Het leek me wel leuk om eens alles bij elkaar te verzamelen omtrent de carburateur van Solex de 4a1.
Deze carb is zoals velen weten vooral gebruikt bij de e21 320/6, maar zit ook in diverse andere modellen van BMW (en zelf ook in dat andere merk).
Vandaag had ik met Peter (PV) een afspraak om eens te kijken naar de 730a die ik onlangs gekocht heb.
De klacht was erg moeilijk starten en een totaal prestatieloze motor.
Omdat PV er gewoon veel vanaf weet en ik graag toekijk is het een erg leerzame en ook nog eens leuke dag geworden.
Allereerst de e23 730A op LPG (want dat is echt nodig, zuipen dat dit ding kan, heel verschrikkelijk, zelfs de autotesters uit die tijd klaagden toen al).

Gekocht voor de 'langzame' handel. Ik kon hem leuk inkopen en ik heb iets met deze jaren 70 kleurtjes.
Omdat ze op LPG loopt is dit ook nog eens een ideale tijdelijke 2e of in mijn geval zoveelste auto.
Ze is eigenlijk in heel aardige staat, wel behoorlijk wat deukjes maar relatief erg weinig roest.
Iets wat voor een type 1 best bijzonder is.
Terug naar de carburateur:
Als je een e23 rijdt moet je al veel betalen voor brandstof, dus onderhoud is veel te duur

Daarbij gaat het ook nog eens mis bij pure onkunde; zo ook bij deze..

Wat je bij mijn auto erg goed zit is dat er een habbiebabbie monteur bezig is geweest. Als je niet weet wat je doet...ontstaat er Brové achtige schade.
Totaal onnodig was bijvoorbeeld heel de choke buiten werking gesteld.
Minstens een hele tube vloeibare kit all over the place - ook nog eens zonder resultaat..

Als je goed kijkt zie je 4 grote bouten. Die mogen maar met 9nm vast staan...meer is niet nodig - sterker het is zelfs zeer schadelijk.
De hele carb trekt krom bij onoordeelkundig onderhoud. Vooral de centrale bout (draadeind) die tot in het luchtfilter komt mag niet te strak worden aangedraait.
Daardoor trek je heel het deksel krom.

Het effect daarvan is dat de grote kleppen - zichtbaar op de foto hierboven - niet makkelijk (of zelfs in mijn geval helemaal niet meer) kunnen bewegen.
Het effect laat zich raden: de 2e trap opent zich niet meer, je krijgt een relatief zuinige auto (..), maar wel met enorme ademnood en dito prestatie potentieel.
Als de bouten te strak worden aangedraaid is de hele as waar de kleppen aan zitten zo krom als een hoepel..

Doordat dus het deksel krom is getrokken kunnen deze kleppen helemaal niet meer bewegen.
Onze carbmeester in actie:

Eerst hebben we geprobeerd om met een mal en een stalen buis het deksel van de carb weer strak recht te krijgen:
Een houten plaat van multiplex op maat gezaagd en een draadeind met een bout door de stalen pijp heen.
Uiteindelijk was ook de stalen buis krom maar het deksel was niet rechter geworden.
Helaas, die is gewoon echt helemaal naar de kl*#ten.
Gelukkig had Peter een carb mee genomen van een 320/6.
De carb van een 730 is identiek behoudens de veel grotere kleppen en vermoedelijk ook de grotere sproeiers.
Eea past dus wel en dus die er op gezet.
En dan gebeurt het ongelofelijke: aansluiten, starten en lopen!
In 1x

Daarna een lekker stukje rijden - dikke pret in een ouwe bak.
Ze is met deze veel te kleine carb natuurlijk niet snel, maar toch....

Misschien kan Peter nog wat aanvullende plaatjes in dit draadje er bij plakken.
Maar goed, vooralsnog ben ik eerst blij, ze rijdt, ze start en ze gaat vooruit

Sterker, ze rijdt eigenlijk best fijn. Snaar strak rijden kan nog steeds, alleen deint ze wat meer.