Welcome to the E21 resource, the worldwide owners gallery, and get your answers, fast! ____ Scroll naar beneden voor het Nederlandse forum! https://bmwe21.net/forum/
Maar wat heeft Gerrit zonder onze toestemming uitgevreten in Oldenzaal?
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Jul 27, 2020 9:20 pm
by uwbuurman
Ja, dat is de grote vraag. Belg zover van zijn Heimat, beetje corona verspreiden... Maar wat deed Gerrit in Oldenzaal, dat is de vraag....
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Jul 27, 2020 9:48 pm
by BertjeConti
Gerrit was zaterdag waarschijnlijk incognito onderweg, we hebben 'm in ieder geval niet gespot, en kwam ook niet voor ons rijden en met zijn pinkers spelen, zoals andere vage belgen wel eens doen.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Mon Jul 27, 2020 9:53 pm
by Jeroen
Gerrit kennende begon 'ie voor je neus met z'n remlichten te spelen hahaha
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Jul 30, 2020 4:16 pm
by BertjeConti
en weer verse APK tot september 2022
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Jul 30, 2020 8:28 pm
by gerrit323
Klopt hoor geheel incognito met de zwarte bestelbus .. jullie reden helemaal rechts .. ik links met teveel verkeer ertussenin om naast jullie te raken zonder asociaal te gaan doen.
Blijft een leuke verschijning zo een e12
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Jul 30, 2020 11:31 pm
by Wilmo
BertjeConti wrote: Thu Jul 30, 2020 4:16 pm
en weer verse APK tot september 2022
BertjeConti wrote: Thu Jul 30, 2020 4:16 pm
en weer verse APK tot september 2022
Woeii! Toch een kersje op de nieuwe motor
Yup, de keurmeester was helemaal in zijn nopjes (jonge gast)
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Fri Jul 31, 2020 3:00 pm
by uwbuurman
Mooi, gefeliciteerd
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Wed Aug 05, 2020 11:27 pm
by BertjeConti
Het nieuwe blokje heeft er inmiddels een dikke 500km op zitten, dus wordt het tijd de "inloop" olie te vervangen voor iets anders.
Ik heb weinig verstand van olie, dus heb ik mij hier eens goed ingelezen in het top tech topic over motorolie voor onze oudjes.
Aangezien het blok helemaal schoon is, kan ik met een gerust hart overgaan op een volsyntheet. Maar welke viscositeit?
Een 5W-40 of 5W-50? De eerste zou prima zijn, aangezien mijn motorblok relatief origineel is. Van de andere kant wordt er soms gedurende langere tijd veel meer van het blok verwacht dan wat in dagelijks verkeer het geval zou zijn, extra bescherming kan geen kwaad, en een fractie meer verbruik, daar zit ik niet mee.
Daarnaast zijn de spelingen in mijn blok wel binnen de specs van BMW, maar liggen ze eerder richting max dan min.
Dus is de keuze gevallen op de Mobil 1 5W-50.
Tsja en als je dan dit promotie filmpje van Mobil 1 gezien hebt, dan ben je natuurlijk helemaal overtuigd:
Inmiddels zit de 5W-50 er in samen met een nieuw filtertje.
Filter vervangen is wel een dingetje met sandwich plaat voor oliedruk/temp sensoren ertussen. Dat ding gaat altijd meedraaien.
Ook heb ik een lichte olie lekkage aan het kleppendeksel, de rubber stoppen, als ook de kleppendeksel pakking uit een "no name" pakkingset zijn van dermate slechte kwaliteit, dat ik daar dikke spijt van heb de rommel überhaupt gebruikt te hebben.
Dus dat moest ook aangepakt worden, nu met een pakking van elring en stoppen van febi (gokje, winparts had niks anders)
De rubber stoppen die erin zaten hadden aan de bovenkant afgeronde hoeken, dat kan natuurlijk niet afdichten.
Hieronder zie je er eentje in het midden, links is de febi, en rechts een oude bmw oem.
En nu het kleppendeksel er toch af was heb ik de klepspeling nogmaals afgesteld, maar nu de inlaten op 0.2mm in plaats van de voorgeschreven 0.25mm. Dit zou iets meer opening betekenen, marginal verschil.
De uitlaat kleppen heb ik op de voorgeschreven 0.25mm afgesteld.
Dan zou je denken dat 0.05mm minder klepspeling niet direct merkbaar is, maar uit de eerste proefrit blijkt dat dat niet het geval is.
De motor loopt nu plotseling ontzettend rijk stationair en in de lage toerentallen. De Megasquirt staat tot de maximale grens van 85% bij te regelen, en dat is nog niet genoeg.
Op hogere toerentallen is alles normaal, en het blok klimt nu erg gewillig in de toeren.
Hypothese: door de kleinere klepspeling is er meer overlap, en daardoor is de efficiëntie op lage toeren lager. Dus bij een bepaalde MAP gaat er nu minder lucht daadwerkelijk de motor in als voorheen. (Wie kan dit bevestigen?)
15% vind ik wel een enorm verschil.
Het effect is vergelijkbaar met een nokkenas met iets grotere opening.
Nu komt ook het voordeel van een MAF gebaseerd injectie systeem naar voren, zoals de Motronic die oorspronkelijk op dit blok zat. Die meet namelijk de werkelijk ingezogen lucht door de motor met behulp van de LMM. En dan merk je een verstoring door veranderde klepspeling nauwelijks.
Morgen de laptop er maar weer aanhangen.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Aug 06, 2020 1:32 am
by uwbuurman
Lekker bezig!! Die stopjes aan het eind van de tuimelaarassen, die zet ik altijd ook nog in vloeibare pakking. Anders lekken ze vaak alsnog.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Thu Aug 06, 2020 11:19 pm
by Nick1984
Prima keuze Mobil 5W50
Verder is het inderdaad wel vreemd, zo'n verschil na het stellen van de inlaatkleppen.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Fri Aug 07, 2020 8:12 pm
by bmw e12 e21
Mooi Rob.
Ik gebruik die 5W50 volsyntheet ook in men oudjes.
Die rubber stoppen zet ik altijd een beetje kit aan.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sat Aug 08, 2020 1:37 pm
by BertjeConti
Nick1984 wrote: Thu Aug 06, 2020 11:19 pm
Prima keuze Mobil 5W50
Verder is het inderdaad wel vreemd, zo'n verschil na het stellen van de inlaatkleppen.
Ja, heel vreemd.
Vanmorgen, ondanks het warme weer, toch een poging gedaan de VE tabel bij te regelen zodat de motor weer normaal stationair zou gaan lopen.
Zelfs 20% verlaging van de VE was niet voldoende voor normaal gedrag.
De Lambda sensor gaf een waarde van 14 aan, wat prima is, maar de motor liep toch op enkele cilinders veel te rijk, het leek wel een oude Volvo op SU carburateurs.
De Lambda sensor zit in de 2e uitlaat buis en meet dus alleen cilinder 4-6.
Na een kwartiertje prutsen was ik het zat.
Kleppendeksel eraf, en de inlaat klepspeling terug gezet van 0.2 naar 0.25mm.
Oude tuning terug geladen in de ECU, en wat denk je?
Ze loopt weer als vanouds
Wie had dat gedacht dat 5/100mm klepspeling verschil zo'n groot effect kan hebben.
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Posted: Sat Aug 08, 2020 1:40 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote: Thu Aug 06, 2020 1:32 am
Lekker bezig!! Die stopjes aan het eind van de tuimelaarassen, die zet ik altijd ook nog in vloeibare pakking. Anders lekken ze vaak alsnog.
Stopjes had ik dit keer ook met een beetje vloebare pakking gemonteerd. Klepdeksel pakking ook.
Ik ging er van uit dat die voorlopig niet los hoefde, maar dat moest vandaag dus al.
Goei spul die vloeibare pakking, de pakking zelf ging helemaal doormidden bij het openen.