
Kilometerheffing
Dat houdt ons ongetwijfeld allemaal bezig. We gaan straks -voor zover we niet in een auto ouder dan 25 jaar rijden hint hint- allemaal extra betalen op basis van voertuigtype, leeftijd, brandstof, vervuilingsgraad. De exacte gevolgen zijn nog niet inzichtelijk maar uiteraard gaan we in ieder geval méér betalen. Meer dan in de omliggende landen schat ik, omdat we een omvangrijk en ietwat lastig bestuurbaar overheidsapparaat in de lucht moeten houden.
De onduidelijkheid helpt de autobranche ook al niet. Eerder bedachten we de sloopregeling om die wat te helpen, maar de gevolgen van de huidige onduidelijkheid zijn nog veel ingrijpender voor de autobranche. Potentiële autokopers weten niet waar ze aan toe zijn en voila daar gaan de verkopen. En daarmee is ook de sloopregeling weggegooid belastinggeld.
Uiteindelijk doel is uiteraard om een milieuvriendelijker wagenpark te hebben, het gaat natuurlijk niet om het genereren van meer geld om over de balk te kiepen. Het feit dat reeds een flink deel van Nederland in een recente leaseauto rijdt doet daaraan geen afbreuk. En dat terwijl we mede door strengere APK eisen, roetmetingen, roetfilters en dergelijke toch al aardig van de rokende brikken op de weg zijn verlost.
Ontbrekende versus averechtse maatregelen
We moeten verder gaan met onze zorg voor het milieu, maar zolang we nog minimaal 15 jaar achterlopen met de capaciteitsuitbreiding van ons wegennet en vergroting van deze capaciteit tegen houden in mijn ogen een lastige discussie. We lossen knooppunten niet op omdat een fijnstofstudie heeft aangetoond dat het oplossen van knooppunten extra verkeer zou kunnen aantrekken met een toename van de hoeveelheid fijnstof tot gevolg. Wat?! En die file levert geen fijnstof op? Elke keer maar weer afremmen, optrekken en lange tijd stationair draaien.
We hadden eerder ook al zo'n maatregel: op alle kruisingen werden de verkeerslichten voor fietsers en voetgangers voorzien van een activatieknop zodat we niet hoeven te wachten voor verkeer dat er niet is. Gevolgen: een betere doorstroming, beter voor de omgeving omdat er minder afrem- en optrekacties nodig zijn, en minder irritatie bij verkeersdeelnemers. Inmiddels zijn in vrijwel alle gemeenten deze knoppen gebypassed en staan de lichten voor fietsers en voetgangers weer standaard opgenomen in het programma. Een averechts effect en je staat met de auto 75% van de tijd te wachten voor een lege kruising, maar met groen voetgangerslicht.
Doorstroming is sowieso geen issue zo blijkt. Er zijn nogal wat gemeenten die een grote hoeveelheid verkeer hebben dat uitsluitend op doorreis is. Een goed voorbeeld is de gemeente Leiden. Middels een groene golf zou je het verkeer dat slechts kruist van A4 naar A44 in maximaal 10 minuten weer de stad uit kunnen hebben. Uiteraard functioneert dat nu niet zo en ben je in de spits zomaar een uur kwijt door het ontbreken van een groene golf, een slechte programmering van verkeerslichten en daarnaast mag je wachten op verkeer dat er niet is.
Het beste jongetje van de klas?
Terug naar de kilometerheffing en de gekozen methode: iedereen een GPS kastje in de auto. Het is echter ook bekend dat onze overheid niet in staat is zonder gigantische vertragingen en vooral overschrijdingen ook maar iets te realiseren. We kunnen honderden voorbeelden bedenken van paspoorten tot stadhuizen, samen goed voor een aantal malen ons nationaal produkt. Dus: de fasering gaat niet werken, de kosten van invoering en controle worden ten minste driemaal zo hoog als begroot en éénmaal in gebruik blijkt het systeem te omzeilen, fraudegevoelig of toch wel erg bewerkelijk. Want hoeveel men in andere landen ook verzint en implementeert, elke keer weer kiest Vadertje Staat ervoor om zelf het wiel opnieuw uit te vinden en poogt door schade en schande via een doolhof van omwegen toch nog wijs te worden.
Dat we meer moeten gaan betalen staat ondanks de berichtgeving van overheidswege voor mij als een paal boven water. Dat de vervuiler cq gebruiker betaalt is vervelend voor een autogek maar niet onlogisch. Het zou alleen handiger zijn als we een methodiek hanteren die haar merites reeds bewezen heeft en die niet eerst tot waanzinnige inspanningen en vooral investeringen leidt.
Binnenkort:
- Strooibeleid?
- Manipulatie filegegevens