Page 1 of 7
Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 10:09 am
by Peter V.
Allen,
Toch maar even een apart topic.
Langzaam wordt het wagenpark, het dagelijks vervoer tenminste, steeds moderner. Na bijna 5 jaar is de E60 525d vertrokken en hebben we sinds een week een F31 320dA EDE aangeschaft. Totaal niet te vergelijken met de 525d eigenlijk. Voorzien van een heerlijke 8-traps automaat en een stuk moderner. Of het allemaal net zo degelijk is dat zal moeten blijken want de gebruikte materialen gaan toch echt steeds meer naar kunststof.
De eerste 1000 km staan erop en wij zijn nog steeds zeer tevreden. Een stuk zuiniger als de 525d in ieder geval. Wat gelijk al opvalt is hoe weinig toeren deze motoren i.c.m. met automaatbak draaien. 80 km/h is net 1200 rpm. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dit de levensduur van een motor verlengd.
Wat zijn de plannen:
* Afneembare trekhaak plaatsen.
* Automaatbak een servicebeurt laten geven.
Nu weet ik natuurlijk dat men tegenwoordig meer een Laptop gebruikt als een steeksleutel bij de moderne auto's. Je zal best nog wel heel veel zelf kunnen doen m.b.t. regulier onderhoud maar veel zal geregistreerd moeten worden in de auto. Neem nu het digitale onderhoudsboekje. Tuurlijk als ex leaseauto is ze altijd bij dezelfde dealer geweest maar welke? Er staan alleen een nummer en via internet kom ik niet achter welke dealer dit is. Is er iemand die weet hoe ik dit kan achterhalen? Persoonlijk vind ik het altijd prettig als het onderhoud gedocumenteerd wordt, kan dit alleen door een dealer in de sleutel en auto gezet worden of kunnen de betere garages dit ook?
Uiteraard even wat plaatjes. Op het moment staat ze op de winterset (16 inch met Michelin Alpin 5 eronder). De zomerset is een 18 inch breedset style 400M.

Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 11:09 am
by loentje
Hele mooie auto Peter, wat mag zoiets nu trekken?
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 11:12 am
by Peter V.
loentje wrote: Mon Feb 22, 2021 11:09 am
Hele mooie auto Peter, wat mag zoiets nu trekken?
Thanks, deze mag 1800 kg trekken.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 12:02 pm
by Jeroen
Mooi dat de auto naar wens is Peter, en het is ook een sjiek jong exemplaar!
Peter V. wrote: Mon Feb 22, 2021 10:09 amNeem nu het digitale onderhoudsboekje. Tuurlijk als ex leaseauto is ze altijd bij dezelfde dealer geweest maar welke? Er staan alleen een nummer en via internet kom ik niet achter welke dealer dit is. Is er iemand die weet hoe ik dit kan achterhalen?
Dealer kan dat volgens mij wel achterhalen, alleen heb je er niks aan. Alle dealers zitten heel erg op AVG dus die gaan jou geen aanvullende info of kopie-fakturen meer geven. Dat was vroeger maar dat durft men echt niet meer aan, en op zich niet zo gek, voor je 't weet mogen ze opdraven als getuigen in geschillen tussen partijen waar ze helemaal niets mee te maken hebben en willen hebben.
Ofwel, een AIR uitdraai is wat je bij een welwillende dealer kunt krijgen (bij AG in München krijg je zelfs dat niet eens meer) en dat geeft je iig inzicht in het dealeronderhoud, denk dat je met een ex-lease niet veel meer boven tafel gaat krijgen.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 12:12 pm
by Manitoba
Fijne qoets, Peter. Hopelijk heel veel plezierige en zorgeloze km's maken ermee.
Greetz,
Walter.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 1:33 pm
by Peter V.
Vandaag even wat gaan uitzoeken via mijn contacten. De F31 is geleverd en altijd onderhouden bij Ekris in Nijkerk. Buiten de reguliere onderhoudszaken is alleen de EGR koeler vervangen op basis van de terugroepactie.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Mon Feb 22, 2021 6:13 pm
by BertjeConti
Nette wagen hoor, vele probleemloze kilometers gewenst met je nieuwe aanwinst.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Tue Feb 23, 2021 8:39 am
by uwbuurman
Mooie beschrijving, Peter! Ik was al benieuwd hoe de auto je bevalt. Over die lage toeren, als de motor koud is en hij moet er aan trekken, bijvoorbeeld brug of heuvel op, dan duw ik de pook even naar links, direct 1 versnelling hoger, want de bak gaat in de sportstand. Dat is dus niet de sportstand van de auto, metbhet knopje naast de pook. Als ik de auto in die sportstand zet, en de pook naar links, dan is het schakelijk superkort, dan klapt de bak erover. Daar staat hij bijna nooit in dus.
Daarnaast staat mijn auto standaard in de confortstand, niet in de ecostand. In de ecostand is de verwaming/koeling ook beperkter, want allerlei kleppen gaan dicht, tbv een betere (lagere) Cw waarde.
Jouw EDE start standaard in de Ecostand, maar dat kan ik uitzetten voor je, Jeroen ook, met de Carly app, denk ik. Dat zelfde is voor het startstopsysteem, die van mij deed het laatst zelfs bij 2,5 °c onder nul..... Dat staat nu ook standaard uit. Ik denk dat dat de levensduur wel verlengd, allemaal.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Tue Feb 23, 2021 11:18 am
by Peter V.
Koos,
Ik denk dat er dan al wat zaken zijn aangepast bij mij. Ik begin gewoon altijd in comfortstand en rij daar ook mee. Start/stop staat altijd uit en moet ik bewust inschakelen. Dagrijverlichting staan de achterlichten altijd ingeschakeld. Wat jij eerder aangaf bij de achterklep. Bij eenmaal indrukken opent deze al. Ik twijfel zelfs of ik wel 163 PK heb. Als alles op temperatuur is en ik trap hem even goed ik dan is deze zoveel sneller dan de 525d in acceleratie.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Tue Feb 23, 2021 11:53 am
by Jeroen
Met minder kilo's onderweg, en met een minder vermoeid motortje wellicht? Daarnaast voelt die automaatbak anders aan ook, met de old school automaatbakken voel je zowat de massatraagheid rechtstreeks in je pedaal.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Tue Feb 23, 2021 1:06 pm
by uwbuurman
Mijn 190pk met mpakketje voelt dan ook niet sneller dan mijn f30 320d ede met 163pk, hoor. Wat Jeroen zegt, rap zat door die bak en een frisse motor. Maar fijn dat er alles al aan is gedaan. Wat betreft die klep, openen gaat altijd in 1 keer, na een vertraging van een halve seconde standaard, maar dicht doen niet. Standaard af fabriek moet je dan de knop op de sleutel ingedrukt houden. Dat heb ik aangepast naar 1 druk op de knop is dicht.Is dat bij de jouwe ook al zo?
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Tue Feb 23, 2021 4:46 pm
by Peter V.
uwbuurman wrote: Tue Feb 23, 2021 1:06 pm
Mijn 190pk met mpakketje voelt dan ook niet sneller dan mijn f30 320d ede met 163pk, hoor. Wat Jeroen zegt, rap zat door die bak en een frisse motor. Maar fijn dat er alles al aan is gedaan. Wat betreft die klep, openen gaat altijd in 1 keer, na een vertraging van een halve seconde standaard, maar dicht doen niet. Standaard af fabriek moet je dan de knop op de sleutel ingedrukt houden. Dat heb ik aangepast naar 1 druk op de knop is dicht.Is dat bij de jouwe ook al zo?
Dicht met 1 klik op de knop is ook al zo.
Dat alles wat frisser is spreekt vanzelf en dat de automaatbak hierop invloed heeft snap ik wel. at betreft kilo's valt het allemaal wel mee. Het scheelt echt niet veel tussen de 525d handbak en de F31 automaat. Maakt niet uit, is alleen maar goed nieuws.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Tue Feb 23, 2021 4:53 pm
by Jeroen
Blijft ook best apart hoe de E60 verhoudingsgewijs licht is, mijn E60 530i was lichter dan jouw F31 vierpitter! Maar ik gok dat jouw E60 met z'n dieseltechniek juist iets van 100 kilo zwaarder was dan je 320d waarbij dat extra gewicht vooral in de neus zat. Dat voel je wel.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Wed Feb 24, 2021 4:59 pm
by Peter V.
Jeroen wrote: Tue Feb 23, 2021 4:53 pm
Blijft ook best apart hoe de E60 verhoudingsgewijs licht is, mijn E60 530i was lichter dan jouw F31 vierpitter! Maar ik gok dat jouw E60 met z'n dieseltechniek juist iets van 100 kilo zwaarder was dan je 320d waarbij dat extra gewicht vooral in de neus zat. Dat voel je wel.
Mijn F31 is 1485 kg. De E60 525d was 1560 kg. Valt dus allemaal wel mee.
Re: Peter V: BMW F31 320dA EDE
Posted: Thu Feb 25, 2021 8:03 am
by Wondermike
Prachtige auto Peter, veel plezier ermee.
Volgens de garage moet je die eco stand maar zo veel mogelijk vermijden, dan slipt de boel nog sneller dicht. Dat de start stop standaard op uit kan is nieuw voor me en dat wil ik wel uit hebben ja. Soms kom ik hier het pad op rijden en nog voor ik hem uit kan zetten regelt de start stop het al. Druk ik dan het contact uit gaat hij eerst weer starten en moet ik hem alsnog uut doen. Inmiddels is het starten een routine geworden van 2 handelingen, startknop aan en start/stop uit.