RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11867
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Dikke kans op een oliedruk sensor. Die zijn namelijk van WN kwaliteit. Gaan heel vaak stuk.
Kosten overigens ook erg weinig (ik meen iets van euro 6.5).
Kosten overigens ook erg weinig (ik meen iets van euro 6.5).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Nah ik denk dat de olie van hoger komt.
Zoals Jeroen zegt, misschien met vullen of via de kleppendeksel.
Zoals Jeroen zegt, misschien met vullen of via de kleppendeksel.
So many cars, so little time
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Hmmm oké, zal het eens schoonvegen en kijken waar het precies vandaan komt.
De klepdeksel-pakking heb ik ca. 2 a 3 jaar geleden vervangen.
Iemand nog een idee hoe ik de ventilator kan identificeren? (Behr of Sofica?)
De klepdeksel-pakking heb ik ca. 2 a 3 jaar geleden vervangen.
Iemand nog een idee hoe ik de ventilator kan identificeren? (Behr of Sofica?)
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Het staat op de kachelbehuizing binnen in het midden.
Waarschijnlijk gewoon Sofica. Let wel er zijn een aantal soorten ventilatoren geweest met verschillende maten.
De roze "hamsterwielen" zijn niet uitwisselbaar met de witte, past gewoon niet.
Waarschijnlijk gewoon Sofica. Let wel er zijn een aantal soorten ventilatoren geweest met verschillende maten.
De roze "hamsterwielen" zijn niet uitwisselbaar met de witte, past gewoon niet.
So many cars, so little time
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Afgelopen week eens gepuzzeld met het elektrische schema van de E21:

Kijken waar wat loopt, waar massa punten zitten en waar mogelijk nog ongebruikte connectors verstopt zitten. (voor diegene die nog geen kofferbak verlichting hebben: kofferbaklampje + schakelaar scoren uit bijv. een E30 en de connector zit waarschijnlijk nabij de schokdemper links achter
althans daar zit hij bij mijn E21)
Daarnaast heb ik alles wat ik niet op de auto heb zitten, grijs gemaakt op het schema.
Best interessant om te zien dat schema. Heb een aantal kopietjes uit de Haynes gemaakt, deze vervolgens aan elkaar geplakt en toen met wat kleurpotloden (had geen viltstiften meer) de lijntjes gaan kleuren die ik op dat moment wilde volgen.
Kreeg een korte flashback naar die puzzeltjes van vroeger, waar je bolletje 1 met bolletje 2 enz. moest verbinden
Vanmorgen stond ik op met het gevoel van "vandaag wordt het een E21 dagje!."
Als eerste heb ik een nieuwe massa kabel gehaald, die de motor met de rest van de auto verbindt. Niet dat de oude nu zo slecht eruit zag, (was zwart van de olie en rommel) maar hij is wat rafelig op het einde (misschien effect op het massa probleempje?)
Niet helemaal hetzelfde, maar is flexibel en doet wat ie moet doen.

Vervolgens nog de banden (stikstof) laten controleren en met het oppompen was er linksachter een duidelijk sissss de horen, dus daar is een nieuw ventiel ingekomen. Voor de rest stonden ze nog allemaal keurig op spanning.
Overigens staat de E21 nu met een wat lege linkervoorband op de oprit... blijkbaar ben ik OF ergens ingereden OF ook hier is het ventiel van stuk... grrrrr
-wordt vervolgd-
Daarnaast heb ik vandaag het alarmsysteem eruit gehaald. Was een relatief makkelijk klusje, te meer omdat ik het alarm er ooit zelf in heb gezet. Iemand een alarmpje?
(merk Tesor)
Ook heb ik diverse kabelbomen weer opnieuw ingetaped, omdat de oude tape aan het los laten was.

Chaos onder het dashboard!
Overigens kon ik nu ook zien wat voor ventilator ik heb: het is een Behr!

groeten, Roel

Kijken waar wat loopt, waar massa punten zitten en waar mogelijk nog ongebruikte connectors verstopt zitten. (voor diegene die nog geen kofferbak verlichting hebben: kofferbaklampje + schakelaar scoren uit bijv. een E30 en de connector zit waarschijnlijk nabij de schokdemper links achter

Daarnaast heb ik alles wat ik niet op de auto heb zitten, grijs gemaakt op het schema.
Best interessant om te zien dat schema. Heb een aantal kopietjes uit de Haynes gemaakt, deze vervolgens aan elkaar geplakt en toen met wat kleurpotloden (had geen viltstiften meer) de lijntjes gaan kleuren die ik op dat moment wilde volgen.
Kreeg een korte flashback naar die puzzeltjes van vroeger, waar je bolletje 1 met bolletje 2 enz. moest verbinden

Vanmorgen stond ik op met het gevoel van "vandaag wordt het een E21 dagje!."
Als eerste heb ik een nieuwe massa kabel gehaald, die de motor met de rest van de auto verbindt. Niet dat de oude nu zo slecht eruit zag, (was zwart van de olie en rommel) maar hij is wat rafelig op het einde (misschien effect op het massa probleempje?)
Niet helemaal hetzelfde, maar is flexibel en doet wat ie moet doen.

Vervolgens nog de banden (stikstof) laten controleren en met het oppompen was er linksachter een duidelijk sissss de horen, dus daar is een nieuw ventiel ingekomen. Voor de rest stonden ze nog allemaal keurig op spanning.
Overigens staat de E21 nu met een wat lege linkervoorband op de oprit... blijkbaar ben ik OF ergens ingereden OF ook hier is het ventiel van stuk... grrrrr

Daarnaast heb ik vandaag het alarmsysteem eruit gehaald. Was een relatief makkelijk klusje, te meer omdat ik het alarm er ooit zelf in heb gezet. Iemand een alarmpje?

Ook heb ik diverse kabelbomen weer opnieuw ingetaped, omdat de oude tape aan het los laten was.

Chaos onder het dashboard!
Overigens kon ik nu ook zien wat voor ventilator ik heb: het is een Behr!

groeten, Roel
Last edited by RJ on Wed Sep 27, 2017 12:45 pm, edited 2 times in total.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19035
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
lekker dagje gehad dus. Mooi zo! En dat ouwe alarm dat je weggehaald hebt: goed bezig!
- 325ixbaur
- E21 Fanatic
- Posts: 495
- Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
- My E21(s): None, only E30 Baur
- Location: Maasbracht, Netherlands
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
*Gaat dalijk met een oude schroevendraaier richting Roel, nu maar hopen dat de honden slapen*uwbuurman wrote:lekker dagje gehad dus. Mooi zo! En dat ouwe alarm dat je weggehaald hebt: goed bezig!

Gr Jeroen
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Lekker klusje met die draadjes he? ...... ben erg benieuwd wat je probleem is. Ik ben gisteravond heel lang aan het stoeien met geweest met de electriciteit. Ik denk dat ik een stapje dichter bij het probleem ben gekomen. Bij mij deed opeens vrijwel niets het meer en ging het lampje in het dashboardkastje aan als ik de ventilator wilde aanzetten.....en de ventilator dus niet. De zekering van alarmlicht/ binnenverlichting ed bleek stuk te zijn, waarschijnlijk doordat de draden naar de schakelaars (in de A stijl) slechts een mooie vonkenregengeven als ze contact maken met de carrosserie in plaats van een interieurlampje dat netjes gaat branden....... En dat terwijl de binnenverlichting het gewoon doet als je ze met de hand bedient op het armatuur. Er lijkt iets mis met de bedrading van de binnenverlichting.
Wellicht kun je beginnen met het losmaken van de draadjes van de deurcontacten en dan nog eens meten?
Wellicht kun je beginnen met het losmaken van de draadjes van de deurcontacten en dan nog eens meten?
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
@ Ruud
Qua draadjes valt het nog wel mee, als je maar kunt achterhalen welke (kleur) draad wat is. En gelukkig klopt het schema wat in de Haynes staat vrij aardig
ook wel zo handig.
Momenteel zit alles weer aan elkaar gesoldeerd met krimpkous, moet alleen nog de massa punten nalopen + delen van het dashboard weer terugbouwen.
Weet iemand toevallig of je de zekeringenkast 1-2-3 open kunt maken? Zonder alles los te moeten maken?
@ Jeroen

Qua draadjes valt het nog wel mee, als je maar kunt achterhalen welke (kleur) draad wat is. En gelukkig klopt het schema wat in de Haynes staat vrij aardig

Momenteel zit alles weer aan elkaar gesoldeerd met krimpkous, moet alleen nog de massa punten nalopen + delen van het dashboard weer terugbouwen.
Weet iemand toevallig of je de zekeringenkast 1-2-3 open kunt maken? Zonder alles los te moeten maken?
@ Jeroen

-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Vandaag weer een typisch gevalletje van "dat heb ik weer" meegemaakt...
Vorige week schreef ik dat ik een lekke band had, nota bene nadat ik de banden op spanning had laten controleren! Enfin, afgelopen maandag na werktijd snel bij de bandenboer langs geweest en de band laten nakijken. Volgens de monteur lekte de band langs de velg (wel raar hoor... zo gaat het jaaaren goed en opeens bij controle gaat ie lekken?) Maar goed, keurig (gratis) gefixed en weer blij naar huis.
Vandaag de velg weer gemonteerd en het bandje blijft nu ook goed op spanning.
Maar nu wilde ik even later de auto een stukje verplaatsen toen ik opeens "kgggggg...........kggggggggg........." hoorde.... heh???
Wat blijkt nu... (na het nodige speurwerk... is een lager stuk? Rem die niet los komt?)

Ze hebben de band eraf gehad, schoon gemaakt én daarna opnieuw gebalanceerd waardoor er nu plaklood op de binnenkant zit die tegen de remklauw aan komt!!!
# gaat ernstig nadenken over 14" of 15" #
groeten, Roel
Vorige week schreef ik dat ik een lekke band had, nota bene nadat ik de banden op spanning had laten controleren! Enfin, afgelopen maandag na werktijd snel bij de bandenboer langs geweest en de band laten nakijken. Volgens de monteur lekte de band langs de velg (wel raar hoor... zo gaat het jaaaren goed en opeens bij controle gaat ie lekken?) Maar goed, keurig (gratis) gefixed en weer blij naar huis.

Vandaag de velg weer gemonteerd en het bandje blijft nu ook goed op spanning.
Maar nu wilde ik even later de auto een stukje verplaatsen toen ik opeens "kgggggg...........kggggggggg........." hoorde.... heh???
Wat blijkt nu... (na het nodige speurwerk... is een lager stuk? Rem die niet los komt?)

Ze hebben de band eraf gehad, schoon gemaakt én daarna opnieuw gebalanceerd waardoor er nu plaklood op de binnenkant zit die tegen de remklauw aan komt!!!

# gaat ernstig nadenken over 14" of 15" #
groeten, Roel
Last edited by RJ on Wed Sep 27, 2017 12:45 pm, edited 2 times in total.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29808
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Bekend euvel, heb je met grotere maat velgen ook kans op maar dan zit de spoorkogel in de weg. Met balanceren het lood iets meer richting het hart van de velg plakken en je hebt er geen last meer van. Maar dus wel even opnieuw balanceren, gewoonweg verplaatsen gaat leiden tot onbalans door andere positie tov hart.
Regards/groeten, Jeroen
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Bij mij bleek er een kortsluiting te zitten in de kabelboom van binnenverlichting in de b-stijl. De gordel was 'uitgebrand' bij laswerkzaamheden en daarmee was ook de kabelboom gesmolten. Dat deel heb ik vervangen en nu klopt alles gewoon weer. Dat heeft dus verder niets te maken met jouw uitdagingen. Ik hoop dat je er komt met het schoonmaken van de massapunten. Succes!
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Jeroen wrote:Bekend euvel, heb je met grotere maat velgen ook kans op maar dan zit de spoorkogel in de weg. Met balanceren het lood iets meer richting het hart van de velg plakken en je hebt er geen last meer van. Maar dus wel even opnieuw balanceren, gewoonweg verplaatsen gaat leiden tot onbalans door andere positie tov hart.
Je kan aan de binnenkant van de velg ook gewoon lood klemmen laten zetten. Dat heb ik met de mijne de laatste keer ook laten doen, ook al zijn ze 15 ''
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Tijd voor weer eens een update.
Olielekkage heb ik nog niet opgespoord, de auto verbruikt echter weinig olie, dus het zal wel niet zo schokkend zijn. Ik hou het i.i.g. in de gaten.
Elektronica probleem (massa) heb ik ook nog niet gevonden, maar door het regelmatige gebruik de afgelopen maanden heeft de accu zich steeds bij kunnen laden.
Daarnaast heb ik via Leon andere velgen gescoord

15" Melbers (7j, et 12, 4x100)
Ziet er breed uit, zeker in vergelijking met de 13" OZ's 185/70r13 die erop lagen. Misschien dat sommige roepen om "verlagen verlagen" maar aangezien er pas net 1,5 jaar nieuwe dempers & rubbers onder zitten, laat ik het voorlopig zo. (de E30 heeft eerst aandacht (lees: de beurs) nodig
)
Vóór liggen er 195/50r15 Vredestein banden op en achter 205/50r15 Roadstone's. Voor zaten eerst andere banden, maar aangezien die uit 1998 kwamen, heb ik die maar snel vervangen.
Wat me wel erg opvalt is de wegligging nu... het voelt allemaal veeeeeel vaster aan dan met die ballonbandjes! Wel hoor je nu wel elk kuiltje goed. Hoe de banden het doen in de regen weet ik nog niet, kom ik binnenkort wel achter.
groeten, Roel
Olielekkage heb ik nog niet opgespoord, de auto verbruikt echter weinig olie, dus het zal wel niet zo schokkend zijn. Ik hou het i.i.g. in de gaten.
Elektronica probleem (massa) heb ik ook nog niet gevonden, maar door het regelmatige gebruik de afgelopen maanden heeft de accu zich steeds bij kunnen laden.
Daarnaast heb ik via Leon andere velgen gescoord


15" Melbers (7j, et 12, 4x100)
Ziet er breed uit, zeker in vergelijking met de 13" OZ's 185/70r13 die erop lagen. Misschien dat sommige roepen om "verlagen verlagen" maar aangezien er pas net 1,5 jaar nieuwe dempers & rubbers onder zitten, laat ik het voorlopig zo. (de E30 heeft eerst aandacht (lees: de beurs) nodig

Vóór liggen er 195/50r15 Vredestein banden op en achter 205/50r15 Roadstone's. Voor zaten eerst andere banden, maar aangezien die uit 1998 kwamen, heb ik die maar snel vervangen.
Wat me wel erg opvalt is de wegligging nu... het voelt allemaal veeeeeel vaster aan dan met die ballonbandjes! Wel hoor je nu wel elk kuiltje goed. Hoe de banden het doen in de regen weet ik nog niet, kom ik binnenkort wel achter.
groeten, Roel
Last edited by RJ on Wed Sep 27, 2017 12:46 pm, edited 3 times in total.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12114
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: RJ's E21: 316 '82 Kashmir Metallic
Ziet er goed uit. Wat betreft de bandenkeuze ben ik vooral over de achterbanden wat sceptisch...... Zijn iets minder bij de nederlandse weersomstandigheden.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.