In deze crisisjaren rendeert geld enerzijds niet vanwege de lage rente, en worden liquide middelen vervolgens wel middels een vermogensrendementsheffing belast. Aandelen zijn erg risicovol en rendementen tegenwoordig vaak ook relatief laag. Vastgoed was altijd een redelijk vaste waarde maar biedt ook weinig rendement. Vandaar dat we de afgelopen jaren een grote vlucht zien in oldtimers, veel mij bekende vastgoedbeleggers zijn volop in de auto's en lachen zich rot. Het is helemaal niet raar om een auto binnen 2-3 jaar voor het dubbele weer weg te zetten, daar kan momenteel niets anders tegenop. Dan hebben we het wel vooral over de conditie 1 auto's, de rest blijft daar wel fors bij achter qua waardeontwikkeling. Als ik nog een tonnetje achter de hand had wist ik 't wel!
Bron: BeleggersBelangen
Wat ik apart vind, en dat is het arbitraire van zo'n overzichtje, dat in mijn ogen de E30 M3 een top 3 stijger is die een grotere waardestijging heeft getoond dan de E21, en die ontbreekt hier. Kocht je een paar jaar terug nog een Sportevo voor 50k, tegenwoordig kom je echt niet meer aan een fatsoenlijk exemplaar onder de 200k. Overigens zijn de vraagprijzen van die dingen helemaal 'through the roof' en ik vraag me af of dat inderdaad betaald wordt. Aan de andere kant staat de E30 M3 momenteel in de spotlights met als gevolg dat beleggers er al snel ééntje 'bij' nemen. En naast een Ferrari van een paar miljoen is een paar ton voor een M3 dan maar een schijntje. En die Ferrari's e.d. wisselen momenteel ook in rap tempo van eigenaar. De Breadvan maakte ook een leuk sprongetje bijvoorbeeld, en verdrievoudigde de afgelopen 5 jaar even in waarde!
Wat kun je nu zelf doen? Enerzijds is het mooi om te zien dat E21's na jaren van een beperkte -en eigenlijk zelfs: achterblijvende- waardestijging nu wat meer in beweging komen. Zeer goede exemplaren worden steeds schaarser en gaan inmiddels leuk geld kosten. Een hele nette loont dus zeker, maar sowieso moet je met dat oude spul altijd zo goed mogelijk kopen, voor zover je portemonnee dat natuurlijk toelaat. Daar kun je nu eenmaal niet tegenop restaureren.
Maar een leuke uitdaging, wat gaan de dikke waardestijgers worden de komende jaren? Hoewel het nog niet zichtbaar is, moet het met de E30 M3 wel een keer klaar zijn. Zouden andere versies daarvan gaan profiteren? Ik verwacht van wel, maar dan vooral de topmodellen. Ofwel: met name de 325i. Idem voor de E21 323i natuurlijk. Beiden zijn nu al dik meer waard (in een vergelijkbare conditie) dan een 320. Ik ga ervan uit dat ook deze modellen bijv dezelfde weg bewandelen: E23 745i, E24 635CSi, E28 535i, etc.
De waardestijging van alle Motorsportmodellen is evident, maar er zijn momenteel nog betaalbare exemplaren te koop. Dat zijn echter wel de modellen waar ik de grootste sprongen verwacht. De E28 M5 begint echt al een zeldzaamheid te worden, maar er zijn in mijn ogen nog best af en toe betaalbare M's te koop, bijv E12 M535i, M635CSi. De Alpina modellen zullen daar toch ook in meegaan denk ik. Maar let wel: vooral de ernstig nette exemplaren.
Mijn gouden tip? Als je tijd en ruimte hebt, ga in E36's. De M3 is nog betaalbaar, maar het begint al onmiskenbaar te komen. Ook de GT is nog betaalbaar te vinden, en dat zou mijn tip zijn voor een waarde-explosie. De Imola/GT2 en GTR hebben meer potentie, maar zijn nu al zo goed als onvindbaar. Verder vooruit kijken? Ongemolesteerde E46 M3's worden ook al schaars hoor, en zijn nu ook nog betaalbaar (alleen de CSL zit al dik in de lift). Ook hier: de Alpina versies doen mee. Een B8 4.6? Mmmmmmmm!
Maar ik kan niet genoeg benadrukken dat je je moet verplaatsen in de potentiële koper van morgen. Die wil geen E36 M3 die al 3x is overgespoten en 2 ton op de teller heeft. Een nette met historie en een ton gelopen, dat is waar de potentie ligt in mijn ogen.