BMW 316 1982 polaris (origineel NL)

woutervd
Upcoming E21 fanatic

BMW 316 1982 polaris (origineel NL)

Post by woutervd »

Sinds gisteren ben ik de trotste eigenaar van een originele Nederlandse BMW e21 316 uit '82 met vijfbak. Ik heb zojuist een foto toegevoegd en één foto kunnen jullie al terugvinden bij het onderdeel marktkraam. Aangezien ik een schade + roest aan mijn voorpaneel heb. Hopelijk kan ik dit snel fiksen, want de auto zit verder nog netjes in de lak voor zijn leeftijd. Ik heb al enige ervaring met oude BMW's, al is dit op twee wielen. Ik heb al enige tijd een BMW K100rs uit 1985. Met een voor die tijd vooruitstrevend blok en dito techniek. Dit gemodificeerde formule 2 blok, dat gekanteld in de motor is gehangen haalde toen al 90 pk uit net geen 1000cc. Met bijna twee ton op de teller was ik al overtuigd van de bouwkwaliteit van BMW, maar een auto is nu eenmaal een stuk praktischer dan een motor. Ik heb altijd al een zwak gehad voor oude BMW 3-series en dan met name het eerste model. Voor mij echt een hoofdendraaier uit mijn (recente) jeugd. In de kleur polaris-metallic met BBS voorspoiler, BBS mahle velgen en ballonbanden, zender achterspoiler en pioneer audiosysteem (uit die tijd dan) heb ik een leuk model gevonden naar mijn smaak. Snelheid en vermogen was voor mij geen prioriteit, daar kan ik altijd nog de motor voor pakken. Afgezien van het oudere M10 blok verbaas ik me over het rijcomfort van een auto van 30 jaar oud.

Vier wielen:

Image

Twee wielen:

Het typenummer en aantal wielen komt niet overeen met dit forum, maar hier alvast een foto van mijn motor.
Image
Last edited by woutervd on Sat Jul 21, 2012 9:45 pm, edited 5 times in total.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: Even voorstellen

Post by uwbuurman »

Welkom! Leuke snorfiets ook!!
Last edited by uwbuurman on Thu Jun 21, 2012 4:23 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Welkom hier! Goede keuze qua auto's en motoren haha! Hier zal er toch ook een keer een BMW brommert bij komen, maar ik ben er nog niet uit of het een K100, de meer wendbare K75 of toch een boxer moet worden vandaar dat er nog geen knopen zijn doorgehakt.

Anyway, veel plezier hier, ik verplaats dit topic alleen wel even naar de juiste categorie, het 4 cilinder register dat je hier kunt vinden: http://www.bmwe21.net/forum/viewforum.php?f=34
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

een boxer is niet alles Jeroen...

Zelf wil ik mijn GSX nog eens inruilen op een mooie 1200RT

Image
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Rene W
Upcoming E21 fanatic

Post by Rene W »

welkom hier
weer een e21 bij in de buurt
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Ik heb mijn eerste post even bijgewerkt met een fotootje, dat hoort er toch bij. Een vraagje over mijn velgen, hoe kan ik nu zien of ik originele heb of imitatie? Ik heb net even gegoogled en kwam een origineel setje BBS Mahle tegen zonder opschrift, net als bij mijn velgen. Terwijl bij imitatievelgen er soms wel een merknaampje op staat.

Image

@uwbuurman: Ik denk dat je deze bromfietsen bedoeld :wink: . Tien jaar geleden ben ik al verknocht geraakt aan oud, maar kwalitatief hoogwaardig, spul uit Duitsland. Wegens financiële redenen is er toen een oldtimer bromfiets gekomen. Met het uurloon van een 15-jarige moet je namelijk behoorlijk lang werken voor nieuw spul met een relatief korte levensduur. Het verzekeren van dergelijk nieuw spul is daarbij erg kostbaar. Zoals aan mijn huidige bezit bovenaan te zien is, is dat oude spul me goed bevallen. In volgorde van bezit:

1977:
Image

1979:
Image
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Image
Regards/groeten, Jeroen
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Dat is duidelijk. Ik heb even wat nummers ingetikt op google en volgens mij zijn het RG velgen. Iemand hiermee bekend?
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Velgen (en Wouter) net gezien, zijn idd RG Italia velgen. Zij maakten ook 13 en 16 inch immitatie Alpina's.

Auto van Wouter is nog lekker hard, veel plezier ermee en leuk om even kennis te maken.
So many cars, so little time
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Inderdaad, dat was geheel wederzijds. Binnenkort zal ik weer eens wat foto's plaatsen, van het project met de radio e.d.
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

De afgelopen week heb ik enkele klusjes uitgevoerd aan de auto. Zodoende een korte update met bijbehorende foto's. Allereerst over de radio. De radio was maar half aangesloten bij aankoop. Dat wil zeggen; de bijbehorende booster/equiliser en basspeakers achterin waren niet aangesloten. De radio zat enkel aangesloten op de kleine speakers met tweaters voorin de auto. Bij de auto zaten nog de originele handleidingen van de radio, helaas niet meer van de booster equilizer. Gelukkig zaten de originele stickers om deze aan te sluiten nog wel om de bedrading. Na de nodige adviezen ingewonnen te hebben bij twee lokale autohifi-boeren in de buurt en het halve dashboard opgegeschroefd te hebben, werkt alles weer.
Ik ben overigens geen Sjappie ofzo :crazy , maar ik vind het wel leuk om de radio iets harder te zetten als er een lekker nummertje voorbij komt op slam FM :banana . Hieronder mijn installatie:

Halverwege de montage

Image

De radio zelf met als extra optie een ding in mijn dashboard om cassetebandjes op te vergen. (en ja, in mijn auto zit een apart gemonteerd toerentellertje. Aftermarket, originele Hollandse BMW, dus gevolg van Hollandse zuinigheid. Vandaar ook geen dikke 6-cyilinder, maar een nette beschaafde Hollandse viercilinder. Wel met een vijfbak!)
Image

De booster/equilizer. Dit is de supercharger op mijn radio, die tevens de achterste speakers aanstuurd. Ik kan de balans voor- en achterin de auto regelen en de verschillende tonen aanpassen. Deze is gemonteerd onder de schopplaat. Geen idee waar die ombouw vandaan komt, maar het zat bij de auto en leek me een prima bescherming. Een flink stuk schuimrubber ertussen en het past perfect!
Image

Twee zware jongens achterin. Althans, voor die tijd dan. Waarschijnlijk klinkt een moderne Megane met bose-systeem een stuk voller, maar voor die tijd vind ik het niet onaardig
Image

Mijn 316 is verder nadien versierd met dubbele koplampen, BBS Mahle-imivelgen, BBS-voorspoiler, Zender achterspoiler en 2002-radioantenne (?)
Last edited by woutervd on Tue Jul 10, 2012 9:30 pm, edited 5 times in total.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Geinige set en echt iets van die tijd dus leuk! Vond ik op de Sharknose Meeting ook, een E12 met ook zo'n soort kit, de dikke Blaupunkt inclusief zwanenhals en oh kwijl, microfoon aan de -achtung Klima- middenconsole!(?)

Image
Regards/groeten, Jeroen
woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Haha, ik zie dat je weinig ontgaat. Leuke set inderdaad en apart met die zwanenhals. In die auto kun je pas echt de DJ uithangen. Ik weet niet of het aan mijn computer ligt, maar ik krijg mijn eerste foto maar niet aan de praat.

Verder heb ik afgelopen weekend wat roestplekjes behandeld. Het is een tijdelijke low-budget oplossing, maar het gaat mij er maar om dat de auto niet onder me vandaan roest. Zeker met het weer van de afgelopen tijd. Ik heb niet al te veel roest aan mijn auto vooralsnog en dat wil ik graag zo houden. De lak onder de motorkap werd bijvoorbeeld erg dun op bepaalde plekken of was al door. Hier en op enkele andere plekjes heb ik een anti-roest primer gezet. Binnenkort mijn rotte voorscherm vervangen en als het budget het in de toekomst toelaat laat ik een en ander nog bijspuiten.

Allereerst maar even enkele kiekjes van de armoedige werkplaats die ik bij mijn ouders heb:

Ik hoef niet ver te lopen om mezelf te trakteren na een dag lang sleutelen zoals hieronder te zien is
Image

Daar hoort ook een klein muziekje bij
Image

En af en toe moet je toch even pauze houden. Helaas staat de andere tafel, van mijn oude werkgever UEFA CL hier niet opgesteld.
Image

Maar er moet ook gewerkt worden. Hier de schade die ik binnenkort aan wil pakken door het scherm dat ik bij majestic heb opgehaald te monteren. Een beetje anti-roest primer is hier niet meer afdoende:
Image

En zo moet het uiteindelijk ongeveer worden:
Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

zo, das een luxe werkplaats!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Zo, goed bezig! Jij rijdt je BMW gewoon de keuken in om eraan te sleutelen, haha :mrgreen:
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Post Reply