer
Type 1: een vierkant gat bij het lipje en een stukje uit de rand onder het chassisnummer.

Image

Type 2: Een meer rond gat bij het lipje en een soort inham onder het chassisnummer.

Image

Uiteraard maak ik hier wel type 1 modellen van, zo wil ik ze er niet in hebben. Maar dat komt later. Eerst de bok eindelijk weer terug naar zijn originele vorm, de achterzijde op de drager in de veerpoottorens. Dat is een stuk steviger en beter verdeeld op de bok qua gewicht.

Image

Dit is de tijdelijke drager, daarnaast stond de cas op de lange pennen van het subframe.

Image

Nu de achterzijde gereed is kon ik aan de slag met de rotte delen van de vloer, aansluiting op de binnendorpel. Eerst aftekenen:

Image

Daarna opensnijden en de rand verwijderen. Nu blijkt dat dit echt geen overbodige actie is! Een bruine bende, gelukkig prima te herstellen.

Image

Omdat de rand gepuntlast zit, heb ik wel wat moeite gehad de bende los te halen zonder de dorpel of de vloer te beschadigen. Er is geen ruimte om met de puntlasboor de boel los te boren, dus heb ik een scherpe houtbeitel gebruikt om tussen de puntlassen de strip stuk te slaan, waarna ik de stukjes gemakkelijk kon draaien met een tang en de puntlassen los knapten.

Image

Als alles uiteindelijk is verwijderd, blijft dit over…

Image

Dan de voorzijde van de vloer. Die is in het verleden meer dan eens hersteld en dat heeft zijn sporen nagelaten. Daarbij is het vloerpaneel van W&N imitatie en precies verkeerdom gevormd bij de randen. Dat alles leidt er toe dat ik de boel niet origineel heb zitten, hoewel het in 2011 netjes is gemaakt door Gert jan. Het is dan de vraag, laat je het zitten zoals het zit of zet je de puntjes op de i, wetende dat ik me een bak werk op de hals haar daarmee. Besluit: slopen en origineel maken al is het een dubbel gevoel om het goede werk van Gert jan weer los te trekken.

De binnenzijde, veel bakwerk, oud in oud en dat leidt tot verborgen roest. Daarnaast zit de rand tussen schutbord en vloer niet goed.

Image

De buitenzijde: naden kloppen niet, de onderzijde van de Astijl is in de loop der tijd te kort geworden waardoor deze niet meer goed aansluit, wat resulteert in minder mooi laswerk. Geen originele aansluiting.

Image

Image

Dit is roestig, maar zo horen de naden te lopen, de Astijl moet verder doorlopen over de dorpel. Daarnaast mist er onder in het hoekje van de W&N dorpel een hoekje metaal, niet onbelangrijk, want daar hoort het clipje op het gat, waarin de schroef van het spatbord in gaat voor bevestiging.

Image

Image

Dus slopen maar. Nieuwe transportsteun eraf:

Image

Image

Voorzichtig de randen en dubbel metaal uitelkaar peuteren:

Image

En dan een eerste stuk metaal verwijderen.

Image

Om te zien wat er verder weg moet, is het donormateriaal van belang. Kijken wat je hebt, voor je teveel sloopt. Dus eerst de binnen en buitendorpel scheiden:

Image

Nu heb ik de binnendorpel, die absoluut wat werk behoeft (lees reparatie)

Image

Image

Vervolgens de onderzijde van de Astijl en de buitendorpel scheiden.

Image

En dan heb ik een tamelijk nette Astijl om te hergebruiken.

Image

Image

Even stralen en een klein beetje herstellen en dan kunnen we verder! Dat is voor een volgende keer.

Ennuh: nooit iets slopen voor je weet hoe het terug moet! Even een schetsje.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:00 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by pattam2009 »

Echt super hoe jij blijft doorgaan Koos, met dit soort details maak je het verschil tot een echte restauratie :wink:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Dat is echt op detail letten! Top dat je het zo doet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2575
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Manitoba »

Koos, ik heb echt bewondering voor wat jij doet en bereikt met je auto. Ik hoop voor je dat je zo lekker bezig kunt blijven en vorderingen maakt!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Post Reply