E21 315 uit 83 Lapisblau

Post Reply
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

E21 315 uit 83 Lapisblau

Post by m182a1a »

Hallo iedereen,

Ten eerste mijn welgemeende excuses voor de late introductie :P.
Mijn naam is Wout van den kerkhof 20 jaar oud en woon in Nederweert.

Vlak voor de zomervakantie heb ik mijn rijbewijs gehaald en ben toen gaan zoeken naar een auto, na 1 blik op mijn e21 was ik helemaal verkocht.
Ik heb de auto gehaald in de buurt van Lelystad ( Dronten ). Volgens de teller heeft de auto nu 100400 +- gelopen.

Na aanschaf heb ik enkele dingen laten vervangen.
-Nieuwe koppelingsplaten en olie.
-Schijven en blokken voorzijde.
-Bougies, rotor en verdelerkap
-Oliefilter en nieuwe olie.

De BBS voorspoiler heb ik zelf gespoten, helaas vanwege de luchtvochtigheid en lage temperaturen is kleur heel dof geworden. Tegen de lente met beter weer moet er toch wat in de auto gelast worden, dus spuit ik dan gelijk ff alle aandachtspuntjes.

Image
Image
Image
Image
Image

Op het moment heb ik nog wat onderdelen liggen die er nog op moeten en onderhoud dat gepleegd moet worden,

-Set 2 voorpoten dankzij Loentje,
-Kleppen moeten gesteld worden, pakking heb ik klaarliggen.
-Wiellagers voorkant, remslangen voorkant

Wat betreft roest heb ik bij het kofferbakrubber toch al wat flinke schade. De rand is op plekken al goed doorgerot.
De raamstijlen hebben ook roest, vooral aan de rechterkant. Van de zomer dus het raam er uit, behandelen, en spuiten ( al heb ik nog nooit een achterruit er uit gehaald, eerst even goed informeren. ) Links in de dorpel heb ik een klein gat dat dichtgemaakt moet worden en Linksachter in de chassisbalk moet wat gelast worden. Ik heb de achterbank er uit gehaald en tot mijn verbazing puntgaaf behalve bij de linkerwielkast een kleine sleuf die ik kon wegsteken van 2 bij 10 cm.

Op het moment ben ik speakers aan het inbouwen op de hoedenplank, toen ik de hoedenplank weghaald zag ik dat 1 van de vorige eigenaren al aan de gaten heeft zitten slijpen en knippen. Jammer, maar toch een klein voordeel ik hoef niet zulke grote spacers te maken om de boxen op te hogen.

Verder zijn de toekomstplannen:
-13 inch lichtmetalen velgen
-BBS kofferbakspoiler
-rechterbuitenspiegel
-verlagen 30 a 40 mm
-Interieur heeft op de bestuurdersstoel aardig wat schade, dus of compleet andere kleur interieur of stoel vervangen.

-----------------------------------------------------
En omdat loentje er om vroeg:

Mijn kameraad heeft een 2002 waar later een Ti blok in is gelegd met enkele carburateur op LPG.
Dus helaas geen originele Ti, en de vorige eigenaar heeft een keer tegen een steen aangereden waardoor de keienvanger een flinke deuk heeft. Dit is opgelost door er een Kamei voorspoiler op te zetten.

---------------------------------------------------
Mvg,

W. van den Kerkhof

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: E21 315 uit 83 Lapisblau

Post by uwbuurman »

leuke 315! Veel plezier ermee!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

heey leuke e21, en een mooi kleurtje.

Als ik jou was zou ik die wielkastraden er af halen, dit is niet alleen foeilelijk (mijn mening) maar ze trekken ook nog roest aan, en niet zo'n beetje ook.

Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Kijk, dantoch eindelijk die foto's!

ik zeg welkom :mrgreen:

groeten loentje
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

Kleine update:
Edit* Foto's zullen wel weer een dag duren, de vorige keer kwamen ze er ook niet meteen op. *

Image
Image

Ik heb van Loentje een setje van 5 lichtmetalen velgen gekocht.
Van Wondermike heb ik een setje nieuwe spiegels gekocht, ff opnieuw zwart gespoten en er op gezet, met een rechterspiegel vind ik toch mooier :P.

Ik hoop binnenkort te kunnen beginnen met het spuitwerk, ik kan zelf niet lassen en ben afhankelijk van een kennis zijn vader.
Dan hoop ik al het laswerk wat ik nu heb kunnen vinden in 1 keer gedaan te hebben om dan alle plekken te spuiten.
-Bij alle wielkasten de chromen randjes er af halen, eventuele roest behandelen/ lassen en spuiten.
-Motorkap aan de voorkant opschuren en spuiten ( vrij veel steenslag )
-Dorpels even de kunststof lijsten weghalen en behandelen.
-De kont onder de achterbumper meespuiten, nu zit er tectyl/plamuur/antisteenslag en weet ik veel wat op. Ik vind het niet mooi uitzien omdat het een kraterlandschap is.
-Het kofferbakrubber vervangen en een nieuwe rand hiervoor lassen.
-Bij de zijruit zit nu een roestplek. Ruit er uit halen roest aanpakken, spuiten en ruit terugzetten.

Na al het spuitwerk even informeren naar polijstmiddelen en de complete auto polijsten. Op de motorkap en bij de ramen heb ik wat doffe plekken.

Nieuwe BMW embleempjes voor en achter er op zetten om het dan nog af te maken.

Wat nog steeds op het verlanglijstje staat :
-Foha/BBS? kofferbakspoiler ( ik dacht dat het een Foha was die de ronding van het embleem er uit gesneden heeft ? ) Deze wil ik in ieder geval nog hebben omdat ik het embleem wil blijven zien.
-Recaro interieur ( de man waar ik de BBS voorspoiler had gekocht had nog een recaro interieur liggen, ik moet nog contact met hem opnemen )
Als alternatief zat ik te denken aan een zwart leren bekleding van een e24, ik kan er niet geweldig veel van vinden hoe je deze swap zou moeten uitvoeren maar wat ik tot nu toe heb gelezen is het wel mogelijk met wat aanpassingen. ( e24 interieur heeft op dit moment de voorkeur. )
-Velgen laten stralen en spuiten.
-Verlagingsveren
-Tsja wat leuke extra's als ik nog iets tegenkom, stabilisatorstang achter, portierbekleding met kaartbakken, alarmlichtschakelaar ( wordt op dit moment met een schroef op zijn plek gehouden -_- ) , Witte knipperlichten. En ver in de toekomst mischien een engine swap.

En op het moment heb ik nog wat kleine dingetjes hier liggen voor de APK volgend jaar: Fuseekogelhoes, wiellagers voor, remslangen voor en kleppendeksel pakking.

Voorlopig moet ik eerst maar eens de roest gaan behandelen en de APK onderdelen er op zetten.
De rest van mijn plannen moeten toch even wachten, ik ga 2 keer op vakantie dit jaar. En moet nog school betalen de komende 2 maanden.
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

e24 interieur wordt bij een 02 veel gedaan, e34 zou misschien ook nog gaan. Voorstoelen zijn vaak niet het probleem, maar vooral de achterbank. Daar zul je het eea moeten modificeren.

groeten loentje
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

Kleine update:

Ik heb een donkerblauw leren interieur gevonden in redelijke staat! van een E24.
De voorstoelen hebben wat droogtescheuren en ik moet bij de bijrijder het zitvlak nog repareren. Voor de rest kunnen ze er voorlopig nog tegen aan totdat ik mogelijk de voorstoelen opnieuwe laat bekleden. De kuipstoeltjes achter zijn nog prima.

Wat betreft aanpassingen heb ik grotendeels al het plastic met de dremel van de kuipstoeltjes afgeslepen om het zo passend te maken. Het grootste probleem is hierbij de uitsparing maken voor de wielkast.

De gordels verlengen achter heb ik met een dikke strook aluminium gedaan. 2 gaten er in geboord en in vorm geslagen met wat liefde en zo heb ik een verlengstuk. Aan de voorste stoelen moest ik wat anders bedenken omdat de riemhouders van een e24 niet passen op gordels van een e21 :P. Dus deze er maar af gehaald. Het volgende probleem is e24 riemhouders een stuk langer zijn omdat het bevestigingspunt een stuk lager op de stoel zit. Toen heb ik de kapjes losgehaald aan de zijkanten en zag dat er een mooie ronde staaf uit de stoel stak om de rugleuning op te klemmen. En toevallig zat er een metalen ring op die geen nut had en die ook nog eens toevallig iets dunner was dan de ring aan de gordelhouder. Deze zijn dus mooi weggewerkt nu :banana het lijkt net of de houders er zo op te horen zitten.

De chromen sierlijstjes bij de wielkasten vond ik zelf eigenlijk wel wat hebben. Het trok de lijn van de chromen delen mooi mee over de body. Zonder de lijstjes vind ik net zo mooi en het trekt dan geen roest aan :P. De randen zijn door mezelf opgespoten, op zich redelijk gelukt alleen ik heb doffe plekken van de nevel er rondomheen. Dit kan ik niet tegengaan want als ik het afplak krijg je een "lappendekeneffect" ( hopelijk krijg ik nog wat glans door te polijsten ). De motorkap heb ik ook zelf gespoten omdat er her en der putjes met roest en het toch flink aan het borrelen was. Het resultaat is zeker niet moeders mooiste maar het is in mijn ogen acceptabel zolang mij maar niet alles wegroest :bag .

De Foha spoiler waar ik lang naar heb gezocht kwam een paar weken geleden ook binnen.

Voorlopig blijft het een 315 maar ik wil nu eigenlijk de koets zo veel mogelijk conserveren om er later iets leukers van te bouwen ( Helemaal van boven tot onder te restaureren ). Al zal dit moeten wachten tot ik mijn opleiding heb afgemaakt en een baan heb :P. Waarom per sé deze 315 en niet gelijk naar een 323I met schuifkanteldak gaan? Tsja dat is eigenlijk een stuk verstandiger maar ik heb nu al een grote liefde voor mijn eerste auto. Deze is en blijft mijn eerste :P.

Als imageshack nou eens zou opschieten dan kon ik de foto's posten wat ik vertrek over 10 minuten naar de stad :wtf en ik zie dat de laatste keer de foto's ook niet werken :wtf
m182a1a
Upcoming E21 fanatic

Post by m182a1a »

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Het interieur achter had nog een paar openingen aan de zijkanten zitten omdat het net iets smaller is dan een normale e21 achterbank. De oplossing: het oude leer van mijn oude interieur afgehaald en om een paar blokken mdf met schuim gezet. Zo zitten er een paar worsten tussen geduwd die het mooi afwerken.

Alleen op de bovenkant ben ik nog niet klaar met afdichten. Het is zowieso nog niet af en ik vind het bovenin niet mooi afgewerkt. De zijkanten zijn perfect :innocent

Hmmmm en imageshack werkt niet om de een of andere reden. Wat doe ik verkeerd XD?
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Even aangepast, je had de url van de imageshack pagina gebruikt en niet van de foto zelf, vandaar dat het niet wilde werken. Verwarrend is dat imageshack .jpg als extensie gebruikt voor haar directories waardoor het een afbeelding lijkt, maar je kunt het zien in je adresbalk. Eindigt het adres op .jpg dan is het een foto en wordt er ook alleen een foto getoond en niet een hele pagina met allerlei info en reclame. In dit geval stond er een slash achter dus .jpg/ en dan is het geen foto maar een directory (map, waarin automatisch een index.html of home.html pagina wordt gekozen, nooit een bestand).

Mooi leer trouwens!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

ja, das wel een geinige oplossing voor je achterbank! :thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio