Benzine straks 2 euro per liter en dan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Benzine straks 2 euro per liter en dan?

Post by Jeroen »

De benzineprijzen lopen bijna met de dag op en een prijs van 2 euro per liter komt al aardig in zicht. Treurig dat onze prijzen door exorbitante belastingen (we moeten tenslotte wel een VNG feestje kunnen geven) ook nog eens leuk hoger liggen dan in de omliggende landen. Afgelopen donderdag nog in Duitsland getankt en dat scheelde dik 15 cent per liter!

Anyway, niet eens zo heel lang geleden riep 'men' dat men stopte met autorijden als de literprijs op 2 gulden uit zou komen. Inmiddels is die prijs meer dan verdubbeld en we rijden allemaal nog.

Ik? Mijn daily slikt alleen Super 98 dus lekker aan de prijs, al is mijn werk inmiddels aanzienlijk dichter bij huis dus de kilometers die ik maak zijn vooral privé en blijven nog enigzins binnen de perken. Maar het zet wel aan tot meer verantwoord autogebruik, we gebruiken die van Tamara gewoon vaker, scheelt mij weer geld :lol:

Wat ga jij doen als we zometeen op 2 euro per liter zitten?

Regards/groeten, Jeroen
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 320/6 manual

Re: Benzine straks 2 euro per liter en dan?

Post by GerritBuggenhout »

Hier in belgië wordt het ook steeds duurder :screwy
Je ziet toch ook wel dat de enige oplossing elektrische auto's zijn?
ze worden goed gepromoot :/
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Hoi Jeroen,

Als ik rond om mij heen kijk hoeveel mensen de auto gebruiken voor korte tripjes; als ik zie hoeveel mensen >30km rijden om doelloos bij Ikea of MM rond te neuzen terwijl diezelfde producten voor nauwelijks meer geld ook bij de plaatselijke Gamma of EP gekocht kunnen worden. Als ik zie hoeveel mensen redelijkerwijs met de fiets naar hun werk kunnen, maar toch de auto pakken omdat het zou kunnen gaan regenen. En zo zijn er nog wel wat meer voorbeelden.

En zondagochtend zie ik een niet ophoudende rij auto's van de diverser kerken terug naar huis rijden; zelfs met mooi weer is de benenwagen te veel gevraagd omdat dan het hoedje wegwaait of het rokje opwaait. En dan te bedenken dat in het naburige (calvinistische) dorp een nog veel grotere verkeersstroom drie keer op een zondag op gang komt. Allemaal korte stadsritjes met verhoogd brandstof verbruik.

Al met al denk ik dat de benzine nog lang niet duur genoeg is.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Tsja misschien is dat wel meer algemeen. Zolang iedereen nog een nieuwe iphone en ipad kan kopen om vervolgens de hele dag op facebook rond te hangen denk ik dat we nog niet van een crisis kunnen spreken. Het water staat ons op meer fronten nog niet aan de lippen denk ik dan.
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik moet zeggen dat we hier momenteel meer euro 95 tanken dan me lief is maar dat was een eigen keuze.
Op de lange stukken is de 325i wel zuiniger dan stadsverkeer dus wordt dat door de 524td gedaan. Zo proberen we het autorijden dan maar een beetje leuk te houden.

We denken meer na over hoe en wat we met de auto doen, plezierritjes zoals vroeger zitten er al lang niet meer in.
Daar heb ik de e21 voor en die is bijna gratis in gebruik...... toch?
So many cars, so little time
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik moet zeggen dat ik steeds blijer ben met mijn LPG e23...
Ook dat wordt trouwens steeds duurder.

Alle gekheid op een stokje;
Eens dat we met zijn allen nog rijk zat zijn. Onzin en verspilling zijn nog steeds overal te zien. Of dat nou kerkgangers zijn of de directeur met zijn chauffeur stationair staat te draaien voor een relatie.
Waar het eigenlijk om gaat is dat we als gemeenschap kennelijk niet de ballen hebben om de overheid terug naar de tekentafel te sturen.
We accepteren bijna klakkeloos dat er 75% aan accijns op zit....wij kiezen ze wel he!

Naast de genoemde verspilling is het ook gewoon voor veel mensen een totale non-keuze. Ik rij zelf 80dkm+ per jaar. Tuurlijk zakelijk is dat allemaal makkelijk, maar ik kan domweg niet met het openbaar vervoer.,,
Daarnaast nog deze losse overweging: als de prijs met 3 cent stijgt (wat veel is) is het verschil met een volle tank die week daar voor maar een paar euro. Dus dat merk je eigenlijk niet.
Overigens: puur statisch gezien is feitelijk de benzine niet duurder geworden, als je alle inflaties meerekent! In 1990 was het modale inkomen echt geen Hfl 70k..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Ik moet zeggen dat ik er maar ten dele op let. Natuurlijk de kinderen naar school brengen gebeurt al een tijdje niet meer met de auto en waar mogelijk wordt de fiets gepakt. Toch als ik zin heb om een stukje met de E21 te rijden dan gaat daar gewoon nog 98 in en wordt er gereden.

Afgelopen week met Gerrit naar de eifel geweest en daar trap je dan gewoon twee tanken 100 octaan weg wat €1,90 euro/liter kost. Jammer genoeg kan ik voor mijn werk ook alleen maar met de auto. Het meest jammere is nog dat mijn baas de vaste woon/werk vergoeding niet mee verhoogd en puur voor de brandstof kom ik daar wel wat te kort.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

En daarom ben ik ook blij met LPG. Ik zweer de laatste tijd bij G3 lpg. Iets meer belasting maar bij de pomp wel met een big smile. alhoewel de prijs van lpg ook aanzienlijk stijgt.

Nog wel eens gekeken naar een diesel, maar daar wordt je echt niet meer vrolijk van. En een 330d is ook niet echt bekend om zijn zuinige rijden.

Daarom is daily lpg. de 02 en de cabrio knal ik lekker op benzine rond en zijn meestal ritjes in de buurt. Ga ik toch wat verder weg voor een meeting pak ik vaak weer de e12, die rijdt ook op lpg. En zo gebruik ik ook nog eens al mijn auto's :mrgreen:

groeten loentje
jeffreydorst
Upcoming E21 fanatic

Post by jeffreydorst »

Voor dagelijks mijn Renaultje Clio en voor zondag en zaterdag de BMW want van 1 op 6 naar mun werk word ik niet echt vrolijk...
1981 BMW 525 E12 - Graphite grey
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mwoah maar 1:6 is alleen acceptabel als je met een V8 rijdt, de rest moet echt wel zuiniger vooruit kunnen. Werk aan de winkel dus!
Regards/groeten, Jeroen
Cliff320i
Newbee

Post by Cliff320i »

pfff.....
ja dat zou er uit zien als het 2 euro word!!
en aangezien dat die oudere auto's allemaal wat meer lusten,
Wordt het een ramp!!

Maar ja rijden/ zitten in een bmw is een hobby!!
En hoe duur de prijs ook zal gaan worden ik blijf bmw rijden!!

Groetjes,

Cliff320i.
Cliff320i
Newbee

Post by Cliff320i »

GerritBuggenhout wrote:Hier in belgië wordt het ook steeds duurder :screwy
Je ziet toch ook wel dat de enige oplossing elektrische auto's zijn?
ze worden goed gepromoot :/
wat:O electrische auto?
dat zal ik nooit gaan rijden.... het geluid van een bmw is veel en veel mooier dan een electrische auto.......!

in een auto met een mooi 6 cilinder geluid..... of een electrische ?? kies maar......

groetjes,

Cliff320i
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ach, de acceleratie van een elektrische is wel gaaf. Maargoed, op stroom is ook geen oplossing. Het zou wel iets beter zijn omdat een beetje een centrale een rendement heeft van 60% en onze auto's nauwelijks boven de 20% uitkomen. Met de hoogspanningsleidingen erbij gerekend daalt het rendement nog wel iets, maargoed.

Er moet ergens onbeperkt stroom vandaan komen. Dat moet lukken, 'we' hebben ook in 4 jaar tijd een atoombom gebouwd, we hebben een waterstofbom gebouwd, we kunnen naar de maan en in de jaren '60 vlogen de Concorde en de Blackbird al. Ik ben niet iemand van de complottheorieën, maar ik snap werkelijk niet waarom er 5 jaar geruzied wordt over de plek (geeneens de financiering!) waar een experimentele fusiecentrale gebouwd wordt.
Het lijkt er sterk op dat de Shell een dikke vinger in de pap heeft.

Ik hoop vrijdag mijn lpg-installatie goedgekeurd te krijgen. Dat gaat aardig schelen in de 140km die ik per dag rijd. :)
Wondermike
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

We accepteren bijna klakkeloos dat er 75% aan accijns op zit....wij kiezen ze wel he!
Misschien mogen we binnenkort wel weer stemmen. :blablabla

Nu nog een partij zoeken die zegt: Die accijns gaan we eens even flink verlagen.
Dat wordt dus lang zoeken want ze snappen allemaal wel dat de begroting van ons kikkerlandje nog minder klopt als die accijns weg valt.
Gaat dus niet gebeuren dus moet de partij het op een ander vlak heel goed doen, uitgave van het overheidsapparaat drastisch verlagen!
Dan maar eens niet het braafste jongetje uit de klas spelen in europe maar keihard snoeien in alles wat overbodig of zinloos is.
So many cars, so little time
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Sja de bezem door het ambtenarenapparaat betekent 500.000 werklozen erbij, dat kost ook geld. Lastig hoor.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply