Ik heb nu zo'n 6 jaar een E21 en ben deze site zo vaak tegengekomen dat ik me nu maar eens heb geregistreerd. Een korte kennismaking:
Ik heb vanaf mn 18de twee jaar in een VW Kever gereden. Omdat ik bij de achterwiel aangedreven klassiekers wilde blijven heb ik vervolgens gekozen voor de prachtige lijnen van de E21. Voor 750 euro een sloper opgehaald om vervolgens helemaal hard te maken, Slijpen, lassen, plamuren en uren schuren...jullie zijn er vast mee bekend. De originele sideskirts vond ik te aanwezig dus heb ik zelf wat subtielers gevouwen. Uiteindelijk het hele gebeuren de BMW kleur 'sparkling graphite' laten spuiten.
Gedurende de 6 jaar dat ik hem nu heb is er het nodige aan verbeterd (met een zeer beperkt budget):
standaard verlagingsveren
Sperdiff (het binnenwerk overgezet in mijn huidige behuizing, had voor 250 euro een sper!)
Voorpoten van een 323 om de dikkere Bilstein schokdempers kwijt te kunnen.
Daarmee ook direct geventileerde schijven.
Voorwielophanging aangepast om meer camber te creeren (om onderstuur tegen te gaan).
Het rubber in de voorste draagarmen tbv de stabi vervangen door unibolts (om dat rare hopsen in korte bochten tegen te gaan)
Sporing achter iets verbreed.
De originele 315 motor vervangen door een 2002 tii motor met 'snelle' nokkenassen, sebring uitlaat en dubele webers (170PK; verbruik 1:6)
Uitlaat herberekend en in elkaar gelast.
en last but not least
De 2002tii motor vervangen door een E36 318is motorblok (M42) met 5 bak, throttlebody's, spagetti uitlaat en volledig vrij motormanagementsysteem (160PK). Deze laaste swop was puur vanwege het verbruik, gebruiksgemak en de uitdaging.
Het doel is om er onder de 2 minuut 10 mee te rijden op Zandvoort, terwijl hij ook nog te gebruiken is als woon werk vervoer. Er moeten nog zo'n 3 seconden van mijn tijd af dus kom maar door met de suggesties! Op het moment ben ik in ieder geval op zoek naar een set goede harde veren (zie de ellende in foto 2)
de auto:

en de ellende die 'overhellen' heet op het circuit:

(foto door Leon Weggelaar)
Heerlijk auto'tje!
Groeten,
Lennard