Page 1 of 4

bouten koppakking

Posted: Tue Jun 19, 2012 8:07 pm
by jamesV
Ondanks een super drukke periode op het werk (heb zelfs momenteel niet veel tijd om hier op het forum te zitten :x ) ben ik vandaag begonnen aan de voorbereiding om de koppakking te vernieuwen. Wat me wel meteen opgevallen is, is dat de geleverde bouten er iets anders uitzien dan diegene die er nu inzitten (zie eerste foto). Ik neem aan dat dit geen kwaad kan en dat ik deze nieuwe kan gebruiken?

Image


Dit ziet er precies niet al te fris uit :shock
Image



Image

Re: bouten koppakking

Posted: Tue Jun 19, 2012 9:17 pm
by Jeroen
Tis een behoorlijk zwarte bende daar, verkeerde olie en te lang mee doorgereden. Dikke kans dat er dan ook leuke slijtage is aan de nokkenas en stoters, al geïnspecteerd? Die bouten, da's idd het nieuwe type, da's goed zo.

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 6:38 am
by jamesV
bedankt voor de info! ik was al bang dat ik verkeerde bouten gekregen had. De nokkenas heb ik nog niet kunnen controleren (zou niet weten hoe je zoiets kan controleren :bag ). Eerst de kop er af nemen en dan zien we wel verder. Met een beetje geluk kan ik vanavond wat verder werken (als er weer geen problemen zijn op het werk :wtf ).

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 8:23 am
by 323baur
Nokas kan je heel makkelijk controleren: je ziet vanzelf de slijtage sporen..
Kijk vooral bij cilinder 1 en 6.
De sproeileiding goed doorblazen met een compressor, de meeste nokassen slijten doordat er te weinig olie wordt gesproeid door dichtkoeken.

Nog een tip - wellicht ten overvloede - de boutgaten van de kopbouten moeten zuiver schoon zijn, er mag beslist geen olie meer inzitten!! anders kan je ze niet voldoende aandraaien.

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 8:41 am
by jamesV
thx voor de tips.. ze zijn meer dan welkom gezien het mijn eerste keer is dat ik zo'n werkje doe.

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 10:12 pm
by jamesV
zo, de kop is er af. Ik heb wel nog een vraag. Op de foto hieronder zie je dat er 2 kleppen open staan (een in en een uit). Is dit normaal? moeten die niet allemaal dicht staan? De afsteltekens staan allemaal goed (zoals het vervangen van een Driem). Als dit normaal is kan ik die toch niet zo binnendragen om te laten vlakken? (steken iets uit).Ik hoor graag jullie meningen.

Image

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 10:30 pm
by Arnold D
Hallo James,
Dat hoort zo en als je de kop wilt laten vlakken, moeten de kleppen, nokkenas en tuimelassen verwijderd worden.

Het op tijd zetten heeft te maken met de beweging van de kleppen en de zuigers, als het ritme verkeerd is, zijn alle kleppen krom.

Verder nergens om, maar zou je er geen hulp bij halen. Ik denk dat je niet helemaal weet wat je aan het doen bent. Als het verkeerd gaat zou het financieel nog wel eens duur uit kunnen vallen.

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 10:35 pm
by jamesV
Verder nergens om, maar zou je er geen hulp bij halen
die is er al, mijn buurman help mij hiermee en heeft er al veel gedaan van oudere Opel's. Daar waren ze volgens hem altijd dicht (waren 4cyll) vandaar de verwarring en onzekerheid.
Het is mijn eerste keer dat ik zoiets doe maar met zijn hulp zal het wel goed komen (en leer ik bij). Toen ik de eerste keer een D-riem stak was het ook spannend.. maar het is goed gekomen.

Re: bouten koppakking

Posted: Wed Jun 20, 2012 11:14 pm
by Jeroen
Ik kan me de reactie van Arnold wel voorstellen want als die buurman een conventionele kop en een kop met hydraulische klepstoters niet uit elkaar weet te houden is de basis al niet heel best. Iets meer kunde kan wel handig zijn, voordat je straks de kleppen krom hebt (of misschien nu al) of straks een kop netjes opgebouwd denkt te hebben en dan een bosje tikkende tuimelaars hebt omdat ze zijn ingesleten op het sleepvlak of de tuimelaaras, om maar een voorbeeld te noemen. Ofwel, misschien is nu het moment om de kop bij de plaatselijke BMW specialist af te geven zodat deze kan inspecteren wat er nodig is (tuimelaars, tuimelaarassen, klepgeleiders, nokkenas, etc etc), die na vlakken de klepjes netjes in kan slijpen en waar nodig deeltjes kan vervangen. Dan kun je daarna de kop zelf wellicht wel weer plaatsen, dat staat doorgaans wel weer afdoende in de doorsnee Haynes oid beschreven.

Zou toch zonde zijn als je straks veel geld en werk verder bent en je kunt opnieuw gaan beginnen!

Re: bouten koppakking

Posted: Thu Jun 21, 2012 9:13 am
by jamesV
Dag Jeroen, ik kan mij volledig vinden in jullie stelling en neem jullie raad dan ook met beide handen vast.
Anderzijds is het ook zo dat ik heel veel vertrouwen heb in mijn buurman.. ik heb hem al dingen zien doen dat voor de ‘gewone’ mens (jullie dus niet :wha ) onwaarschijnlijk lijken. Bij zijn laatste project heeft hij een motor van een Opel Calibra volledig van nul in elkaar gestoken.. en dan bedoel ik dus ook van nul hé… tot het laatste boutje is er nieuw aan. Die motor draait ondertussen als een klok.

Met alle respect voor de plaatselijke BMW dealer maar volgens mij zijn dit nu net de werken die bij hen ‘onbetaalbaar’ geworden zijn.
Sinds ik zelf sleutel aan mijn e21 heb ik al veel bijgeleerd.. en al doende leert men. Soms moet je al eens een risico durven te nemen hé
:D .

Ik denk wel dat het met de hulp van mijn buurman, het Haynes boek en de vraagbaak (die ik nu ook heb) alles goed zal komen. Een ding is zeker.. als het mij lukt zou het mij een enorme voldoening geven. Als ik er mee klaar ben zet ik nog een verslagje op het forum :read

Nogmaals, dank voor jullie tips en adviezen!

Voor de liefhebbers van Opel :bag , hier enkele foto's van zijn motor:

Image

Image

Image

Image

Re: bouten koppakking

Posted: Thu Jun 21, 2012 10:08 am
by Arnold D
Dan gaat het vast wel goed komen.

Succes

Re: bouten koppakking

Posted: Thu Jun 21, 2012 11:17 am
by Jeroen
Geen probleem hoor, we proberen alleen maar mee te denken.

En ik ga zeker niet zeggen dat je met een M10 of M20 kop naar de dealer moet, dat lijkt me niet. Kan zomaar zijn dat die de afgelopen 10 jaar niet zo'n ding hebben gezien! Ik denk dat bij de dealers de specialistische kennis van de oudere modellen in een rap tempo aan het uitsterven is. Dat zie ik ook aan het aantal S14 klussen dat ik vanuit meerdere dealers doorgeschoven krijg.

Vandaar dat ik ook sprak van een BMW specialist. In NL weet ik iig dat er door het hele land wel zelfstandige specialisten zijn, vaak oud-monteurs van BMW dealerbedrijven, die voor zichzelf zijn begonnen. Vaak wat oudere mensen die bij BMW werkten toen onze auto's daar volop in onderhoud waren en daarom van alle ins en outs weten. Bovendien zijn de tarieven doorgaans ook vriendelijker.

Speaking of which -off topic-, misschien moeten we een groene lijst van aanbevolen autobedrijven gaan aanleggen hier?

Re: bouten koppakking

Posted: Thu Jun 21, 2012 11:32 am
by jamesV
Geen probleem hoor, we proberen alleen maar mee te denken.
waarvoor enorm veel dank!!
Speaking of which -off topic-, misschien moeten we een groene lijst van aanbevolen autobedrijven gaan aanleggen hier?
is volgens mij een schitterend idee waar velen iets aan zullen hebben! Misschien het lijstje in 2 opspitsen? Belgische en Nederlandse autobedrijven?

Re: bouten koppakking

Posted: Thu Jun 28, 2012 11:46 pm
by jamesV
even een kleine update. De kop is binnen om volledig te laten vernieuwen (met alles wat in de kit zit) en te laten vlakken. Hopelijk vinden ze geen barstjes tijdens het testen. Als alles goed gaat zou ik hem wellicht eind volgende week al kunnen terug hebben en kan het heropbouwen beginnen. De kop is binnen bij iemand die niets anders doet dan rallywages tunen. Kleppen vernieuwen, koppen vlakken enzo is dagelijkse kost voor hem. dit komt dus zeker goed.

Binnenkort (als de kop terug is) zet ik hier wat foto's.

Re: bouten koppakking

Posted: Thu Jul 12, 2012 8:23 am
by jamesV
nog effe een kleine update. De kop is getest geweest en niet goed bevonden. Er zitten scheurtjes in :wtf . Blijkbaar moet deze vroeger eens serieus warm gekregen hebben. Dit betekend dus naar de schroot.
Gelukkig heb Ik heb nog zo'n blok staan en zal nu dus deze kop er af halen. to be continued...