Toch maar even een apart topic.
Langzaam wordt het wagenpark, het dagelijks vervoer tenminste, steeds moderner. Na bijna 5 jaar is de E60 525d vertrokken en hebben we sinds een week een F31 320dA EDE aangeschaft. Totaal niet te vergelijken met de 525d eigenlijk. Voorzien van een heerlijke 8-traps automaat en een stuk moderner. Of het allemaal net zo degelijk is dat zal moeten blijken want de gebruikte materialen gaan toch echt steeds meer naar kunststof.
De eerste 1000 km staan erop en wij zijn nog steeds zeer tevreden. Een stuk zuiniger als de 525d in ieder geval. Wat gelijk al opvalt is hoe weinig toeren deze motoren i.c.m. met automaatbak draaien. 80 km/h is net 1200 rpm. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit de levensduur van een motor verlengd.
Wat zijn de plannen:
* Afneembare trekhaak plaatsen.
* Automaatbak een servicebeurt laten geven.
Nu weet ik natuurlijk dat men tegenwoordig meer een Laptop gebruikt als een steeksleutel bij de moderne auto's. Je zal best nog wel heel veel zelf kunnen doen m.b.t. regulier onderhoud maar veel zal geregistreerd moeten worden in de auto. Neem nu het digitale onderhoudsboekje. Tuurlijk als ex leaseauto is ze altijd bij dezelfde dealer geweest maar welke? Er staan alleen een nummer en via internet kom ik niet achter welke dealer dit is. Is er iemand die weet hoe ik dit kan achterhalen? Persoonlijk vind ik het altijd prettig als het onderhoud gedocumenteerd wordt, kan dit alleen door een dealer in de sleutel en auto gezet worden of kunnen de betere garages dit ook?
Uiteraard even wat plaatjes. Op het moment staat ze op de winterset (16 inch met Michelin Alpin 5 eronder). De zomerset is een 18 inch breedset style 400M.