LOL, op naar de volgende!
bouten koppakking
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bouten koppakking
Vervelend, maar gelukkig kun je over naar de volgende. Moet toch frustrerend zijn dat je de auto niet hebt kunnen gebruiken met deze aaneenschakeling van zonnige en warme dagen de afgelopen maand.
LOL, op naar de volgende!
LOL, op naar de volgende!
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: bouten koppakking
op naar de volgende zal waarschijnlijk nog niet voor direct zijn gezien ik al een tijdje sukkel met mijn gezondheid. Volgende maand moet ik een operatie ondergaan dus ik moet we wat kalm houden. Misschien ga ik voor de operatie de andere kop nog afhalen en alles klaarmaken.. dan is het enkel nog terug opbouwen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bouten koppakking
OK, sterkte alvast dan, hoop dat je daarna weer helemaal in topconditie komt!
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: bouten koppakking
ok, hier gaan we. Na een extra pilltje voelde ik mij wat beter en kon het niet laten om te beginnen aan de 320. Omdat de kop scheurtjes had moest er dus een andere kop komen. Gelukkig had ik nog een donor motor liggen met goeie kop. Het was mijn eerste keer dat ik dit deed en moet zeggen dat ik best tevreden ben.. maar er is natuurlijk een maar.
eerst wat foto’s.
Beginnen aan de afbraak van de donor motor:

De vervangkop gekuist:

Nieuwe pakking:

De kop er op en uiteraard met nieuwe bouten en op het juiste aanhaalmoment:

De d-riem terug plaatsen;

De verder opbouw:

en klaar:

Na wat laten rondraaien zonder ontsteking dan maar eens het echte werk.. het starten van de motor met de andere kop! De motor startte meteen maar ergens met een storend geluid. Het was gisteren al 22u30 en hadden besloten dit vandaag verder te onderzoeken.
Zo gezegd zo gedaan. Het geluid komt niet uit het blok (of de kop) maar ergens van de voorkant (waterpomp, spanrol.. die richting dus).
Bij wijze van test vandaag: alle tekens terug juist zetten, de d-riem er terug af, opnieuw plaatsen , terug opbouwen en testen maar (tot 2x toe!). En ja je kan het al raden.. het geluid was terug. Toen kreeg ik de idee om eens de motor te starten (heel kort) zonder v-riem en inderdaad.. storend geluid is weg.
Het geluid komt dus van de waterpomp of van de alternator (riem is ook nieuw en heb de spanning ook verminderd om te testen). Zelf denk ik richting waterpomp. Het rare is wel dat de waterpomp echter nog maar een paar maanden oud is en de altternator is dezelfde van voor de kop wissel en toen had ik dit geluid niet. Verklaren wie verklaren kan. Het was ondertussen ook alweer bijna 23u, op een zaterdag
Om een en ander duidelijk te maken zet ik straks een filmpje online.
eerst wat foto’s.
Beginnen aan de afbraak van de donor motor:

De vervangkop gekuist:

Nieuwe pakking:

De kop er op en uiteraard met nieuwe bouten en op het juiste aanhaalmoment:

De d-riem terug plaatsen;

De verder opbouw:

en klaar:

Na wat laten rondraaien zonder ontsteking dan maar eens het echte werk.. het starten van de motor met de andere kop! De motor startte meteen maar ergens met een storend geluid. Het was gisteren al 22u30 en hadden besloten dit vandaag verder te onderzoeken.
Zo gezegd zo gedaan. Het geluid komt niet uit het blok (of de kop) maar ergens van de voorkant (waterpomp, spanrol.. die richting dus).
Bij wijze van test vandaag: alle tekens terug juist zetten, de d-riem er terug af, opnieuw plaatsen , terug opbouwen en testen maar (tot 2x toe!). En ja je kan het al raden.. het geluid was terug. Toen kreeg ik de idee om eens de motor te starten (heel kort) zonder v-riem en inderdaad.. storend geluid is weg.
Het geluid komt dus van de waterpomp of van de alternator (riem is ook nieuw en heb de spanning ook verminderd om te testen). Zelf denk ik richting waterpomp. Het rare is wel dat de waterpomp echter nog maar een paar maanden oud is en de altternator is dezelfde van voor de kop wissel en toen had ik dit geluid niet. Verklaren wie verklaren kan. Het was ondertussen ook alweer bijna 23u, op een zaterdag
Om een en ander duidelijk te maken zet ik straks een filmpje online.
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: bouten koppakking
en dan het filmpje. In het eerste deel van het filmpje hoor je hem draaien met v-riem (en raar geluid dus).. in het laatste deel zonder v-riem (normaal geluid)
Benieuwd of iemand dit geluid kan thuiswijzen
Benieuwd of iemand dit geluid kan thuiswijzen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bouten koppakking
Duidelijk! Van of de dynamo of de waterpomp is het lager om zeep zoals je al vermoedde, met de snaar eraf kun je met de hand heel goed voelen welke niet lekker soepel loopt en/of speling heeft. Niet meer mee rijden en eerst vervangen. Waterpomp van WN?
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: bouten koppakking
is inderdaad een waterpomp van WN. Al is deze slechts een paar maanden oud en bijna geen km. 'k heb zopas een andere waterpomp gestoken (van de donor motor) maar heb de werken moeten staken vanwege het mooie typische Belgische weer. De Driem ligt er ook al weer op dus is het enkel nog opbouwen. Ik moet wel zeggen als je in 2 dagen tijd 5x de driem moet leggen je het goed gewoon begint te worden
. Hopelijk is die nu goed! Ik heb alvast heel veel bijgeleerd over de werking van zo'n motor. Als alles weer in elkaar zit plaats ik uiteraard nog een update!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: bouten koppakking
Ik zeg niks, maar pleit wel voor een algemene ban op die firma uit Germania.
Mij zijn ze al een paar jaar kwijt..
Mij zijn ze al een paar jaar kwijt..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bouten koppakking
Controleer ook nog wel even de dynamo want misschien kan die waterpomp nog wel 1000 km mee 
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: bouten koppakking
nog even een update. het probleem zat hem bij de dynamo. Er zit nu een andere in en het geluid is weg (dynamo is ook wel niet goed want staat nu te zingen). Op zoek dus naar een andere dynamo. De motor start goed en draait zeer mooi maar heb nu weer een ander probleem.
Daarstraks heb ik hem eens warm laten draaien. Nu lijkt de temperatur maar op te lopen. Ik heb de wagen iets voor het rode streepje moeten stilleggen. Schroef slaat niet aan en heb binnen kouden lucht?? Ik heb ook de indruk dat de meeste slangen niet vol met water zitten.
Nu begin ik toch wel wat radeloos te worden want ik weet niet direct waar ik moet kijken voor dit warmte probleem (thermostaat is nieuw van een paar maanden geleden). Iemand ideeen om mij verder op weg te zetten?
edit: Ik moet er wel bij vertellen dat ik de ontluchtingschroef niet heb opengezet maar ik neem aan dat zijn schroef toch zou moeten aanslaan (zelfs met lucht in de slangen)?
Daarstraks heb ik hem eens warm laten draaien. Nu lijkt de temperatur maar op te lopen. Ik heb de wagen iets voor het rode streepje moeten stilleggen. Schroef slaat niet aan en heb binnen kouden lucht?? Ik heb ook de indruk dat de meeste slangen niet vol met water zitten.
Nu begin ik toch wel wat radeloos te worden want ik weet niet direct waar ik moet kijken voor dit warmte probleem (thermostaat is nieuw van een paar maanden geleden). Iemand ideeen om mij verder op weg te zetten?
edit: Ik moet er wel bij vertellen dat ik de ontluchtingschroef niet heb opengezet maar ik neem aan dat zijn schroef toch zou moeten aanslaan (zelfs met lucht in de slangen)?
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: bouten koppakking
Ik ga ervan uit dat je met het plaatsen van de cylinderkop en alle handelingen erna wel je koelsysteem volgens de regels heb ontlucht? Dus netjes met ontluchtingschroef!! De M20 is gevoelig voor lucht in het koelsysteem dus dit is zeer belangrijk.
Op je foto zie ik trouwens dat het kleine slangetje van je expansietank een zak maakt alvorens ze aangesloten zit op de radiateur, dit lijkt me niet handig i.v.m. het ontstaan van een eventueel waterslot.
Op je foto zie ik trouwens dat het kleine slangetje van je expansietank een zak maakt alvorens ze aangesloten zit op de radiateur, dit lijkt me niet handig i.v.m. het ontstaan van een eventueel waterslot.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bouten koppakking
Een paar dingen:
- altijd eerst ontluchten, als er geen flow is door lucht kan de temperatuur in het blok aanzienlijk hoger zijn dat wat de sensor in je thermostaathuis aangeeft (want die heeft dan ook geen aanvoer van warm water), gelijk weer risico voor de kop!
- wat je binnen uit de aanjager krijgt zegt niets, zelfs met de verwarming aan, want: geen flow
- ontluchten met de verwarming binnen vol aan, en de aanjager ook hoog
- visco koppelt met name op basis van de aangezogen lucht, wederom wegens geen flow zal de radiateur niet warm worden en dus ook geen warmte afgeven
Ofwel, zsm ontluchten, met de ontluchtingsschroef en ook kijken of er flow is, door de dikke slangen en door de retour naar het tankje, goed in de gaten houden, evt met handschoenen aan de dikke slangen eens samenknijpen om evt lucht eruit te dwingen. Als er in eerste instantie geen lucht meer uit de ontluchtingsschroef komt wil dat nog niet zeggen dat alle lucht eruit is, na een tijdje of een ritje nog 1-2x herhalen.
Zorg altijd voor voldoende koelvloeistof en nooit zo heet laten oplopen want als je 'm uit zet loopt de temperatuur alleen nog maar verder op.
- altijd eerst ontluchten, als er geen flow is door lucht kan de temperatuur in het blok aanzienlijk hoger zijn dat wat de sensor in je thermostaathuis aangeeft (want die heeft dan ook geen aanvoer van warm water), gelijk weer risico voor de kop!
- wat je binnen uit de aanjager krijgt zegt niets, zelfs met de verwarming aan, want: geen flow
- ontluchten met de verwarming binnen vol aan, en de aanjager ook hoog
- visco koppelt met name op basis van de aangezogen lucht, wederom wegens geen flow zal de radiateur niet warm worden en dus ook geen warmte afgeven
Ofwel, zsm ontluchten, met de ontluchtingsschroef en ook kijken of er flow is, door de dikke slangen en door de retour naar het tankje, goed in de gaten houden, evt met handschoenen aan de dikke slangen eens samenknijpen om evt lucht eruit te dwingen. Als er in eerste instantie geen lucht meer uit de ontluchtingsschroef komt wil dat nog niet zeggen dat alle lucht eruit is, na een tijdje of een ritje nog 1-2x herhalen.
Zorg altijd voor voldoende koelvloeistof en nooit zo heet laten oplopen want als je 'm uit zet loopt de temperatuur alleen nog maar verder op.
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29982
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: bouten koppakking
Reactie op Peter z'n bericht: mee eens, zie idd dat de overloopslang wel erg lang is en idd wel erg laag loopt, inkorten idd, zie onderstaand voorbeeld. Ietsjes slap laten hangen en klaar..


Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: bouten koppakking
idd.. dit was de overloop slang die hierop zat.. een foutje.. hebben we wel nog gezien voor het starten.Op je foto zie ik trouwens dat het kleine slangetje van je expansietank een zak maakt alvorens ze aangesloten zit op de radiateur, dit lijkt me niet handig i.v.m. het ontstaan van een eventueel waterslot.
nee.. heb de schroef niet opengezetDus netjes met ontluchtingschroef!!
Was vooral om te testen of de schroef het deed.. neen dusZorg altijd voor voldoende koelvloeistof en nooit zo heet laten oplopen want als je 'm uit zet loopt de temperatuur alleen nog maar verder op.
bedankt om mee te denken.. ik probeer straks nog eens met ontluchtingsschroef er uit (moet het expansievat dan ook open blijven staan?).nu eerst de buren nog wat laten slapen