Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)
Posted: Wed Jan 30, 2013 11:07 pm
Het vervolg.
Vanavond dan begonnen met het samenbouwen van de carb. Wat een heerlijk werkje is dat toch Alles lekker schoon.
Als eerste de bijgeleverde O-ringen van de CO-schroeven vervangen. Als deze doorlaten dan kan men hier een vacuumlek hebben wat weer resulteert dat je de CO niet goed kan afstellen. De schroeven zijn uiteraard nog geborsteld alvorens ze gemonteerd zijn. Een beetje basis is dat je ze helemaal indraait (niet te vast want dan beschadig je de conische passing) en dan een 2,5 slag terug.
Bij de 4A1 carb regelen ze een brandstoftoevoeging bij de kleine gasklep wat dus betekent dat indraaien een armer mengsel en dus een lagere CO-waarde geeft.
Vervolgens de acceleratiepomp weer monteren. Het membraan wordt bij een revisieset van BMW voor de 730 carb niet geleverd maar ze is nog goed dus we hopen op een goede afsluiting.
het onderste deel (gaskleppen) en het middendeel gemonteerd aan elkaar en nu het automatische choke deel. Het afstellen kan pas bij een gemonteerde bovendeksel maar heel belangrijk is dat de doorvoerpen van het membraanhuis gelijk in de hevel grijpt in het middendeel. Het stangetje komt straks aan de chokekleppen.
Vervolgens dit alles gemonteerd. De vacuumdoos welke de gasklepaanslag bedient gemonteerd. Een fijnafstelling hiervan kan pas als de motor draait. Het membraan opent namelijk de gasklep als het vacuum wegvalt wat dus het toerental opvangt bij gas los laten richting stationair. Tevens zorgt dit dat er eigenlijk al een klein beetje gas wordt gegeven als men gaat starten (men heeft dan immers nog geen vacuum opgebouwd), als de motor dan draait trekt de balg zich in en legt de gasklep aanslag tegen de stationairschroef.
Nu verder met polijsten van de as van de grote luchtkleppen zodat deze soepel loopt in het bovendeksel. Vervolg dus later.
Vanavond dan begonnen met het samenbouwen van de carb. Wat een heerlijk werkje is dat toch Alles lekker schoon.
Als eerste de bijgeleverde O-ringen van de CO-schroeven vervangen. Als deze doorlaten dan kan men hier een vacuumlek hebben wat weer resulteert dat je de CO niet goed kan afstellen. De schroeven zijn uiteraard nog geborsteld alvorens ze gemonteerd zijn. Een beetje basis is dat je ze helemaal indraait (niet te vast want dan beschadig je de conische passing) en dan een 2,5 slag terug.
Bij de 4A1 carb regelen ze een brandstoftoevoeging bij de kleine gasklep wat dus betekent dat indraaien een armer mengsel en dus een lagere CO-waarde geeft.
Vervolgens de acceleratiepomp weer monteren. Het membraan wordt bij een revisieset van BMW voor de 730 carb niet geleverd maar ze is nog goed dus we hopen op een goede afsluiting.
het onderste deel (gaskleppen) en het middendeel gemonteerd aan elkaar en nu het automatische choke deel. Het afstellen kan pas bij een gemonteerde bovendeksel maar heel belangrijk is dat de doorvoerpen van het membraanhuis gelijk in de hevel grijpt in het middendeel. Het stangetje komt straks aan de chokekleppen.
Vervolgens dit alles gemonteerd. De vacuumdoos welke de gasklepaanslag bedient gemonteerd. Een fijnafstelling hiervan kan pas als de motor draait. Het membraan opent namelijk de gasklep als het vacuum wegvalt wat dus het toerental opvangt bij gas los laten richting stationair. Tevens zorgt dit dat er eigenlijk al een klein beetje gas wordt gegeven als men gaat starten (men heeft dan immers nog geen vacuum opgebouwd), als de motor dan draait trekt de balg zich in en legt de gasklep aanslag tegen de stationairschroef.
Nu verder met polijsten van de as van de grote luchtkleppen zodat deze soepel loopt in het bovendeksel. Vervolg dus later.