De zoektocht is dus begonnen. Na jaren te hebben gereden in leasebakken, trutteschudders, etc is nu de tijd gekomen om weer eens iets fatsoenlijks te gaan rijden.
Ik ben Erik, 47 jaar oud. Getrouwd, 4 kinderen en twee kleinzoons en woon in Hellevoetsluis. Mijn eerste auto was in de tijd een Fiat 127 die mij als student in staat stelde met de auto naar school te gaan in Rotterdam. Toen ik mijn eerste centen begon te verdienen werd deze al snel ingeruild voor m'n eerste BMW E21. Een 320 4 cilinder met in ieder geval een bouwjaar voor 1980.
Na een jaar werd deze ingeruild voor m'n eerste 323i. Ook deze was in ieder geval ruim voor 1980 gebouwd in de kleur Reseda groen.
Dit was in de tijd dat mijn hoofd ook bedekt was met een petje die volgens mij ook nog achterstevoren stond. Deze auto werd dus lekker afgetrapt met als gevolg dat tijdens de terugreis uit Arnhem de motor volledig in de prak liep. Twee grote gaten in het carter, veel rook onder de kap vandaan en de auto op de ANWB truck terug naar huis. Deze is na een motor renovatie nooit meer de oude geworden en heb ik ingeruild voor een Saab 90. Van de Saab weet ik eigenlijk niet veel meer dan dat het een vreselijke but auto was.
Tijdens een bezoekje aan de lokale dealer vroeg ik zo eens of hij nog een 323i had staan met als gevolg dat ik een week later in een zilvergrijze 323i uit 1980 (ca.) rond reed.Ik kon het geluid van die zes cilinder lijn gewoon niet weerstaan.
Na een avondje stappen in Rotterdam kwam ik terug op de parkeerplaats en kon mijn auto niet meer terugvinden. Na ongeveer twee maanden kreeg ik op zee een bericht dat de politie een bende autodieven had opgerold en dat mijn 323i waarschijnlijk was terug gevonden. Helemaal volgespoilerd, geskirt en van nog veel meer plastic voorzien kon ik de 323i weer ophalen bij de RAC in Rotterdam.
Inmiddels was ik gestopt met varen en aan de wal gaan werken. Mijn werkgever vond dat ik maar in een leaseauto moest gaan rijden en zo kwam ik van een 323i in een Golf diesel terecht. De BMW moest eruit omdat die gewoon te duur was om als boodschappen auto in te zetten. Alles went, maar een Dieseltje na een 323i was toch wel heel hard wennen.
Nu zijn de kinderen de deur uit en volwassen en hebben we besloten op zoek te gaan naar een 323i E21. Puur nostalgie en uit liefde. Ik kan me nog de schroeiplekken op mijn knieen door de kokosmatten herinneren.

De zoektocht naar de perfecte 323i is nu dus begonnen. Er zijn al diverse modellen langs gekomen, maar tot nu toe zit daar nog geen exemplaar tussen waar we van zeggen: "Dat is hem". De spoeling is aardig dun geworden en de 323i begint volgens mij aardig zeldzaam te worden. We zijn geen restaurateurs dus we hebben wel wat eisen wat de zoektocht nog moeilijker maakt. Inmiddels zijn we bezig met iemand die in het bezit is van een (vrijwel) perfect exemplaar.
In mijn volgende post zal ik laten zien welke 323i's in onze belangstelling hebben gestaan, maar die het om uiteenlopende redenen niet zijn geworden.
We zullen jullie op de hoogte houden.