We hebben een mx5 eerste generatie gekocht, waarom?? waarom ook niet!!
Sinds de verkoop van de e30 cabrio miste Sarah toch wel wat het gevoel van eens te kunnen open rijden zo nu en dan.
Het probleem was dat ik haar altijd moest helpen om de kap open te leggen, ze kreeg die alleen ook helemaal niet dicht wegens te zwaar dus het gebruik van die e30 werd wel heel mager. Gezien we de auto hadden gekocht om zowel samen als apart van te kunnen genieten en dit om bovenstaande reden niet lukte hebben we hem 2 jaar geleden voor een mooie prijs verkocht na een aantal zeer leuke gezinsvakanties. Dat gevoel is altijd blijven hangen.
Meer dan een nostalgische gevoel was het niet tot we een week of 6 terug bij vrienden op de BBQ waren en de man des huizes zijn nieuwe aanwist toonde.
In de garage stond een witte Canadese versie van de Mx5 (miata), Sarah vond dat wel een leuk autootje en bij mezelf kwam de herinnering naar boven van 7 jaar terug. Ik heb toen een 20 tal km gestuurd in een 1st gen mx5 met een smile van oor tot oor.
Op de vraag of ik even een rondje wilde maken heb ik gretig ja gezegd en al wat ik mij herinnerde van de vorige mx5 vond ik ook in deze terug .. echt een leuk stuur autootje zonder franjes en capsones, Sarah wilde er nog even inzitten en jawel bij dit type auto krijgt ze de kap alleen open en dicht. Zou het ...
Verder met de BBQ en een paar dagen nadien op verlof vertrokken waar op een rustige avond het gesprek richting een mx5 ging.
Sarah vond de gedachte terug een cabrio te hebben héél leuk maar ik wilde geen 4 auto's dus even denken en dan kom je tot de conclusie dat de intresses met de jaren toch wel wat veranderen (zal eigen zijn aan de mens denk ik

Daar waar mijn intresse vroeger puur lag bij oud bmw spul is dat de voorbije jaren meer richting pure rijders auto's gegaan en dan kan en mag je niet alleen naar het eigen merk kijken.
De insteek blijft wel dat het een klassieker moet zijn en als we dan keken wat er allemaal in de garage stond dan paste de witte e30 318i niet in het plaatje van rijdersauto. Een hele leuke en super goede wagen om in de buurt wat rond te toeren maar meer ook niet.
Voor de prijs dat een mooie 318i opbrengt was er genoeg keuze aan mx5 dus financieel kosste het niks .. integendeel
Grootste probleem bij een 1st gen mx5 is het vinden van de speld in de hooiberg, er staan er meer dan voldoende te koop maar 90% daarvan is niet de moete waard om te gaan bekijken wegens getuned, roest, te hoge km stand (250+K) is geen uitzondering .. het feit dat ik een Europese versie wilde en geen Amerikaanse of Canadese miata maakte de keuze nog smaller
Zelfs na het Kritsich zijn voor het maken van een afspraak toch nog 5 exemplaren moeten gaan bekijken voor we een degelijke wagen hadden gevonden
Het betreft een 2de eigenaar mx5 van November 1992 waarvan de onderhoudshistorie slechts een klein gaatje vertoond.
Zoals bij elke mx5 zijn ook bij deze de originele dorpels al eens vervangen door een versie met betere afwateringsvoorziening want dat was de reden waarom alle originele dorpels door roest vergingen
De eerste 18 jaar is de auto van de 1ste eigenaar geweest en bij verkoop in 2010 stond er volgens de km historie 136K op de klok, Het onderhoudsboekje van mazda is ingevuld tot 100K en dat was 2007. Die 3 jaar missen we dus maar gezien de logische km stand denk ik wel dat het ok is. Nadien is de wagen verkocht aan de 2de eigenaar die er op 8 jaar 34K mee heeft gereden (ook mooi te volgen via de Belgische Car pass) om zo te komen tot de 170K die er nu op de klok staat.
De wagen is kwa opties voorzien van de originele mazda hardtop en heeft verder een radio en centrale vergrendeling met alarm ..
thats it

Door de verkoper nog voorzien van 2 nieuwe voorste schokdempers wegens afkeur en 4 nieuwe banden omdat de oude scheurtjes hadden en ik dat geregeld wilde hebben op zijn kosten.
Al bij al dus een goede koop voor een bedrag waar je nog geen deftige e21 315 voor koopt.
Idee is dat dit naar de toekomst toe meer waard gaat worden dan de witte 318i dus ook daar positieve evolutie.
Met de e36 m3 (in mijn setup), de e30 320is en deze mx5 denk ik dat er voldoende afwisseling voorhanden is om het leuk te houden.
Is een mx5 snel?? kwa verhouding gewicht vermogen zou dat met zijn 115pk voor 955kg moeten gelijk zijn aan een e21 323i dus echt traag kan je zo'n autotje niet noemen .. hij is iig een stuk vinniger dan de 318i en kwa baanligging zeer agiel en wendbaar. Een stuurhuis zo direct als dit heb ik in nog geen enkele bmw gevoeld, dit is directer dan mijn e30 320is en die is al voorzien van het directere e30 m3 stuurhuis
Foto's dan maar










Wat details ...


Aan de motor is nog wat opkuiswerk maar niks overdreven ..


Het stuurtje had ik nog liggen en heb ik uit noodzaak geplaatst om meer beenruimte te creëren zodat ik niet telkens tegen het stuur aankom als ik van gas naar rem ga en omgekeerd. De zit is nu perfect
Conclusie, mijn hart ligt absoluut bij BMW maar je moet zoals hierboven al gezegd als liefhebber van pure rijders autootjes ook durven toegeven dat er meer is dan alleen bmw, een mx5 eerste generatie is zo een pretentieloos zeer fijn sturend autootje waar het dak afkan.
Sarah blij omdat ze het mooi vind, ik blij omdat zij blij is

Nog een sper en klaar

De witte e30 die onder het zeil staat is inmiddels verkocht en wordt zaterdag afgehaald