Doe es gek topic

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Doe es gek topic

Post by Jeroen »

Okee weer een poging om een stukje inzicht te geven in de hersenspinselen van Jeroentje. Laten we het maar even bij auto's houden. Wat auto's betreft zijn we hier doorgaans eigenlijk best braaf en gaan voor een betaalbaar en betrouwbaar stukje Duitse degelijkheid. Naar alle tevredenheid trouwens, laat ik dat voorop stellen. Ik ben nog immer als een kind zo blij als je auto je na een autovakantie, na een week of twee mishandeling, gewoon weer zonder morren thuis brengt. Ondanks dat die auto 25 of 30 jaar ouder is. Dat blijft iets moois natuurlijk, zeker tussen de verhalen (hier ook welbekend) van mensen die met hun Fransoos nog niet de Brienenoord over komen (waar gebeurd!).

Voor dat soort trips is de BMW youngtimer dus bewezen uitermate geschikt. En wil je iets verder, dan kun je een vergelijkbare BMW ook prima aanpassen voor bijvoorbeeld drift, circuit of rally want ook daar slaan ze geen modderfiguur. Maar wat als je eens uit de band wilt springen? Een mooie zonnige zondag gaan toeren maar dan eens met wat anders, iets wat iets meer bijzonder is, wat je minder vaak tegen komt? Natuurlijk, een Porsche 911 en dan met name de luchtgekoelde modellen 930-964-993, dat zijn niet de auto's waar je 2 weken mee op vakantie gaat. Na een dag rijden ben je waarschijnlijk de hernia al nabij. Maar voor een dagje, helemaal leuk natuurlijk. Cabrio of niet, altijd kun je genieten van dat geweldige geluid van die zescylinder boxer. En zwaaien naar die andere 911 en Boxster eigenaren. Hmmm dat laatste is dan wel weer jammer, leuk geluid maar toch weer niet zo uniek. Het moet dus misschien nog uniekererder :wink:

Image

Daar zit ik echt wel eens over te denken hoor! Iets nog aparter, gewoon om zo af en toe op een zonnige dag eens uit te laten. Daarom moet het ook weer geen tonnen kosten. Je ziet met enige regelmaat wel leuke en betaalbare replica's voorbij komen, van pre-war Bugatti's, naoorlogse Healeys, en bergen (en daarom weer minder interessant) 356's, veelal als Speedster. Maar okee, je wilt ook een beetje driving fun, dus je moet je afvragen of je rondpruttelen met 60 pk na een dag niet al zat bent. Maar er zijn wel wat snellere exemplaren bij. Dan is het niet origineel, so what? Je rijdt niet voor aap, in iets aparts, wat is daarop tegen? Ligt er een beetje aan hoe gek, mooi of snel je 't wilt hebben maar tussen 10 en 20K kom je een heel eind. Al heb ik dan nog niet het gevoel van wauwwwww.

Image Image Image

Wat zijn er dan voor leuke speeltjes met wat meer sex appeal? Een Cobra replica met Rover V8 of een Ford GT40 replica met een of ander dik Amerikaans blok? Wat mij betreft dan de open Cobra, maar goed, een fatsoenlijk exemplaar onder de 30K kopen lijkt ook nog geen makkie. Porsche 550 replica's idem dito. Als er iets in mijn ogen een complete 'no go' is, dan zijn dat die kansloos slechte replica's op basis van de Pontiac Fiero of Toyota MR2. Verkeerde motor en dus het verkeerde geluid, maar de verhoudingen van je zogenaamde Ferrari zijn ook nog eens compleet zoek. Dus hoewel er zat van dat soort 308-328-360 maar ook Aston Martin gevallen zijn, nee dat gaat 'm ook niet worden.

Image Image

Lastig hoor! Een lustig brullende Cobra of Healey replica lijkt me toch wel wat. Maar je moet je je toch afvragen of je dan niet beter gewoon een originele 911/930 SC of Carrera kunt kopen. Wil je iets meer brulboei dan kan een sportuitlaat altijd nog, wil je iets meer looks kun je altijd nog naar een turbo achterspoiler. Maar dan heb je wel een origineel ding dat ongetwijfeld goed waardevast is ook. Het leven zit toch ook vol met lastige overpeinzingen!

Image

Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Doe es gek topic

Post by uwbuurman »

DOE EENS GEK! (doe zelf eens normaal joh!!)

Ik snap de wens en ik kan de gedachtengang volledig volgen! Spring eens uit de band en koop waar je stiekum bang voor bent.

Zelf zit ik wel aand e donkervoort achtigen te denken.

Westfield?http://www.autotrack.nl/tweedehands/wes ... en/8289738
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Jeroen,

Als ik gek doe, dan zou ik een Porsche 964 turbo willen. Maar dan wel een 3.6 of een S. Een turbo 3.6 moet voor 40k-50k te doen zijn en zou een prima optie zijn als ik beide M5's weg zou doen.

Nadeel is wel dat z'on ding voor mijn twee meter lengte niet echt ideaal is.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Best lastig hoor! De E21 en E30 blijven de auto's voor op reis, dat zie ik ons in de doorsnee 911 nog niet doen. Omdat het dus een funcar voor erbij betreft wordt 40-50K ook gewoon te gek. Ik weet ook dat je voor 10K niks bijzonders koopt. Een leuke brulboei a la Cobra is als je een beetje wat goed wil hebben ook minimaal 30K. Supersnel hoeft het niet per sé te zijn, driving fun hangt niet alleen van paarden af (ik geniet nog immer van de plm 200pk in de 320iS) en we hebben natuurlijk ook nog een vlotte E36. Vandaar dat ik niet per sé een turbo hoef, maar een 911 Carrera 3.2, hmmmmm dat blijft toch wel iets dat al jaren borrelt, en met 20K zou je toch al een eindje moeten kunnen komen, of niet? En ik vind zo'n 930 gewoon de mooiste 911. Maar ik sta open voor alternatieven haha!
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Nu even geen tijd om goed te reageren, maarre..
Ooit komt er nog een z1 of als ik heel rijk ben een z8.
Alleen al voor de looks. Met name de z8 biedt eigenlijk alles wel wat ik zoek.
Maar helaas, deze zit nu al onderin de markt en dan is 80k toch echt geen kleingeld..
Wat me ook nog steeds zeer kan bekoren: idd een 911cabrio.
Toch zal ik die nooit kopen alleen vanwege de niet echte bijzonderheid.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hey Jeroen,

Voor een beetje 911 moet je toch al gauw 30k neertellen. Mijn zwager wees mij erop dat er in H'doorn eentje voor 11k staat, maar dat ding heeft voor mininaal datzelfde geld aan issues open staan.

Ik zie die dingen best als DF-en reiswaardig. Een van de voormalige eigenaren van het Avonturenpark doet al jaren met zijn 1973 Carrera RS aan de Europarit mee en dat is toch al gauw 2700km in 4-5 dagen. Een goede kameraad van mij rijdt dagelijks in een Amethyst-metallic 964 Carrera 4 en gebruikt hem zelfs in de Alpen als winter-auto. En jaren terug deed Edwin Lammertink een paar keer mee in een 930 Carrera. Laat ik het zo zeggen; de Duitse autobahn is voor een niet-hardcore 930 of 964 best te doen.

En 40k-50k vindt ik best acceptabel voor een auto die waardevast is. Afschrijving is nul en je betaalt voor het gebruik. Dat lijkt mij een veel betere uitgangspunt dan datzelfde geld laten vallen voor een dagelijks hok dat na een jaar of wat gebruik nog niet eens 40% opbrengt. Hypotetisch gezien moet de E28 30k kunnen opbrengen en 12k is voor de E34 ook wel reeel. Dan kom ik aardig in de richting van die 964, al zou het idee thuis verkopen wel lastig zijn.
Carpe Diem, Raymond
Michiel E32
E21 Fanatic

Post by Michiel E32 »

Speciaal voor Ite :wink:
Image
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

ok, doe eens gek

maat van me heeft een hoop van die "gekke" auto's! z1 staat hoog op het lijstje, porsche trouwens ook. BMW 02 volcabrio zou ik ook graag willen hebben.

Of een wolf in schaapskleren, zo staat er in Duitsland een e30 cabrio met 5.0 v12 te koop! Ook mooi en als je toch geld zat hebt.

we blijven dromen. :mrgreen:

groeten loentje
Post Reply