BMW 318 1980

Post Reply
BMW_Roy
E21 starter

BMW 318 1980

Post by BMW_Roy »

Hallo iedereen,

sinds januari 2011 ben ik trotse eigenaar van een BMW 318 uit 1980. Ik kocht deze toen ik 17 was, ik wilde een auto die betrouwbaar was en waarin je goed leert rijden. Om luxe geef ik niks; uiterlijk echter wel. Mijn BMW is 'Kastanienrott', en heeft nog APK tot 2013.

Hij is ondanks de APK toch wel aan een flinke opknapbeurt toe. Hij heeft hier en daar wat roestplekjes op de lak, en de lak is flink afgebladderd van de motorkap (met kleine roestplekken als gevolg). Het plan is dan ook om deze auto te restaureren als de APK is verlopen, maar ik ben bang dat dat pas mogelijk is na m'n studie wat opzich ook geen ramp is. Familieleden zat waar die gestalt kan worden :P

Hier wat foto's vanaf m'n hyves (is hyves iig nog ergens goed voor):

Image
Image
Image

Meer foto's heb ik helaas niet, omdat m'n laptop vorige week overleden is.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: BMW 318 1980

Post by Jeroen »

Hallo Roy,

Welkom hier! Toch best een nette en originele auto, al verraadt het linker voorscherm ook al dat er wat narigheid zit die om aandacht vraagt. Voorlopig prima rijdbaar lijkt me, maar pas wel op met het Nederlandse klimaat. Roest kan zich snel ontwikkelen en zo goed was het staal destijds niet. Eerst: vooral veel rijplezier en doe eens wat van onze activiteiten mee zoals de toerrit op 28 april en de Sharknose Meeting op 26 mei :wink:
Regards/groeten, Jeroen
BMW_Roy
E21 starter

Post by BMW_Roy »

Het rijd echt geweldig, het enige wat me ervan weerhoud om niet meer gebruik te maken van m'n gratis OV is het benzineverbruik en de hoge brandstofprijzen. Toen ik hem eergister volgooide moest ik zowat een hypotheek bij de bank afsluiten :O

Ik hou die 2 evenementen in de gaten, thanks :) Op welke locatie vinden die meetings meestal plaats?
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Welkom Roy! van harte met je rijbewijs en je aanschaf van jaren geleden! Leuke kleur en verder lekker origineel. Bedenk goed hoe ver je wilt gaan met een restauratie, want de kosten lopen snel op. Soms kan goed onderhoud en flink bijwerken al goed zijn voor behoorlijke levensduurverlenging. Succes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BMW_Roy
E21 starter

Post by BMW_Roy »

Bedankt! Laswerk wil ik zelf gaan doen (of het gaat lukken is het een tweede), en verder moet ik even onderzoeken wat de mogelijkheden voor leer zijn. Een maat van me werkt bij een bedrijf die leer inbbouwt in auto's, dus dat zou misschien nog wel eens goedkoper uit kunnen pakken dan 'normaal'. Grootste kostenpost wordt waarschijnlijk het spuiten, de motor en schakelbak is gewoon allemaal goed. Althans, daar ga ik van uit. Ik weet niet hoe een auto van deze leeftijd aan hoort te voelen, maar m'n vader en oom's zeggen dat ie technisch 100% in orde is en alles doet zoals ie het hoort te doen (al twijfel ik weleens aan de vering, maar zal wel APK waardig zijn geweest).

Ik kon ook een Audi 80 cabrio kopen waar de voorbumper vanaf lag en daarom zwaar onder de prijs werd verkocht, daar viel een goede 700 euro winst op te maken, als het niet meer was. Ik heb toch gekozen voor deze auto, omdat die neus me gewoon riep :P Een restauratie zal sowieso niet winstgevend zijn, maar vanwege de winst heb ik deze auto niet gekocht. Het is gewoon lachen dat mensen je aan je auto en het geluid daarvan herkennen en de meeste niet geloven dat iemand van mijn leeftijd in zo'n auto rijd. De meeste van mijn leeftijd kopen Gofljes of Audi A3's, bouwen een flinke stereo installatie in en rammen met 50 door een 30 km/u zone terwijl die bass voluit staat om vervolgens na een maand of 5/6 de brokstukken bij elkaar te rapen omdat ze een bocht verkeerd hebben ingeschat oid.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Regards/groeten, Jeroen
BMW_Roy
E21 starter

Post by BMW_Roy »

Whoa, prima te doen. Beide is 20 of 30 kilometer verderop dus dat scheelt weer benzine :) Die tourrit, komt die nog door Voorthuizen?
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Nope, maar Harderwijk lijkt me dichtbij zát!
Regards/groeten, Jeroen
BMW_Roy
E21 starter

Post by BMW_Roy »

Dat sowieso. Ik kom sowieso, als ik het een beetje goed speel met school enzo kan ik er nog studiepunten voor krijgen ook. Misschien kom ik met 4 man, dus wordt volle bak dan :P
e-einundzwanzig
E21 Pro
My E21(s): '82 318i manual

Post by e-einundzwanzig »

BMW_Roy wrote:Dat sowieso. Ik kom sowieso, als ik het een beetje goed speel met school enzo kan ik er nog studiepunten voor krijgen ook. Misschien kom ik met 4 man, dus wordt volle bak dan :P
haha, wat doe jij voor pretopleiding dan?
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
BMW_Roy
E21 starter

Post by BMW_Roy »

Ik studeer marketing en af en toe communicatie op de hogeschool Utrecht in Amersfoort. Zolang je iets doet wat voor naam verspreiding zorgt kun je studiepunten krijgen :p je kon van school uit ook naar Engeland voor een prikkie, of skiën in Frankrijk, maar ondanks dat het voor een prikkie was was het voor mij toch teveel geld :(

Deze auto is overigens in 1985 geïmporteerd. Vermoedelijk als schade auto, want hij is ooit (waarschijnlijk toen) slecht overgespoten. De rubbers zijn namelijk ook meegespoten en niet alle plekken zijn even goed meegenomen. Daarnaast komt de kofferbakdeksel een millimeter of 3, 4 aan de linkerkant omhoog waardoor die na een regenbui wat water in de kofferbak heeft liggen en de plaat eronder is ook niet recht, die golft :p
Post Reply