Vervelend om te lezen. Maar zo 123 te zien wel te herstellen.
Je hebt als eigenaar altijd het eerste recht om je "wrak" terug te kopen. De schade wordt getaxeerd, stel op 2000 euro. Daarnaast wordt de dagwaarde getaxeer (stel 1900 euro) d, dit kun je nog be-discussieren. Neem voorbeeld van b.v. marktplaats of andere leden. Afhankelijk daarvan kan de auto economisch total loss verklaard worden indien deze lager is dan de schade. In dat geval krijg je de dagwaarde minus het bedrag voor behoud van het "wrak" uitgekeerd. De "wrak" waarde wordt gebaseerd op het hoogste bod van een eventuele opkoper. Stel 150 euro. In dat geval zou je 1900- 150 = 1750 krijgen.
Economisch totall loss heeft echter geen consequenties, indien je niet nog een keer een ongeluk krijgt.Dus laat hem ajb direct taxeren zodra schade is herstel.
Is de auto technisch totall-loss - wat mij niet het geval lijkt aangezien je met een paar nieuwe lampjes en een beetje trekken aan het voorscherm wellicht weer kunt rijden - dan zal je auto na herstel bij de RDW voor her-keuring moeten.
2 jaar gelden heb ik met mijn 2002 ongeveer hetzelfde gehad, ook niet teaxeerd. Schade bedrag zat toen rond de 2500 euro. En ik moet je eerlijk zeggen, mijn 2002 zag er toen echt niet uit
Ga niet met het eerste bedrag akkoord, onderhandel even of schakel rechtsbijstand in.
Succes!