bouten koppakking

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: bouten koppakking

Post by Jeroen »

1. zie boven, met lucht erin geen of onvoldoende flow, radiateur niet warm > schroef koppelt niet of onvoldoende aan

2. met ontluchten kun je eerst de dop er even aflaten en bijvullen wanneer nodig, als de boel echt warm begint te worden dop wel op het tankje, dan heb je ook eerder druk

succes zometeen!

Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Gelukt!!!!!! duizendmaal dank iedereen! Ik heb nu warme lucht binnen en de fan slaat aan als de temperatuurmeter op het eerste wit streepje (over de helft) komt. Alles lijk in orde dus. 'k ga straks eens een testritje van een paar straten maken(op het gemak). En als die goed rijd... :cheers

Nu dus enkel nog dynamo vervangen en ontsteking wat bijregelen met strobo.

Nogmaals dank.. ik zal mij hier ook eens VIP moeten maken zeker?! :bag
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Mooi man, gefeliciteerd! VIP worden is leuk, maar geen must. We helpen niet alleen de VIP's hoor!
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

We helpen niet alleen de VIP's hoor!
't zit er toch aan te komen om vip te worden.. ik weet dat het niet alleen de Vip's zijn dat jullie bijstaan (spreek uit ondervinding :whistle ) maar het ene plezier is het andere waard hé.. Paar jaar terug was het een uitdaging voor mij om de bougies te vernieuwen.. nu steek ik Driemen en andere koppen door jullie :screwy
jeffreydorst
Upcoming E21 fanatic

Post by jeffreydorst »

Ja die moet ook open, en binnen de verwarming op warm
1981 BMW 525 E12 - Graphite grey
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

vandag nog wat toertjes gedaan (op het gemak) en blijkt er nu water te druppelen onderaan als hij warm heeft :wtf :wtf :wtf :wtf :wtf
Alles gecontroleerd maar kan niets vinden.. aan de kop staat alles mooi droog en aan de slangen ook overal. Rare is dat het afdruppeld aan de kant van de uitlaat (percies van achter de motorsteun - waar niets van waterslangen enzo te vinden is). Is het ene opgelost heb je gelijk weer een ander probleem. Ik zou eerst denken aan een scheurtje in het blok zelfs, alhoewel dit voor de kopwissel zo niet was en het lijk mij onwaarschijnlijk dat die daardoor zou gekomen zijn. Ik zal nog kijken voor dit probleem maar als het zo blijft duren zal de auto vlugger weer te koop komen dan gedacht. Echt om moedeloos van te worden :(
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

jamesV wrote:percies van achter de motorsteun - waar niets van waterslangen enzo te vinden is
Daar zit wel een bout, waar het koelwater afgetapt kan worden.
Is deze wel dicht ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

En de overloop van het reservoir, en je hebt nog een retour aan de schutbord kant op de kop zitten, hopelijk heb je die een nieuwe pakking gegeven. Met een beetje geluk is het iets kleins.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Daar zit wel een bout, waar het koelwater afgetapt kan worden.
Is deze wel dicht ?
Daar heb ik niet aangekomen.. die zal zelf wel niet lossen denk ik?
En de overloop van het reservoir, en je hebt nog een retour aan de schutbord kant op de kop zitten, hopelijk heb je die een nieuwe pakking gegeven.
zit inderdaad ook een nieuwe pakking. Het water komt van onder de kop... aan de kop (en alles erboven en er rond staat alles droog).

Morgenavond laat ik hem nog eens warm draaien en zoek verder. Als het inderdaad van ergens onder de kop komt geraak ik met mijn verstand er echt niet bij. Ik ben daar nergens aan geweest en voorheen was er geen lek. Jammer natuurlijk want de motor draait nu perfect, rijd zeer goed, start goed... Van zodra meer nieuws post ik het hier. Is het trouwens mogelijk dat een barst ontstaat in het blok door een kopwissel? (Alle bouten staan op het juiste aanhaalmoment)
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Ja, dat kan idd. Als er in de boutgaten nog olie of water heeft gestaan kun je theoretisch de boel te barsten draaien, of denken dat je de kop afdoende hebt vastgedraaid terwijl dat niet het geval is. Vloeistof laat zich tenslotte doorgaans slecht comprimeren. Zie ook de tip van Ite op pag. 1.
Regards/groeten, Jeroen
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

had de tip gezien, alles is mooi gekuist geweest en uitgeblazen met de compressor. Kop is voldoende aangespannen want het water komt niet van tussen het blok en de kop (komt van lager)
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Vreemd! Geen scheurtje in het kvs tankje dattie daarmee op het blok staat te pissen?
Regards/groeten, Jeroen
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

jamesV wrote: Het water komt van onder de kop... aan de kop (en alles erboven en er rond staat alles droog).
jamesV wrote:Kop is voldoende aangespannen want het water komt niet van tussen het blok en de kop (komt van lager)
Nu ben ik het even kwijt.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
jamesV
E21 Pro

Post by jamesV »

Nu ben ik het even kwijt.
dit moet eigenlijk een nieuwe zin zijn.. dus: aan de kop en alles erboven en er rond staat alles droog. Tja, koppen steken lukt al bijna.. nu nog leren typen :bag :D
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Toch maar even bij die drainbout kijken onder het uitlaatspruitstuk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply