Op zoek naar de perfecte 323i

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Erik_G
Newbee

Op zoek naar de perfecte 323i

Post by Erik_G »

Hallo,

De zoektocht is dus begonnen. Na jaren te hebben gereden in leasebakken, trutteschudders, etc is nu de tijd gekomen om weer eens iets fatsoenlijks te gaan rijden.

Ik ben Erik, 47 jaar oud. Getrouwd, 4 kinderen en twee kleinzoons en woon in Hellevoetsluis. Mijn eerste auto was in de tijd een Fiat 127 die mij als student in staat stelde met de auto naar school te gaan in Rotterdam. Toen ik mijn eerste centen begon te verdienen werd deze al snel ingeruild voor m'n eerste BMW E21. Een 320 4 cilinder met in ieder geval een bouwjaar voor 1980.

Na een jaar werd deze ingeruild voor m'n eerste 323i. Ook deze was in ieder geval ruim voor 1980 gebouwd in de kleur Reseda groen.
Dit was in de tijd dat mijn hoofd ook bedekt was met een petje die volgens mij ook nog achterstevoren stond. Deze auto werd dus lekker afgetrapt met als gevolg dat tijdens de terugreis uit Arnhem de motor volledig in de prak liep. Twee grote gaten in het carter, veel rook onder de kap vandaan en de auto op de ANWB truck terug naar huis. Deze is na een motor renovatie nooit meer de oude geworden en heb ik ingeruild voor een Saab 90. Van de Saab weet ik eigenlijk niet veel meer dan dat het een vreselijke but auto was.

Tijdens een bezoekje aan de lokale dealer vroeg ik zo eens of hij nog een 323i had staan met als gevolg dat ik een week later in een zilvergrijze 323i uit 1980 (ca.) rond reed.Ik kon het geluid van die zes cilinder lijn gewoon niet weerstaan.

Na een avondje stappen in Rotterdam kwam ik terug op de parkeerplaats en kon mijn auto niet meer terugvinden. Na ongeveer twee maanden kreeg ik op zee een bericht dat de politie een bende autodieven had opgerold en dat mijn 323i waarschijnlijk was terug gevonden. Helemaal volgespoilerd, geskirt en van nog veel meer plastic voorzien kon ik de 323i weer ophalen bij de RAC in Rotterdam.

Inmiddels was ik gestopt met varen en aan de wal gaan werken. Mijn werkgever vond dat ik maar in een leaseauto moest gaan rijden en zo kwam ik van een 323i in een Golf diesel terecht. De BMW moest eruit omdat die gewoon te duur was om als boodschappen auto in te zetten. Alles went, maar een Dieseltje na een 323i was toch wel heel hard wennen.

Nu zijn de kinderen de deur uit en volwassen en hebben we besloten op zoek te gaan naar een 323i E21. Puur nostalgie en uit liefde. Ik kan me nog de schroeiplekken op mijn knieen door de kokosmatten herinneren. :wha

De zoektocht naar de perfecte 323i is nu dus begonnen. Er zijn al diverse modellen langs gekomen, maar tot nu toe zit daar nog geen exemplaar tussen waar we van zeggen: "Dat is hem". De spoeling is aardig dun geworden en de 323i begint volgens mij aardig zeldzaam te worden. We zijn geen restaurateurs dus we hebben wel wat eisen wat de zoektocht nog moeilijker maakt. Inmiddels zijn we bezig met iemand die in het bezit is van een (vrijwel) perfect exemplaar.

In mijn volgende post zal ik laten zien welke 323i's in onze belangstelling hebben gestaan, maar die het om uiteenlopende redenen niet zijn geworden.

We zullen jullie op de hoogte houden.

BMW E21 , 1981 323i Resedagrün
BMW E34, 1993 520i Gris
Peugeot 207 Féline 1.6 Turbo 16V, 2008 Wit
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Re: Op zoek naar de perfecte 323i

Post by Arnold D »

Welkom Erik, een perfecte kom je nog wel eens tegen, maar die kost ook wat meer.
Zelfs onze president heeft er 1 gevonden en dat na 1,5 jaar.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Bempie21
E21 Fanatic
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/

Post by Bempie21 »

Welkom Eric. Mooi verhaal.. :)
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
r@n-d
E21 Pro

Post by r@n-d »

Welkom Erik!
Zoals Arnold aangeeft zijn ze er wel...
Zoek je ook specifiek een 323i Resedagrüne? of geen eisen aan de kleur...
Welke opties?? etc. etc.
Hoe meer "we" hier weten hoe beter we jou ook kunnen tippe voor exemplaren die te koop staan...

Gr. Randy
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Inderdaad welkom en succes naar de zoektocht.

Ik ga ervan uit dat je een 323i wil hebben met een gewoon stalen dak dus geen Baur uitvoering? want dat maakt de zoektocht even wat anders.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Duke
Upcoming E21 fanatic

Post by Duke »

Erg mooi verhaal, toen jij je 2e e21 afgereden had zat ik volgens mij nog zo :playcar
Deze zag ik laatst in het marktplaats topic voorbij komen, is een bekende hier op het forum en schijnt in zeer goede staat te zijn: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=3 :wha hoop dat je dat niet op hoeft te schrijven.

Veel succes met de zoektocht!
Erik_G
Newbee

Post by Erik_G »

Bedankt allemaal voor het welkom. "It looks like coming home" :thumbsup

Vooralsnog zijn we niet op zoek naar een speciale uitvoering, kleur, carassorie variant, etc. Zolang we maar een goed gevoel krijgen van de auto.

De auto die Duke voorbij liet komen (http://tinyurl.com/63uuyo2) staat in ieder geval in het lijstje kanshebbers, alleen heeft mijn meissie wat 'problemen' met de kleur.

Ook de auto die Duke zelf heeft aangeschaft (http://tinyurl.com/6accupy) was een kanshebber. Deze was alleen naar onze mening iets te "jeugdig" getuned. We zijn eigenlijk meer op zoek naar een origineel exemplaar en we wilden Duke niet in de weg zitten. :innocent

Verder is http://tinyurl.com/6j5vk3c ook een kanshebber. Mooie uitvoering zo met nog de chromen spiegels. Dit is er een die we eigenlijk eens een keer moeten gaan bekijken.

Ook het importeren uit het buitenland is een optie, dus hebben we ook lopen spitten op mobile.de waar een C1 Alpina werd aangeboden. Helaas kan ik hier niets meer van laten zien omdat deze inmiddels niet meer beschikbaar is. Volgens mij was er aan die auto nogal gekutseld en volgens de 'kenners' was de prijs eigenlijk te laag voor deze auto (Euro 10.000).

Ook deze Baur (http://tinyurl.com/6ypv93l) was een optie, maar te ver weg en vermoedelijk het nodige werk gezien de prijs.

Nu hebben we net gehoord dat er mogelijk een (perfecte) 323i beschikbaar gaat komen. Als we wat meer moeten betalen is dat geen bezwaar zolang er maar iets moois tegenover staat.

Inmiddels is de eerste aanwinst voor onze nieuwe auto binnen. Mijn vader vond ergens in een rommelhoekje een koffertje terug met casettbandjes met muziek van de Dire Straits en de Moody Blues. Past mooi in het tijdsbeeld van de auto en stond in m'n eigen E21's ook altijd knetterhard aan. Het begin is er!
BMW E34, 1993 520i Gris
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Bedankt voor een leuke introductie, en dus van harte welkom hier! Ik denk dat er genoeg mensen zijn met een dergelijke achtergrond, dus heel begrijpelijk. Ik zou idd ook voor een zeer net exemplaar gaan, er is altijd nog wel wat te doen maar zodra je moet gaan lassen en spuiten lopen de kosten toch vaak leuk op. Dus kun je 't je veroorloven, koop een hele goede en ook gelijk een auto die helemaal naar je zin is. Die Kastanienrode is een erg net exemplaar maar als de kleur je niet aan staat, laten staan, zo simpel is 't ook. En heb vooral geduld, die ideale 323i is er, alleen hij moet nog even voorbij komen!

Het kan wel nuttig zijn helder te hebben wat je wilt, gesloten of Baur cabrio, en opties als een schuifdak laten zich achteraf wat lastig inbouwen, de rest van de opties gaan nog wel.

De auto bij Molenaar lijkt me wel een nette, maar ik ken 'm niet. Houd er wel rekening mee dat deze types voor de facelift goed kunnen roesten, beter dan de modellen van de facelift. Een goed onderzoek (ook op de brug, achterbank eruit etc) is dan wel een must. Verder tips kun je ook vinden in de Buyers Guide: http://www.bmwe21.net/forum/viewforum.php?f=38
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

In marktkraam staat ook nog de 323i van Alex, is op zich ook een hele nette auto :thumbsup
Succes met de zoektocht!
So many cars, so little time
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Welkom! Leuke introductie ook. Heel herkenbaar..

Qua zoektocht is het leuk om ons op de hoogte te houden van je overwegingen.
Zeker in de vijver waar jij zoekt - lees budget - is het aanbod klein. Dit geldt echter evenredig voor de vraag.
Mag ik beleefd vragen naar budget?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Welkom hier en leuk om weer een zoektocht naar een perfecte 323i te zien :-)
Er zijn de laatste tijd een paar mooie E21's langs gekomen. Zelf vind ik deze rechts gestuurde 320\6 wel heel erg mooi: http://www.pistonheads.com/sales/2326724.htm Misschien is deze het ombouwen naar een links gestuurde 323i waard? Maar ik vermoed dat de meesten liever voor een originele auto gaan.

Of deze Alpina C1 op eBay.de die voor €26k niet van eigenaar mocht verwisselen: http://cgi.ebay.nl/?&item=300509820207

Succes met de zoektocht!
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Van harte welkom en véél geluk in je zoektocht naar de perfekte 323i .. geduld is mooi meegenomen als je een net exemplaar zoekt .. want van ver zien velen er top uit .. echter van dichtbij :roll: ..

Hij komt er wel en dan willen we uiteraard foto's zien :)

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Stef 02
Upcoming E21 fanatic

Post by Stef 02 »

Welkom Erik,

Zeer herkenbaar verhaal, plan vooral doorzetten. Oude liefde roest niet zeggen ze. :|
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Welkom! mooi verhaal en een goede reden een "nieuwe" e21 te zoeken en kopen!

Die rode heeft ook een tijd bij Marco hof gestaan, www.500e.nl en hij kon m niet verkopen. Uiteindelijk is de auto volgens mij met een paar andere verwisseld van handelaar en staat 'ie nu alweer een tijd te koop (6 maand +) dus daar zit wellicht wat handel in. Wel 168 k gereden. Maar als je blok maar goed is :innocent
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Erik_G
Newbee

Post by Erik_G »

Het is tijd voor een kleine update. Zoals ik al eerder vertelde hoorden we dat er mogelijk een 323 beschikbaar zou komen die naar onze wensen was. Dus een auto in gerestaureerde staat en die direct te rijden was.

Vandaag kregen we een belletje dat deze auto te bezichtigen was en er mee een proefrit gemaakt kon worden. Bij aankomst stond de 323i al te glimmen voor de deur. De huidige eigenaar vond deze dag goed genoeg om de auto uit de winterstalling te halen en hem aan ons te showen. Dit heeft al met al nogal een tijdje geduurd, mede omdat de huidige eigenaar volgens mij nog niet helemaal beslist had dat hij de auto zou gaan verkopen.

In eerste instantie dus alleen maar een beetje om de auto heengelopen en van binnen bekeken. Mooi moment dus ook om er direct de nodige foto's van te schieten. Nog niet direct gevraagd om een proefrit, maar toen we daar naar hadden gevraagd bleek dat geen probleem te zijn. Dan komt het moment van starten. Met een luide kuch sloeg de 6 cilinder aan met de voor mij ,ooit, vertrouwde maar bijna vergeten brom. Ja hoor, dat was het. Hetzelfde gevoel als toen ik die but Saab van de hand had gedaan. Mooi stukje gereden en ondanks dat mijn Peugeot 207 sneller is, is dit toch wel weer een geweldige ervaring.

In principe is de koop dus rond, maar deze moet a.s. vrijdag worden afgerond.

Foto's volgen als de koop definitief is. ;)
BMW E34, 1993 520i Gris
Post Reply