Pastellblauer's E12 avonturen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Dat is vervelend, zeg! Maar een vervangende ecu, dan is dan een megasquirt ecu? Die had je al op voorraad?
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ja dat klopt, nadat ik de Pastellblauer omgebouwd had van carburateur naar de Megasquirt heb ik een 2e ecu gebouwd, die heb ik normaliter ook altijd wel in de auto liggen. Bedoeld voor als zoiets dus gebeurt.uwbuurman wrote: Wed Jul 15, 2020 8:43 pm Dat is vervelend, zeg! Maar een vervangende ecu, dan is dan een megasquirt ecu? Die had je al op voorraad?
Het is wel fijn om een reserve ecu te hebben, zeker in mijn geval omdat die zelfbouw is, en er dus geen vervangende bestaat in de markt. Het is een uniek exemplaar.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ook in andere gevallen kan een reserve ECU wel erg handig zijn, schakeltrapje wil er weleens uitvliegen dus ook van een doodordinaire Motronic heb ik graag een geteste reserve van het juiste type in de kofferbak liggen, belangrijke tip voor oa de E30 rijders hier, in de 320iS lag er ook altijd één achterin en die heeft al tenminste 2x dienst gedaan, al was dat om anderen weer op weg te helpen haha.
Maar in jouw geval helemaal, Rob! Hoofdbrekens maar gelukkig ben je weer helemaal in de lucht!
Maar in jouw geval helemaal, Rob! Hoofdbrekens maar gelukkig ben je weer helemaal in de lucht!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Ah, oke, check. Tja, dan is het handig inderdaad. En nu je gecheckt en vastgesteld hebt, dat alleen de toerentelleruitgang is opgefikt, is wisselen een mooie oplossing.
@Jeroen, dank voor de tip, heb nog wel eentje van een 525i m20, maar zal eens nagaan of die gelijk is
@Jeroen, dank voor de tip, heb nog wel eentje van een 525i m20, maar zal eens nagaan of die gelijk is
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Off topic maar volgens mij is voor de VFL E30 325i de 0261 200 073 non-kat en de 0261 200 153 mèt kat.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Zoals Rob nu ook aangeeft, gebruikt hij geen officieel Megasquirt product. Ik wil niet meteen zeggen dat dat goed of slecht is, maar ik vind het ook niet helemaal ‘eerlijk’ om dit als ervaring volledig op het Megasquirt product af te schrijven.
Ik doe niet anders dan wijzigingen met draaiende motor doorvoeren op mijn Microsquirt. Zal nog eens een rondje zoeken doen naar andere ervaringen met dode Megasquirts.
Ik doe niet anders dan wijzigingen met draaiende motor doorvoeren op mijn Microsquirt. Zal nog eens een rondje zoeken doen naar andere ervaringen met dode Megasquirts.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Grappig te zien dat de voorbereidingen voor deze motorwissel al ruim 5 jaar geleden in gang gezet waren met dit topic, wat vandaag toevallig weer actueel werd:
Check out this topic i wrote about the excentrics a few years ago:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=23266
Ander positief nieuws ontvangen van de organisatie van de Horneland Rally.
Ze zijn alweer druk met de voorbereidingen, een aantal vergunningen zijn al binnen, het ziet er goed uit dat de Horneland in November door kan gaan.
We staan dan ook weer op de startlijst. Yesss
Als het goed blijft gaan rijden we op 6 september de eerste klassieke rally van dit jaar, de Peelrand Classic, we hebben er echt zin in.
De agenda voor het najaar staat in ieder geval tsjokvol, dus dat is goed!
Check out this topic i wrote about the excentrics a few years ago:
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=61&t=23266
Ander positief nieuws ontvangen van de organisatie van de Horneland Rally.
Ze zijn alweer druk met de voorbereidingen, een aantal vergunningen zijn al binnen, het ziet er goed uit dat de Horneland in November door kan gaan.
We staan dan ook weer op de startlijst. Yesss
Als het goed blijft gaan rijden we op 6 september de eerste klassieke rally van dit jaar, de Peelrand Classic, we hebben er echt zin in.
De agenda voor het najaar staat in ieder geval tsjokvol, dus dat is goed!

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Wat werd er actueel aan dat onderwerp dan, vandaag?
Zou mooi zijn dat die Horneland rally door kan gaan! En 6 september is nog eerder. Lekker hoor!
Zou mooi zijn dat die Horneland rally door kan gaan! En 6 september is nog eerder. Lekker hoor!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Noisy Valve Gear 323i. topic in de e21 technical rubriekuwbuurman wrote: Sat Jul 18, 2020 12:34 am Wat werd er actueel aan dat onderwerp dan, vandaag?
Zou mooi zijn dat die Horneland rally door kan gaan! En 6 september is nog eerder. Lekker hoor!

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
De kilometers lopen op, het vertrouwen komt terug op het oude niveau.
Vanmorgen een filmpje gemaakt over de autotune mogelijkheden, uitleg in de video zelf, stationair toerental bij koude is nu ook naar een acceptabel niveau terug gebracht.
Vanmorgen een filmpje gemaakt over de autotune mogelijkheden, uitleg in de video zelf, stationair toerental bij koude is nu ook naar een acceptabel niveau terug gebracht.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Nu ligt er dus een smetteloos motorblok voorin de Pastellblauer, maar vind ik wel oliedrupjes op de oprit. Dat kan natuurlijk niet.
Het is de PAS pomp die een drupje verliest, dat doet ie al zolang ik de auto heb, maar voorheen vielen die drupjes dus op de carterbescherming.
Nu de PAS pomp schoongemaakt is, kan ik dus mooi zien waar dat dat ding dan zou lekken, mijn verdacht ging altijd uit naar de as afdichting achter de poelie, maar daar blijft de pomp dus kurkdroog. Zoals het er nu uit ziet lekt de pomp zelf helemaal niet, maar is het de hogedruk slang die vooraan bij de klem nat is, en daar dus waarschijnlijk lekt, en dus alleen lekt als er druk op staat (motor draait).
Het is de PAS pomp die een drupje verliest, dat doet ie al zolang ik de auto heb, maar voorheen vielen die drupjes dus op de carterbescherming.
Nu de PAS pomp schoongemaakt is, kan ik dus mooi zien waar dat dat ding dan zou lekken, mijn verdacht ging altijd uit naar de as afdichting achter de poelie, maar daar blijft de pomp dus kurkdroog. Zoals het er nu uit ziet lekt de pomp zelf helemaal niet, maar is het de hogedruk slang die vooraan bij de klem nat is, en daar dus waarschijnlijk lekt, en dus alleen lekt als er druk op staat (motor draait).

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3120
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
denk t wel, een slangenklem zal niet helpen bij 100+ BAR
ik ben ook nog tegen alweer een lekkende benzineslang aangelopen, de door mij gebruikte slangenklemmen bij de tank ombouw zijn geen reet waard, ze gaan allemaal vervangen worden.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Toevallig laatst met een E21 ook een ATF lekkage bij de pomp, slang was beschadigd, ws een keer klem gezeten, maar gelukkig aan de aanzuig-kant dus vanaf het reservoir, daar kon gewoon standaard slang uit de voorraad op. Maar als het aan de pers-kant is naar het stuurhuis, dat is doorgaans een slang met een geperste koppeling.
Regards/groeten, Jeroen