Waardeontwikkeling E21 en ander klassiek spul

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Waardeontwikkeling E21 en ander klassiek spul

Post by Jeroen »

Een mooi artikel dat Leon elders aanhaalde en dat eigenlijk vraagt om een eigen topic, bij deze!

In deze crisisjaren rendeert geld enerzijds niet vanwege de lage rente, en worden liquide middelen vervolgens wel middels een vermogensrendementsheffing belast. Aandelen zijn erg risicovol en rendementen tegenwoordig vaak ook relatief laag. Vastgoed was altijd een redelijk vaste waarde maar biedt ook weinig rendement. Vandaar dat we de afgelopen jaren een grote vlucht zien in oldtimers, veel mij bekende vastgoedbeleggers zijn volop in de auto's en lachen zich rot. Het is helemaal niet raar om een auto binnen 2-3 jaar voor het dubbele weer weg te zetten, daar kan momenteel niets anders tegenop. Dan hebben we het wel vooral over de conditie 1 auto's, de rest blijft daar wel fors bij achter qua waardeontwikkeling. Als ik nog een tonnetje achter de hand had wist ik 't wel!

Image
Bron: BeleggersBelangen

Wat ik apart vind, en dat is het arbitraire van zo'n overzichtje, dat in mijn ogen de E30 M3 een top 3 stijger is die een grotere waardestijging heeft getoond dan de E21, en die ontbreekt hier. Kocht je een paar jaar terug nog een Sportevo voor 50k, tegenwoordig kom je echt niet meer aan een fatsoenlijk exemplaar onder de 200k. Overigens zijn de vraagprijzen van die dingen helemaal 'through the roof' en ik vraag me af of dat inderdaad betaald wordt. Aan de andere kant staat de E30 M3 momenteel in de spotlights met als gevolg dat beleggers er al snel ééntje 'bij' nemen. En naast een Ferrari van een paar miljoen is een paar ton voor een M3 dan maar een schijntje. En die Ferrari's e.d. wisselen momenteel ook in rap tempo van eigenaar. De Breadvan maakte ook een leuk sprongetje bijvoorbeeld, en verdrievoudigde de afgelopen 5 jaar even in waarde!

Wat kun je nu zelf doen? Enerzijds is het mooi om te zien dat E21's na jaren van een beperkte -en eigenlijk zelfs: achterblijvende- waardestijging nu wat meer in beweging komen. Zeer goede exemplaren worden steeds schaarser en gaan inmiddels leuk geld kosten. Een hele nette loont dus zeker, maar sowieso moet je met dat oude spul altijd zo goed mogelijk kopen, voor zover je portemonnee dat natuurlijk toelaat. Daar kun je nu eenmaal niet tegenop restaureren.

Maar een leuke uitdaging, wat gaan de dikke waardestijgers worden de komende jaren? Hoewel het nog niet zichtbaar is, moet het met de E30 M3 wel een keer klaar zijn. Zouden andere versies daarvan gaan profiteren? Ik verwacht van wel, maar dan vooral de topmodellen. Ofwel: met name de 325i. Idem voor de E21 323i natuurlijk. Beiden zijn nu al dik meer waard (in een vergelijkbare conditie) dan een 320. Ik ga ervan uit dat ook deze modellen bijv dezelfde weg bewandelen: E23 745i, E24 635CSi, E28 535i, etc.

De waardestijging van alle Motorsportmodellen is evident, maar er zijn momenteel nog betaalbare exemplaren te koop. Dat zijn echter wel de modellen waar ik de grootste sprongen verwacht. De E28 M5 begint echt al een zeldzaamheid te worden, maar er zijn in mijn ogen nog best af en toe betaalbare M's te koop, bijv E12 M535i, M635CSi. De Alpina modellen zullen daar toch ook in meegaan denk ik. Maar let wel: vooral de ernstig nette exemplaren.

Mijn gouden tip? Als je tijd en ruimte hebt, ga in E36's. De M3 is nog betaalbaar, maar het begint al onmiskenbaar te komen. Ook de GT is nog betaalbaar te vinden, en dat zou mijn tip zijn voor een waarde-explosie. De Imola/GT2 en GTR hebben meer potentie, maar zijn nu al zo goed als onvindbaar. Verder vooruit kijken? Ongemolesteerde E46 M3's worden ook al schaars hoor, en zijn nu ook nog betaalbaar (alleen de CSL zit al dik in de lift). Ook hier: de Alpina versies doen mee. Een B8 4.6? Mmmmmmmm!

Maar ik kan niet genoeg benadrukken dat je je moet verplaatsen in de potentiële koper van morgen. Die wil geen E36 M3 die al 3x is overgespoten en 2 ton op de teller heeft. Een nette met historie en een ton gelopen, dat is waar de potentie ligt in mijn ogen.

Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Re: Waardeontwikkeling E21 en ander klassiek spul

Post by loentje »

Jeroen,

volledig mee eens, ik ben al een tijdje op zoek naar een nette e36 328i cabrio of coupe, maar dit is al niet meer te vinden. Ik denk dat als je slim bent nu op zoek gaat naar een mooie e46, hele betaalbare auto aan het worden en het model is iedereen toch enthousiaster over dan de e36.

Inzake de prijsontwikkeling van bijvoorbeeld de bmw 700 en Isetta, hierin zie ik een stagnering. dit komt met name denk ik door het praktische (niet echt een auto om flinke afstanden mee te rijden) als door de veroudering van het publiek. De mensen welke in de jeugd een Isetta of 700 hebben meegemaakt sterven uit. Dit zorgt mijn inziens wel weer voor een prijsstijging in de e21.

De prijsstijging van de 02 is weer deels te verklaren door de prijsstijging van de porsches. Ik ken veel mensen welke eerst rally reden met een Porsche maar de betaalbaarheid en de waardestijging liep de spuigaten uit. Deze mensen zoeken nu allemaal een andere praktische klassieker om rally mee te rijden, betrouwbaar en relatief betaalbaar --> BMW 02!

Vastgoed is ook nog wel interessant, zeker op de lange termijn. Met een garagebox haal je al snel een rendement van 7/8%. Heb je meer geld te besteden dan is het lucratief om een groot bedijfspand op te kopen en deze te verdelen in kleine units.

Groeten Loentje
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Toch duiken er best af en toe wat leuke E36's op hoor. M3's iig, maar een B3 3.0 Switchtronic met 99d km voor 10.950 of een 325iS met 65.000km voor 9.940 biedt voldoende potentie mits ze zo eerlijk zijn als geadverteerd natuurlijk! De zoon van Ton Roks biedt een oer-brave 325i coupé aan met 151.000km voor 4.250 euro en da's ook al niet te duur en biedt een mooie basis om gewoon dagelijks mee te gaan rijden. Een 328i is wel weer een klasse beter en idd schaars, zeker als je een echt nette wilt met handbak... dat is tegenwoordig een lastige combi.
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

kleine correctie jeroen, die 325is is in miles!

persoonlijke voorkeur zou dan voor mij een e46 m3 zijn, worden ook zeer betaalbaar.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Haha ik dacht er nog aan om te controleren of het mls of kms waren en toen toch weer ontschoten. Maar nog steeds niet teveel.

325/328/330 of M3 is wel een andere orde, zeker als het gaat om running costs, maar ook het prijskaartje. Een nette E46 M3 kost nog steeds meer dan het dubbele van de E36 M3 en als altijd met ///M spul: vooral veel kaf, weinig koren. Maar met geduld... :wink:

Ik zou zelf nog wel een hele nette E36 328i willen, sedan of coupé. Door het lagere gewicht snel spul, doet niet noemenswaardig onder voor een M3 3.0. Maar zoals je zelf al constateerde: die zijn idd gewild!
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ik heb mijn auto's vooral om zelf te hebben en niet als belegging, maar het is leuk dat de collectie steeds wat meer waard wordt. Mijn e21 is straks erg uit elkaar geweest, maar ik verwacht een acceptabele waarde.

Als de e12 klaar over een paar jaar is dat ook vast een auto met enige potentie. Maar heb ik ze daarom? Nee. Ik heb een e21 323i omdat ik die altijd al wilde. De e30 325i en de e12 528i, daar geldt het zelfde voor. Allen de zwaarste uitvoering van de gewone straat auto's, allen ONK. Waarom, omdat IK dat graag wil hebben, ik word er blij van.

Maar nogmaals, als de collectie wat stijgt in waarde doet me dat geen pijn.

Zoals Jeroen aangeeft gaat het om de echt nette exemplaren die geld waard worden. De meeste mensen binnen onze club gebruiken hun auto in plaats van alleen poetsen en in de verwarmde loods stallen. Zouden dergelijke auto's ook zo grof stijgen? Of doen ze wat ze altijd doen en dat is meegaan met de markt en duurder worden omdat ze ouder en dus exclusiever worden?

Keerzijde van de medaille is dat als ze nu stijgen doordat vastgoed jongens en andere mensen met serieus geld oldtimers kopen, dat er een daling in het verschiet ligt. Zodra andere markten weer wat aantrekken moet er gecasht worden. Dat heeft vast invloed op prijzen. Je zag de prijzen dalen rond 2012, dat was alleen al vanwege wat mensen die geen 120€ per jaar aan belasting wilden betalen.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Eens. Bij mij is bij de keuze voor auto's nooit ook maar 1 seconde gedacht aan de verwachte waarde-ontwikkeling. Ik koop een auto omdat ik er wat mee heb, ik vind 'm mooi of vind 'm heerlijk rijden.
Maar goed 1: het is wel prettig die waarde-ontwikkeling: als de waardestijging de onderhoudskosten minimaal volgt dan kost de auto in wezen niets, of in elk geval gaat er geen geld verloren. Met een goed oudje is dat doorgaans ook wel het geval.
Maar goed 2: als je nou wat geld over hebt, ga dan maar wat kopen, al is het maar voor 3-5 jaar. Aardige kans dat je een leuke winst kunt pakken, en zolang je je hoofd erbij houdt ga je geen waarde verliezen met een mooie E36 of E46 M3 bijvoorbeeld.

Qua waardestijging, ja inderdaad, er zijn ook wel tijd geweest van dalingen, en explosieve stijgers als de M3, dat soort waardes zijn in mijn ogen echt overtrokken en zou logisch beredeneerd wel weer naar beneden moeten komen. Dit soort ontwikkelingen is tenslotte zonde, een E30 M3 of oudere 911 kun je nergens meer kwijt omdat 'ie wordt gepikt en zijn dus niet meer geschikt om gebruikt te worden waar ze voor gemaakt zijn: rijden! Je moet toch met een leuke auto een paar weken Italië kunnen doen zonder je overmatig zorgen te hoeven maken? Op dit moment zie je dat veel van die stijgers in andere handen komen en in loodsen staan ipv worden gebruikt. En ondertussen worden ze onbereikbaar voor de liefhebbers van knappe rijdersauto's.
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

We zijn het inderdaad eens :-)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Leuk artikel dit :mrgreen: .. vooral dat ///M gedeelte

Eigenlijk ook nooit een wagen gekocht met het oog op waardepotentieel .. of mss toch .. de corrado dan .. verder rij ik met alles wat ik heb, daar zijn ze tenslotte voor .. ik ben wel altijd vooruitziend geweest op gebied van waardepotentieel dat dan weer wel ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

loentje wrote:Jeroen,

volledig mee eens, ik ben al een tijdje op zoek naar een nette e36 328i cabrio of coupe, maar dit is al niet meer te vinden. Ik denk dat als je slim bent nu op zoek gaat naar een mooie e46, hele betaalbare auto aan het worden en het model is iedereen toch enthousiaster over dan de e36.

Inzake de prijsontwikkeling van bijvoorbeeld de bmw 700 en Isetta, hierin zie ik een stagnering. dit komt met name denk ik door het praktische (niet echt een auto om flinke afstanden mee te rijden) als door de veroudering van het publiek. De mensen welke in de jeugd een Isetta of 700 hebben meegemaakt sterven uit. Dit zorgt mijn inziens wel weer voor een prijsstijging in de e21.

De prijsstijging van de 02 is weer deels te verklaren door de prijsstijging van de porsches. Ik ken veel mensen welke eerst rally reden met een Porsche maar de betaalbaarheid en de waardestijging liep de spuigaten uit. Deze mensen zoeken nu allemaal een andere praktische klassieker om rally mee te rijden, betrouwbaar en relatief betaalbaar --> BMW 02!

Vastgoed is ook nog wel interessant, zeker op de lange termijn. Met een garagebox haal je al snel een rendement van 7/8%. Heb je meer geld te besteden dan is het lucratief om een groot bedijfspand op te kopen en deze te verdelen in kleine units.

Groeten Loentje
Zoiets Leon?
http://www.kapaza.be/nl/bmw/bmw-328i-e3 ... 034261.htm
Staat helaas geen prijs bij...

Of dee 325iA voor 5500euro 70000km
http://www.kapaza.be/nl/bmw/bmw-325i-96518096.htm
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Ja maar dan toch zonder dat foute m pakket, het is geen m3... En hand geschakeld? Ik vind eerlijk gezegd de automaat wel relaxed bij mijn cabrio.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Je kunt tegen de waardestijgingen aan kijken zoals je wilt. Aan de ene kant is het prettig te weten dat van afschrijving geen sprake is, mijn E28S M5 bijvoorbeeld behoort ook tot de groep auto's die het afgelopen jaar explosief in waarde is gestegen, maar dat heeft een keerzijde, want als liefhebber beperkt mij dit enorm in de inzetbaarheid. Los van het feit of mijn E28S M5 tot de absolute toppers behoort of niet, maar laten we voor het gemak eens een getalsmatig rondje doen zonder de absolute bedragen te noemen.

Vorig jaar is mijn E28S M5 getaxeerd op een bedrag dat voor menigeen vergelijkbaar is met een mooi jaarsalaris. Medio het derde kwartaal kwamen de eerste case met een vraagprijzen die ten opzichte daarvan een verdubbeling inhield. Dat betrof een buitengewoon exemplaar, waar ik de mijne niet onder beschouw, maar toch. Vrij snel daarna kwamen er een aantal auto's op de markt voor een factor drie van de taxatie waarde. Of die bedragen daadwerkelijk betaald worden of niet maakte niet uit, maar het was op dat moment duidelijk dat een taxatie die ten tijde van het opstellen een heel goed uitgangspunt was, mij in het voorkomende geval niet meer in staat stelde een vergelijkend exemplaar weer te kopen.

Op zich is er dan nog niets aan de hand, mits het financiële risico beperkt blijft, maar een snelle rekensom a.d.h.v. vijf (!) verschillende voorbeelden leerde mij dat het financiële risico dat ik liep ergens tussen 100% tot 200% van een modaal jaarsalaris zou beslaan ! En dan sta je daar. Het betreft een auto die ik ooit heb gekocht omdat ik hem wilde hebben, omdat ik daar blij van wordt. Toegegeven, hij was nooit goedkoop, niet in aanschaf, niet in gebruik en zeker niet in onderhoud en de waardeontwikkeling was tot vorig jaar dusdanig dat ik ook nog gezond achtte, maar dit loopt de spuigaten uit omdat een aantal beleggers een andere hobby nodig heeft. Binnen de wereld van antieke radiobuizen gold al langer: "the collectors are the enthusiasts nemesis" en dat lijkt hierop van toepassing te zijn. Cashen is voor mij geen optie, ik heb het geld niet nodig, bovendien gaat het mij om de auto en niet om het geld, maar dat brengt een andere keerzijde met zich mee. De verzekering zal hogere eisen gaan stellen en de premie zal gaan stijgen om er maar twee te noemen. Gebruiken zoals ik mijn E28S M5 deed zal niet zomaar meer kunnen... Ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat dit ook met het gevoel te maken heeft, maar ik ben niet de eerste die een stap terug doet met een auto die door anderen tot een beleggingsobject is gemaakt.
Last edited by raymondw on Wed Jul 29, 2015 10:42 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Klopt, je word bijna ''bang'' om met je wagen te gaan rijden. Als ik ergens heen ga heb ik de auto graag in het zicht als ik hem parkeer en achterlaat. Er worden er zoveel gestolen de laatste tijd.
Maar waarop basseerd een taxateur ziech eigenlijk als hij een wagen taxeert? Voor mijn e12 M535i zijn er namelijk voorlopig geen aangeboden. En als er aangeboden zijn tegen een beepaalde prijs kan die nooit weten hoe de staat ervan is omdat hij hem maar op foto's ziet.
Waarop baseren ze zich dan?
Een M5 e28 zie ik ook niet veel aangeboden staan.
En e21 323i worden ook schaarser en schaarser.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Voor alle postings tot nu toe een vette plus 1.
Ook ik koop wel eens wat, deels om te hebben, deels voor de handel.
Je ziet vooral dat uniek spul; km stand, conditie, of een combi echt interessant begint te worden.
Koopjes zijn er nog steeds, maar het echt mooie spul is meestal zo weg. Vooral buiten nederland.
Het maffe is dat de duitse markt, of zwaar overprijsde autos laat zien, of erg goedkope minors.
Ik kijk vooral veel in Frankrijk, daar is nog relatief veel klassiek, of youngtimer spul te vinden tegen leuke condities.
Echte note 1 autos vind je daar nogwel, zeker als het gaat om modellen die nog net niet interessant zijn.

Voor de genoemde klassiekers als m5, 323i ben je feitelijk nu al te laat. Het mooie spul staat allang bij liefhebbers die de prijs kent. Resume: wil je investeren: kijk 10 jaar vooruit met de zelfde badge als wat nu je liefhebbende auto is. Ook een nette leuk gemotoriseerde e36 wordt geld waard.
Wil je lekker rijden in je huidige auto: doen....maar zorg voor een recente taxatie. Geloof mij, dat heb je nodig.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Als ik straks de recaro's + interieur geplaatst heb ga ik inderdaad de taxatie maar eens vervroegen. Het zal nooit een 323i waarde worden maar toch.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply