Page 4 of 8

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Jan 30, 2013 11:07 pm
by Peter V.
Het vervolg.

Vanavond dan begonnen met het samenbouwen van de carb. Wat een heerlijk werkje is dat toch :wink: Alles lekker schoon.
Image

Als eerste de bijgeleverde O-ringen van de CO-schroeven vervangen. Als deze doorlaten dan kan men hier een vacuumlek hebben wat weer resulteert dat je de CO niet goed kan afstellen. De schroeven zijn uiteraard nog geborsteld alvorens ze gemonteerd zijn. Een beetje basis is dat je ze helemaal indraait (niet te vast want dan beschadig je de conische passing) en dan een 2,5 slag terug.

Bij de 4A1 carb regelen ze een brandstoftoevoeging bij de kleine gasklep wat dus betekent dat indraaien een armer mengsel en dus een lagere CO-waarde geeft.
Image

Vervolgens de acceleratiepomp weer monteren. Het membraan wordt bij een revisieset van BMW voor de 730 carb niet geleverd maar ze is nog goed dus we hopen op een goede afsluiting.
Image

het onderste deel (gaskleppen) en het middendeel gemonteerd aan elkaar en nu het automatische choke deel. Het afstellen kan pas bij een gemonteerde bovendeksel maar heel belangrijk is dat de doorvoerpen van het membraanhuis gelijk in de hevel grijpt in het middendeel. Het stangetje komt straks aan de chokekleppen.
Image

Vervolgens dit alles gemonteerd. De vacuumdoos welke de gasklepaanslag bedient gemonteerd. Een fijnafstelling hiervan kan pas als de motor draait. Het membraan opent namelijk de gasklep als het vacuum wegvalt wat dus het toerental opvangt bij gas los laten richting stationair. Tevens zorgt dit dat er eigenlijk al een klein beetje gas wordt gegeven als men gaat starten (men heeft dan immers nog geen vacuum opgebouwd), als de motor dan draait trekt de balg zich in en legt de gasklep aanslag tegen de stationairschroef.
Image

Nu verder met polijsten van de as van de grote luchtkleppen zodat deze soepel loopt in het bovendeksel. Vervolg dus later.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Wed Jan 30, 2013 11:31 pm
by uwbuurman
Wederom groot respect!!

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 7:58 am
by 323baur
iemand interesse un een lopende 730? proef rijden kan over enkele dagen...
helemaal top dit!

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 11:28 am
by Peter V.
Het laatste deel.

Gisterenavond de as van de grote luchtkleppen gepolijst en de middelste ondersteuning hiervan. Nu draaien de grote kleppen weer soepel dus de bovendeksel kon worden afgemonteerd.
Vanochtend dan klaar om de bovendeksel en de rest samen te voegen.
Image

Vervolgens het chokesysteem afstellen. Dit is bij een 4A1 van de 730 net iets anders dan bij de 320/6. De meeste 320/6 BMW's hebben een thermostelmotor welke de chokekleppen openen in 120 seconden naar stand 2 oftewel 4 mm opening.
Bij de 730 is dit allemaal mechanisch waardoor er nog een stelschroef bij is welke gekoppeld zit aan de stand van de gaskleppen.

Nu is alles samengebouwd en staat ze klaar om gemonteerd te worden en af te stellen wat betreft de CO en stationair toerental.
Image

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 12:19 pm
by Thegs
Top werk hoor! Zaterdag in Oldebroek weer opbouwen?

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 12:37 pm
by Peter V.
Thegs wrote:Top werk hoor! Zaterdag in Oldebroek weer opbouwen?

Helaas Gerwin,

Zaterdag gaat niet lukken hier. Ik ben dan wel vrij maar krijg in de middag visite.
Wellicht iets eerder bij Ite als het uitkomt.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 12:41 pm
by pattam2009
Vakman :thumbsup
:wink:

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 1:15 pm
by Jeroen
Jij hebt tegenwoordig dezelfde provider als Peter zeker? :P Weer erg mooi werk Peet!

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 10:40 pm
by 323baur
En ja hoor...
Ze loopt werkelijk als nieuw! Echt super gedaan.
Erg grappig om te zien dat de carb uit de doos zo op het spruitstuk gezet wordt, 5 minuten kabeltjes, slangetjes en ander jeuzelwerk aansluiten...
..starten en lopen!
Uurtje met Co lopen pielen het is werkelijk een totaal andere auto geworden. Hangt ook lekker aan het gas nou!

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 11:06 pm
by Jeroen
Super! Ik denk we krijgen gelijk een filmpje als bewijs :(

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Thu Jan 31, 2013 11:36 pm
by Peter V.
Mooi dat ze goed aan het gas hangt. :thumbsup

Ik ben nog wat aan het zoeken geweest voor de stationair afstelling en inderdaad een uitgesleten klep/zitting kan dit veroorzaken. Ik ben blij dat ze goed draait.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Fri Feb 01, 2013 11:04 am
by uwbuurman
tof dat de hele operatie dus is geslaagd!

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sun Mar 10, 2013 8:30 pm
by 323baur
He Peter,

Is er nog iets te doen aan het matige starten op benzine?
's morgens moet je echt 30seconden doorstarten voordat ze wakker wordt.
Op LPG starten gaat al helemaal niet - maar dat wisten we vtv.

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sun Mar 10, 2013 8:43 pm
by Peter V.
Heb je dit alleen bij de koude start?

Re: Het groot Solex 4A1 draadje (carburateur 320/6)

Posted: Sun Mar 10, 2013 9:22 pm
by 323baur
Yup.
als ze warm is starten lopen op zowel LPG alswel benzina.