318 e21 kleppen stellen hoe?

chucky
E21 starter

318 e21 kleppen stellen hoe?

Post by chucky »

hallo,

ik ben nieuw!, heb gister een bmw 318 e21 1800 automaat gekocht. Alleen mijn kleppen tikken, hoe stel ik deze af?
het verhaal van zorgen dat de klep niet bediend zijn en voelermaatjes op 0,15 en 0,20 er tussen steken en bijstellen ken ik, maar:

hoe kom ik daar? moet ik dan het kleppendeksel los schroeven? (die waar 'zundfolge x x x x' op staat? Of zijn ze van buitenaf bijstelaar of is er een afstel dop ergens? En hangt daar nog veel olie onder zodra ik hem open trek of valt dat mee?

alvast heel erg bedankt!

ps: dat issem:

Image[/img]

Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Hoi en welkom!

Hoop nieuwe leden :wink:

Kleppendeksel kan je zo loshalen, komt geen olie uit. Zorg wel voor een nieuwe pakking.
Maar weet waar je aan begint als je niet weet hoe of wat.
Als je zoekt in google naar M10 kleppenstellen rolt er vaak goede info uit de bus.
So many cars, so little time
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Hoi,

Inderdaad weer al een nieuw lid.

Welkom en succes, Wat wondermike zegt klopt wel, als je niet weet hoe het precies gaat is het misschien wijs om eerst in het engelse deel het werkplaatshandboek te downloaden. Staat onder het technical deel als een sticky topic.

Als al die nieuwe leden ook op 18 april naar de meeting komen wordt het toch nog wat drukker.

Gr Peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
chucky
E21 starter

Post by chucky »

bedankt voor de info!, wphb ziet er goed uit!, ze schrijven dat de klep gesteld moet worden als de cillinder at 'compression to top dead centre'

begrijp ik goed dat ze hiermee bedoelen dat de betreffende cillinder zich op stel moment ergens in zijn compressie moet bevinden? (van begin compressie tot aan het bovenste dode punt van deze compressie slag?)

en op welk moment moeten de stel armpjes en kleppendeksel geschroefd worden? (staan heel veel getallen in het werplaatshandboek maar dit zie ik er niet bij staan).

dan nog een laatste vraagje:
sinds een dag doet mijn verlichting van pookstand, ruitevloeistof pompje, dashboard verlichting, en binnen verlichting in de automatische stand het niet meer. (klokje op dashboard bijvoorbeeld doet het dus wel bijvoorbeeld).

De zekeringen heb ik al door gemeten daar mankeert niets aan. Heb onlangs de radio ingebouwd en dacht dat ik wellicht daarbij iets los had gedurkt. Daar lagen inderdaad twee losse draden: een draad met bruin en grijs/witte kernen, en een draad met bruin en blauwwitte kernen.

Ik zie echer geen contra deel los liggen waar dit in zou passen en zou zo geen andere oplossing (behalve een draadbreuk ergens?) kunnen bedenken voor het plotseling tegelijk uitvallen van zoveel functies. Iemand een idee of deze draden er iets mee te maken kunnen hebben? de losse draden zitten samen in een rond zwart plastic stekkertje en een ronde stekker met wat langere doorzichtige kunststof isolatie huls eromheen.

wat betreft meeting:
Is een eind weg vanuit Dongen (inderdaad die naast breda) en me weekend zit dan vrij vol dus ik weet nog niet of ik het ga redden helemaal naar het noorden af te reizen, maar lijkt me erg gaaf er bij te zijn.

alvast erg bedankt
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Hoi,

Ik denk dat jij eerst op zoek moet gaan naar een Nederlandstalige vraagbaak. Het kleppen stellen is op zich niet moeilijk. Het feit is dat je een tuimelaar van een cylinder op "tuimelen" moet zetten om een andere te stellen.

4 op tuimelen en dan 1 stellen.
2 op tuimelen en dan 3 stellen.
1 op tuimelen en dan 4 stellen.
3 op tuimelen en dan 2 stellen.

Het op tuimelen zetten wil zeggen dat hij op de punt van de nok staat. De andere staat dan "los" het excenter dan met een imbussleutel iets lossen om deze dan te verdraaien zodat de voelermaat ertussen er strak doorheen glijdt.

Je moet ook even kijken van wanneer je E21 is. Vanaf 1981 is het 0,2 inlaat en 0,25 uitlaat.

Gr peter V
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

heb je aan je lichtknop gezeten om je dashboard verlichting in te stellen?

kun je naar rechts draaien voor scherp en minder scherp licht!

Leuke auto, ken de eerste eigenaar hier in nederland heb daar eens een sloper gehaald.

groeten loentje
chucky
E21 starter

Post by chucky »

hij is inderdaad geimporteerd geweest vanuit DU.

bouwjaar is 1978 begreep dat het dan 0.2 en 0.15 is?

Het feit is dat je een tuimelaar van een cylinder op "tuimelen" moet zetten om een andere te stellen.

4 op tuimelen en dan 1 stellen.
2 op tuimelen en dan 3 stellen.
1 op tuimelen en dan 4 stellen.
3 op tuimelen en dan 2 stellen.

Het op tuimelen zetten wil zeggen dat hij op de punt van de nok staat.

je hebt het dan over inlaat klep 4 op tuimelen zetten en dan inlaat klep 1 stellen?

@loentje: goed punt, geen flauw idee van dat dat kon. zal straks eens een draai aan de knop geven en kijken of dat toevallig het euvel was. Zou makkelijk gerepareerd zijn dan :roll:

edit: en inderdaad zo simpel kan het zijn. Knop helemaal naar rechts gedraaid en alle lampjes deden het weer 8) , moet ik alleen nog even kijken waarom de ruitewissersproeier het niet doet, meen dat het vloeistof niveau nog hoog genoeg is. Maar erg bedankt voor de tip :D
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

De kleppen stellen is inderdaad niet zo moeilijk, zie deze pagina voor foto's en uitleg:
http://www.3dtriad.com/e21/tech/valves1.html

En koop een paar reserve klepstelmoertjes, nr 17 op dit plaatje:

Image

Toen ik voor het eerst de kleppen ging stellen, zaten alle moertjes veel te strak aangedraaid. Hierdoor liet bij 1 moertje de schroefdraad los. En dit zijn moertjes met een fijne schroefdraad, die ze bij geen enkele winkel hadden in de buurt van de garage waar is was :? Handig om reserve te hebben dus 8)

Het aanhaalmoment voor de moertjes van het kleppendeksel is ongeveer 10Nm. Die hoeven niet zo vast, anders druk je de pakking kapot.
Die van de klepstelmoertjes zie ik niet staan in mijn vraagbaak. Er staat wel bij 6 cylinder modellen: 'klembout kleptuimelaar 9-11 Nm'. Ik weet niet zeker of dat het is.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Hoi,

Inderdaad. Het tuimelen van cylinder 4 en dan 1 stellen is beide inlaat. Voor de uitlaatzijde geldt uiteraard hetzelfde.

Wat betreft mijn verhaal van de inbus dat moet natuurlijk dat bewuste moertje zijn. Je kunt een inbus gebruiken om het excentriekje te verplaatsen.

Gr Peter
Gr Peter V.

chucky
E21 starter

Post by chucky »

harstikke bedankt heren :P ,
heb tot nu toe alleen motorfiets kleppen gesteld en ben daarom niet gewend dat het kleppendeksel deraf moet.

allweer een nieuwe vraag bedacht:
(zodra me vriendin terug is uit slowakije en ze me camera niet vergeet zal ik wat nieuwe plaatjes posten ter compensatie)

Hebben 'onze' bmw's (e21 318 1978 ) eigenlijk een zoemer voor als je de lampen aan laat staan? Uiteraard kan ik zelf wat leuks knutselen maar wellicht zit het er al op en werkt het bij mij niet.

bvd!
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Zo'n zoemer niet op een e21 :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
chucky
E21 starter

Post by chucky »

thnx voor de info, dan ga ik er 1 knutselen want anders is het wachten tot het mis gaat... en laat ik nu aankomende vrijdag mee weg willen en het dan de 13e is...
chucky
E21 starter

Post by chucky »

heb me kleppen nu gesteld op 0.15 in 0,20 uit,

las alleen dit:

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... +clearance[/url]

waar jeroen schreef:
My docs (and my website ) tell me that the early M10's (and that's including the 77 version) have the following optimum clearances (cold): INT 0.15mm, EXH 0.20mm. For the later versions it's both 0.20mm.

mijne is van 78, heb ik dan al 0,20 0,20 of toch nog 0,15 0,20?

tevens dit ding gekocht:
http://link.marktplaats.nl/233488615
want zie het al helemaal fout gaan :roll:
mijn duits duo: BMW 318 & DKW 139
Thijsse
E21 Fanatic

Post by Thijsse »

chucky wrote:thnx voor de info, dan ga ik er 1 knutselen want anders is het wachten tot het mis gaat... en laat ik nu aankomende vrijdag mee weg willen en het dan de 13e is...
met een beetje accu kun je het licht 2 dagen aan laten staan voordat je startproblemen krijgt, dit komt omdat een groot deel van je licht al uitgaat, en alleen je stadslicht aanblijft
Adje
Upcoming E21 fanatic

Post by Adje »

Ik heb de dimmer van de dashbordverlichting gewoon doorverbonden zodat hij altijd op z'n felst staat omdat de schakelaar door het trillen wel eens verdraaide. ik snap niet waarom je zo iets zou willen dimmen...
Post Reply