attentie lpg en dieselrijders

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
milkyway
Newbee
My E21(s): 1976 bmw e21 type 315

attentie lpg en dieselrijders

Post by milkyway »

Van de Fehac kreeg ik het volgende bericht , misschien weer een lichtpuntje voor lpg en dieselrijders.

milkyway
Newbee

Re: attentie lpg en dieselrijders

Post by milkyway »

FEHAC Nieuwsbrief 

Beste erik

BELANGRIJK! DIT BERICHT METEEN LEZEN EN DIRECT ACTIE ONDERNEMEN!

De discussie rond de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor oldtimers lijkt al zo lang achter de rug, maar nog steeds is er naar de mening van de FEHAC een aantal pijnpunten dat moet worden opgelost. Toch leek tot voor kort niemand bereid om zich samen met de FEHAC sterk te maken voor een oplossing. 

Slechts CDA Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt heeft naar ons geluisterd en heeft inmiddels kans gezien om de ‘rafelrandjes’ van de MRB op de politieke agenda te krijgen. Maandag 12 oktober zal het onderwerp in de Vaste Commissie voor Financiën worden behandeld. Omtzigt heeft een aantal heel sterke argumenten om aan te tonen dat de MRB voor oldtimers een aantal  onrechtvaardige kanten heeft, en dat daar nu, ja NU iets aan gedaan moet worden.

Daarbij heeft Omtzigt zeker steun verdiend. Wij zullen als FEHAC vóór de zitting van de Kamercommissie een petitie aanbieden. Een kleine FEHAC delegatie, met enkele oldtimers, wordt maandag op het Binnenhof ontvangen.

Wij pleiten niet voor algehele afschaffing van de MRB voor oldtimers, en ook de 120 euro regeling staat niet ter discussie. Dat is een gelopen race en verder verzet daartegen stuit op weerstand.

Deze actie is voor degenen die een diesel of LPG gestookte klassieke auto hebben en slechts sporadisch rijden. Zij zijn immers buitengewoon zwaar getroffen en hebben vaak hun voertuig moeten verkopen of schorsen. Hen proberen we te helpen. Herkent u zichzelf in de naar ons idee onterecht getroffen groep, dan doen we een dringend verzoek op u om nu actie te ondernemen. Het is immers ongehoord dat er  verzamelaarsvoertuigen zijn, die slechts 1.500 km per jaar rijden en soms meer dan € 2.000,00 aan MRB moeten ophoesten. Voor die mensen heeft de FEHAC, in overleg met de heer Omtzigt bijgaande brief opgesteld.

De brief – of beter e-mail - kan gemakkelijk aan uw persoonlijke situatie worden aangepast en worden opgestuurd aan de Tweede Kamer. Het is van groot belang dat hiervan MASSAAL gebruik gemaakt zal worden. Het doel is belangrijk, en dit is waarschijnlijk de laatste mogelijkheid.

Stuur uw email aub naar één van de onderstaande leden van de Vaste 2e Kamer commissie Financiën, naar uw eigen keuze:

Dijck, A.P.C. van (PVV) t.vdijck@tweedekamer.nl
Neppérus, H. (VVD) h.nepperus@tweedekamer.nl
Thieme, M.L. (PvdD) marianne.thieme@tweedekamer.nl
Bashir, F. (SP) f.bashir@tweedekamer.nl
Vos, M.L. (PvdA) m.vos@tweedekamer.nl
Harbers, M.G.J. (VVD) m.harbers@tweedekamer.nl
Bruins Slot, H.G.J. (CDA) h.bruinsslot@tweedekamer.nl
Dijkgraaf, E. (SGP) e.dijkgraaf@tweedekamer.nl
Dikkers, S.W. (PvdA) s.dikkers@tweedekamer.nl
Groot, V.A. (PvdA) e.groot@tweedekamer.nl
Koolmees, W. (D66) w.koolmees@tweedekamer.nl
Vliet, R.A. van (Van Vliet) r.vvliet@tweedekamer.nl
Ziengs, E. (VVD) e.ziengs@tweedekamer.nl
Schouten, C.J. (CU) c.schouten@tweedekamer.nl
Klein, N.P.M. (Klein) n.klein@tweedekamer.nl
Duisenberg, P.J. (VVD) p.duisenberg@tweedekamer.nl
Kerstens, J.W.M. (PvdA) j.kerstens@tweedekamer.nl
Merkies, A.Z. (SP) a.merkies@tweedekamer.nl
Nijboer, H. (PvdA) h.nijboer@tweedekamer.nl
Weyenberg, S.P.R.A. van (D66) s.vweyenberg@tweedekamer.nl
Wout, B. van 't (VVD) b.vtwout@tweedekamer.nl
Linde, R.E. van der (VVD)   r.vdlinde@tweedekamer.nl
Vries, A. de (VVD) aukjedevries@tweedekamer.nl
Grashoff, H.J. (GL)     r.grashoff@tweedekamer.nl
Vermue, J.G.P. (PvdA) j.vermue@tweedekamer.nl

In de bijlage staat alle informatie.

Hartelijk dank voor uw medewerking en bijdrage aan een mogelijke oplossing!

Nota bene:

Door de oorspronkelijke motivering van de MRB - maatregel worden wij bij het gebruiken van onze voertuigen ten onrechte beschuldigd van het verslechteren van de luchtkwaliteit. Niet alleen door de weinige kilometers die wij met onze oldtimers afleggen, maar ook nu zeer recent is gebleken en breeduit in de media uitgemeten, dat de werkelijke verschillen in emissies met 'moderne' voertuigen beduidend kleiner zijn en soms in het geheel niet bestaan. Voor dat aspect zullen wij ons zeer binnenkort opnieuw tot de 2e Kamer wenden.

Geacht Kamerlid

Bezoek ook eens onze website: fehac.nl
milkyway
Newbee

Post by milkyway »

Geacht Kamerlid,

Ik ben de trotste bezitter van een (niet benzine) klassiek voertuig. Ik rijd alleen bij mooi weer en gemiddeld 2000 kilometer per jaar.
Ik ging ervan uit dat ik geen MRB meer hoefde te betalen. Dat was jarenlang de regeling. 
Met een kleine MRB, zoals bij benzine oldtimers die maximaal 120 euro per jaar betalen, kan ik ook leven: immers ook ik maak gebruik van de openbare weg, al is het maar sporadisch.
Maar nu moet ik XXXX (zelf invullen) euro per jaar betalen, dat is €…. (zelf invullen) motorrijtuigenbelasting per kilometer! Dit betekent dat ik mijn auto geschorst heb.

Als lid van de FEHAC heb ik gezien hoe de discussie niet op de juiste argumenten gevoerd is en wij als oldtimer bezitters wel heel erg geraakt zijn. Ik noem een aantal argumenten:
1. Bij de meeste verhogingen van autobelastingen is er een eerbiedigende werking voor bestaande bezitter. Zo geldt een nieuw tarief voor leaserijders enkel en alleen voor nieuwe lease contracten en niet voor bestaande leasecontracten. Maar bij ons is met terugwerkende kracht een belastingvoordeel geheel afgepakt.
2. Na het amendement van de heer Van Vliet liep de parallelimport van oldtimers snel terug. Hoewel u het niet lijkt te beseffen, was deze (gewenste!) daling al ingezet vóór het regeerakkoord. Ook zonder te handelen had u uw effect bereikt.
3. Het aantal mensen dat de auto geschorst of verkocht heeft is zo groot, dat de maatregel in zijn geheel niets oplevert.
4. Voorts wil ik u wijzen op het ontstaan van een gat dat gaat ontstaan tussen klassieke voertuigen die in aanmerking komen voor de overgangsregeling en voertuigen die daar níet voor in aanmerking komen. Alleen voertuigen met datum eerste toelating van vóór 1987 komen in aanmerking voor de overgangsregeling. Voertuigen van 1987 en jonger zullen pas weer bereikbaar worden voor liefhebbers van klassieke voertuigen wanneer deze voertuigen 40 jaar oud of ouder zijn. Met andere woorden klassieke voertuigen van 1987 en jonger zullen pas in 2027 en later aantrekkelijk worden om te koesteren. Hoeveel van deze voertuigen zijn er dan nog over gebleven? 

Daarom verzoeken wij u om de regering te vragen de volgende maatregel te nemen: verklaar het overgangsrecht voor benzine auto's ook van toepassing op andere liefhebbers auto's met een leeftijd tussen de 30 en 40 jaar. Laat hen gewoon bijvoorbeeld maximaal 120 euro per jaar betalen en verplicht ook deze bezitters om niet in december, januari en februari op de openbare weg te zijn. Door die laatste eis zal niemand deze regeling kunnen gebruiken om een klassiek voertuig voor woon-werk verkeer te gebruiken. Als u daar ook echt zeker van wilt zijn, kunt u de rijders van de oldtimers die hiervoor in aanmerking willen komen ook vragen te verklaren dat zij minder dan 5000 kilometer per jaar rijden.
Deze maatregel kost geen geld, omdat ongeveer alle vervuilende klassiekers die u wilde weren geëxporteerd zijn. De overige auto's zijn helaas al verkocht of gesloopt, maar gelukkig is een aantal ook geschorst. Die zullen zich weer aanmelden en dan in de zomer weer een verrijking vormen voor het Nederlands straatbeeld.

Mag ik op uw steun rekenen in het debat aanstaande maandag? Graag verneem ik van u.

Een vriendelijke groet,
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

:thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply