bmw 318 E21 automatic
bmw 318 E21 automatic
Hallo,
Ik ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van een 318 uit '79
Heb hier voor nissan 200sx gereden, geweldige auto's alleen jammer dat het altijd kapot loopt. Het is wel een hele overgang, van iets met stuur bekrachteging, ABS, electrische ramen en airco, naar helemaal niks.
Heb van de nissan in een half jaar tijd 2 keer de motor moeten reviseren, nou vloog me 3 weken terug de koppaking er weer uit en had ik er genoeg van. Toen liep ik hier tegen aan. Een neefje van mijn vriendin had deze auto te koop staan. Was voor de nissan al bij een paar bmw's wezen kijken, uit eindelijk toen toch voor de nissan gegaan. Had ik achter af gezien nooit moeten doen. Nu is het dan toch eindelijk zover en rij ik bmw.
Titel geeft het al aan, een 318 automaat. Alle orignele boekjes er bij! Auto is keihard, rechter deur heeft 2 plekjes en onder mijn linker achter zijruitje een plekje. Verder heeft de auto pas 118.732 km gelopen. Motor loopt goed, start netjes, moet alleen even kleppen stellen en olie verversen enz. Heb vandaag nieuwe remmen besteld, ook deze zijn niet de beste meer. Verders ben ik zelf 20 jaar oud, beroeps militair, woon in lathum (onder de rok van arnhem) veel ruimte rond het huis en zelf een grote schuur. Nu heb ik alleen niks geen ervaring met deze auto's dus zal hier onder even een aantal vragen stellen. Misschien dat jullie me hier mee kunnen hebben.
Kleppen stellen, bij warme of koude motor? en hoeveel klepspeling?
Motor olie, 10W40?
Bak olie, gewoon ATF? (automaatbak!)
Zijn die achterzei ruitjes er makkelijk uit te halen?
En adressen waar ze veel onderdelen hebben?
Ik zal vanmiddag even foto's maken en er neer zetten. Hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen, en dat de bmw blijft lopen! Ga hem als dagelijkse auto gebruiken, goed voor ongeveer 600 á 700km in de week.
Met vriendelijke groet:
Lex van den Heuvel.
Ik ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van een 318 uit '79
Heb hier voor nissan 200sx gereden, geweldige auto's alleen jammer dat het altijd kapot loopt. Het is wel een hele overgang, van iets met stuur bekrachteging, ABS, electrische ramen en airco, naar helemaal niks.
Heb van de nissan in een half jaar tijd 2 keer de motor moeten reviseren, nou vloog me 3 weken terug de koppaking er weer uit en had ik er genoeg van. Toen liep ik hier tegen aan. Een neefje van mijn vriendin had deze auto te koop staan. Was voor de nissan al bij een paar bmw's wezen kijken, uit eindelijk toen toch voor de nissan gegaan. Had ik achter af gezien nooit moeten doen. Nu is het dan toch eindelijk zover en rij ik bmw.
Titel geeft het al aan, een 318 automaat. Alle orignele boekjes er bij! Auto is keihard, rechter deur heeft 2 plekjes en onder mijn linker achter zijruitje een plekje. Verder heeft de auto pas 118.732 km gelopen. Motor loopt goed, start netjes, moet alleen even kleppen stellen en olie verversen enz. Heb vandaag nieuwe remmen besteld, ook deze zijn niet de beste meer. Verders ben ik zelf 20 jaar oud, beroeps militair, woon in lathum (onder de rok van arnhem) veel ruimte rond het huis en zelf een grote schuur. Nu heb ik alleen niks geen ervaring met deze auto's dus zal hier onder even een aantal vragen stellen. Misschien dat jullie me hier mee kunnen hebben.
Kleppen stellen, bij warme of koude motor? en hoeveel klepspeling?
Motor olie, 10W40?
Bak olie, gewoon ATF? (automaatbak!)
Zijn die achterzei ruitjes er makkelijk uit te halen?
En adressen waar ze veel onderdelen hebben?
Ik zal vanmiddag even foto's maken en er neer zetten. Hoop dat jullie mij iets verder kunnen helpen, en dat de bmw blijft lopen! Ga hem als dagelijkse auto gebruiken, goed voor ongeveer 600 á 700km in de week.
Met vriendelijke groet:
Lex van den Heuvel.
is het deze ?
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?t=6074
http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?t=6074
E10 1602 1974
E21 323i 1980
E21 Baur 323i 1981
E30 318i 1984
E30 320i 1987
E30 318i 1990 Tour
E30 325i 1991 Cabrio
E32 730i 1992
E34 540iA 1994
E36 325i 1993
E38 730iA 1995 V8
E39 528i 1998
E46 320d 2001 Tour
F30 320d 2012
F30 320d 2015
E21 323i 1980
E21 Baur 323i 1981
E30 318i 1984
E30 320i 1987
E30 318i 1990 Tour
E30 325i 1991 Cabrio
E32 730i 1992
E34 540iA 1994
E36 325i 1993
E38 730iA 1995 V8
E39 528i 1998
E46 320d 2001 Tour
F30 320d 2012
F30 320d 2015
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29892
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Gefeliciteerd Herman!
Veel info zul je hier al tegen komen: http://www.bmwe21.net/?page_id=295
Kleppen van de oudere versie van de M10 motor (318 zonder i toch?) hebben de volgende speling (koud): inlaat 0.15mm, uitlaat 0.20mm.
Motorolie:10W40 of als 'ie wat olie lust evt 15W40, bakolie is idd ATF.
Achterzijruitjes gaan er idd eenvoudig uit: rubber stukje bij beetje oplichten aan de binnenkant en dan de ruit met rubber en al naar buiten drukken, evt een helper erbij om de ruit wat tegen te houden, maar meestal gaat 't netjes en gecontroleerd.
Veel info zul je hier al tegen komen: http://www.bmwe21.net/?page_id=295
Kleppen van de oudere versie van de M10 motor (318 zonder i toch?) hebben de volgende speling (koud): inlaat 0.15mm, uitlaat 0.20mm.
Motorolie:10W40 of als 'ie wat olie lust evt 15W40, bakolie is idd ATF.
Achterzijruitjes gaan er idd eenvoudig uit: rubber stukje bij beetje oplichten aan de binnenkant en dan de ruit met rubber en al naar buiten drukken, evt een helper erbij om de ruit wat tegen te houden, maar meestal gaat 't netjes en gecontroleerd.
Regards/groeten, Jeroen
Kleppen gister gesteld, loopt als een nieuwe... klinkt weer als een benzine motor ipv een diesel. Morgen even olie verversen. Nou stookt ie wel aardig olie, bij stationair draaien voor stoplichten enz. dan begint ie wel te pluimen. Ga ik dit winnen met 15W40? Of is het al in een erger stadium? en waar moet ik dan aan gaan denken? Klepseals of zuigerveren?
Groeten, Herman
Groeten, Herman
20W50 ja? is dat niet erg dik? dat gaat er bij kevertjes in enz. Wil het best proberen, daar niet van. Ik lig nu met 39,5 graad koorts op bed, zal nog een paar dagen moeten wachten denk ik. De km stand klopt trouwens wel, heb de complete onderhouds historie tot deze km stand bij de auto gekregen. Trouwens al het orignele papier werk
En die plek onder mijn linker achterzij ruitje... kaal slijpen, kijken hoe ver hij is.. wanneer hij door gerot is er een nieuw stukje in lassen? Wanneer hij nog niet door is strak maken met plamuur, of sowizo een nieuw stukje er in lassen? Die rechter deur word sowizo laswerk, alleen hier wacht ik nog even mee, misschien dat ik binnekort tegen een andere deur aan loop.
Bedankt voor jullie reacties!
Mvg, Herman

En die plek onder mijn linker achterzij ruitje... kaal slijpen, kijken hoe ver hij is.. wanneer hij door gerot is er een nieuw stukje in lassen? Wanneer hij nog niet door is strak maken met plamuur, of sowizo een nieuw stukje er in lassen? Die rechter deur word sowizo laswerk, alleen hier wacht ik nog even mee, misschien dat ik binnekort tegen een andere deur aan loop.
Bedankt voor jullie reacties!
Mvg, Herman
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Hoi Herman,
Als t door is uitslijhpen en nieuw stukje inlassen. Maar wat vooral belangrijk is dat je het goed zandstraald. Anders is het binnen een mum weer roestig, het allerbeste is om het nog eens te vertinnen. Wel er om denken dat als je het raam er weer in zet flink veel kit in alle gleuven van je rubber doet anders heb je met slecht weer last van een natte gordel en beslagen ramen.
Groeten
Marcel Krol
Als t door is uitslijhpen en nieuw stukje inlassen. Maar wat vooral belangrijk is dat je het goed zandstraald. Anders is het binnen een mum weer roestig, het allerbeste is om het nog eens te vertinnen. Wel er om denken dat als je het raam er weer in zet flink veel kit in alle gleuven van je rubber doet anders heb je met slecht weer last van een natte gordel en beslagen ramen.
Groeten
Marcel Krol
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Bedankt voor je reactie marcel,
Nu heb ik nog een vraag.. Ik kan voor vrij weinig motoren kopen bij een kennis. Nu kan ik kiezen tussen een 1800, en kiezen tussen een 2 liter 4 of 6 cilinder. Nu ben ik nogal een hobby'ist die thuis graag bezig is in zijn schuurtje. Nu wil ik voor die paar knaken wel zon motor kopen voor de revisie. Het liefst die 6 cilinder. Alleen gaat die passen? want kwa ruimte heb ik nu tussen motor en radiator al niks meer over. En anders die 4 cilinder, gaat die gewoon voor mijn bak passen?
Ga trouwens van het weekend beginnen aan het eventuele laswerk.
Met vriendelijke groet: Herman
Nu heb ik nog een vraag.. Ik kan voor vrij weinig motoren kopen bij een kennis. Nu kan ik kiezen tussen een 1800, en kiezen tussen een 2 liter 4 of 6 cilinder. Nu ben ik nogal een hobby'ist die thuis graag bezig is in zijn schuurtje. Nu wil ik voor die paar knaken wel zon motor kopen voor de revisie. Het liefst die 6 cilinder. Alleen gaat die passen? want kwa ruimte heb ik nu tussen motor en radiator al niks meer over. En anders die 4 cilinder, gaat die gewoon voor mijn bak passen?
Ga trouwens van het weekend beginnen aan het eventuele laswerk.
Met vriendelijke groet: Herman
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Hoi Herman,
Voor een 6 cylinder heb je een andere bak nodig. Als je een model na de facelift hebt kun je zonder al te veel aanpassingen een plaat ten grootte van de radiateur uit het voorfront halen. Ik zou als ik jou was gewoon bij een 1.8 blijven die draaien mooier tov een 2.0 (soepeler en rustiger)En als je de wagen ombouwt naar een 6 cylinder heb je niet alleen de motor nodig maar ook dynamo, radiateur + slangen, versnellingsbak, kabelboom, cardanas, cardan (4 is een toerenblok tov 6), km-teller, km-tellerkabel (is langer bij een 6). Ik zou het alleen doen als ik een donor had van hetzelde type carroserie. En wat niet onbelangrijk is, is dat een 4 cylinder veel betrouwbaarder is dan een 6. Waarschijnlijk ben je met een gereviseerde kop nog beter uit als met een andere motor. 4 cylinders die wat langer staan krijgen namelijk sneller last van uitgedroogde klephoedjes.
Groeten
Marcel Krol
Voor een 6 cylinder heb je een andere bak nodig. Als je een model na de facelift hebt kun je zonder al te veel aanpassingen een plaat ten grootte van de radiateur uit het voorfront halen. Ik zou als ik jou was gewoon bij een 1.8 blijven die draaien mooier tov een 2.0 (soepeler en rustiger)En als je de wagen ombouwt naar een 6 cylinder heb je niet alleen de motor nodig maar ook dynamo, radiateur + slangen, versnellingsbak, kabelboom, cardanas, cardan (4 is een toerenblok tov 6), km-teller, km-tellerkabel (is langer bij een 6). Ik zou het alleen doen als ik een donor had van hetzelde type carroserie. En wat niet onbelangrijk is, is dat een 4 cylinder veel betrouwbaarder is dan een 6. Waarschijnlijk ben je met een gereviseerde kop nog beter uit als met een andere motor. 4 cylinders die wat langer staan krijgen namelijk sneller last van uitgedroogde klephoedjes.
Groeten
Marcel Krol
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
Ik zou persoonlijk voor een 2.0 gaan, is toch net iets meer pk's en als je toch gaat reviseren!
Trouwens waarom zou een 1.8 rustiger lopen? (geen verwijt gewone vraag uit interesse)
Zijraampjes als je die er nog niet uit hebt, kan ik je een tip geven, gebruik bandenlichters om de raampjes aan de binnenkant over het randje heen te wippen, doe dit voor de onderkant en links en vooral de hoek links onder (deze is erg belangrijk dat maakt het wat makkelijker)
Deuren heb ik bij interesse nog wel liggen!
Groeten loentje
Trouwens waarom zou een 1.8 rustiger lopen? (geen verwijt gewone vraag uit interesse)
Zijraampjes als je die er nog niet uit hebt, kan ik je een tip geven, gebruik bandenlichters om de raampjes aan de binnenkant over het randje heen te wippen, doe dit voor de onderkant en links en vooral de hoek links onder (deze is erg belangrijk dat maakt het wat makkelijker)
Deuren heb ik bij interesse nog wel liggen!
Groeten loentje
Bedankt voor jullie reacties, ik zat zelf ook wel te denken aan die 2 liter. Soms met invoegen op de snelweg nu, dan kom ik nog wel eens een beetje vermogen te kort.... want met de hedendaagse (vaak tegenover de oldtimers a-sociale) bestuurders houden totaal geen of weinig rekening met je. En wat die klep seals betreft, die zijn al uitgedroogd. Bij sationair draaien voor een stoplicht of bij wat hogere snelheden dan pluimt ie aardig. Heb er nu 15W40 in gegooid, dat scheelt al wel een flink stuk! Die deuren heb ik zeker interesse in! Het gaat mij om de rechter deur, deze is slecht. Mag verders helemaal kaal zijn, gaat puur om een harde deur. Zou helemaal mooi zijn als deze strak is en de zelfde kleur! Laat het maar even weten als je wil, en dan ook wat de deur kosten moet. En bedankt voor de tip met de bandenlepels!
dus een 2 liter of 1800?
Groeten Herman
dus een 2 liter of 1800?
Groeten Herman
- marcel krol
- E21 Fanatic
- Posts: 205
- Joined: Sun May 07, 2006 2:28 pm
Hoi,
Rustiger lopen bedoel ik minder rumoer en resonantie. De 318 het hetzelde dif als een 316. voor een 2.0 zou ik wel een dif + teller van een 2.0 4/6 gebruiken anders word het wel een slurper. Als je voor vermogen gaat zou ik m ombouwen naar 2.3. Voordel is dat je bij een 6 cylinder makkelijker een 5-bak kunt krijgen. de mijne liep 1op 11,5 terwijl mijn 316 (met 1.8 motor)1 op 10 rijd....
Kortom 4 cylinder 1.8 en 6 cylinder 2.3
Rustiger lopen bedoel ik minder rumoer en resonantie. De 318 het hetzelde dif als een 316. voor een 2.0 zou ik wel een dif + teller van een 2.0 4/6 gebruiken anders word het wel een slurper. Als je voor vermogen gaat zou ik m ombouwen naar 2.3. Voordel is dat je bij een 6 cylinder makkelijker een 5-bak kunt krijgen. de mijne liep 1op 11,5 terwijl mijn 316 (met 1.8 motor)1 op 10 rijd....
Kortom 4 cylinder 1.8 en 6 cylinder 2.3
320I siennabraun 1976
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)
320/6 Saphirblau 1981
316 Fjord 1976 (sold)
732i saharabeige 1984 (under construction + nacht-blau met.)