E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad

Re: E21 317

Post by Wilmo »

tseard wrote:Volgende keer zwaaien he, als ik toeter!
Haha, ik ben inderdaad vorige week door Friezenland gekomen, maar ik heb geen toeterende auto's opgemerkt!

Wel tussen Rouen en Le Havre langs de Seine een grijze Bauer met gele dimlichten tegengekomen. Alleen reed ik een beetje te hard om een foto te maken :D

woutervd
Upcoming E21 fanatic

Post by woutervd »

Heeft iedere E21 trouwens zo'n leuke toeter? Die van mij klinkt behoorlijk anders itt een moderne auto.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Geen flauw benul, mensen reageren er wel op als ik erop druk...
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

woutervd wrote:Heeft iedere E21 trouwens zo'n leuke toeter? Die van mij klinkt behoorlijk anders itt een moderne auto.
Als ik me niet vergis hebben de 4 cylinders een enkelvoudige hoorn en de 6 cylinder een tweetonige.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Klopt!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Vorige week heb ik mijn auto uit laten lijnen en hebben we meteen een pré-APK rondje gelopen. Eigenlijk was er niets aan de hand, de auto zou zo door de keuring komen, maar mijn voorwielen lopen aan. Je geeft er een slinger aan en ze staan te snel stil, dat wist ik ook wel, maaragh. Maar nu wil de APK er dus moeilijk over gaan doen.

Ik heb net de blokken teruggesteld en dan draait het wiel wel redelijk vrij. Dus het zijn de remmen, maar waar komt het door? En wat kan ik er aan doen?

Vorig jaar heb ik alles gereviseerd en er zijn nieuwe blokken op gekomen. De slangetjes en de leidingen zijn nog oud.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Alles gereviseerd waarmee je wil zeggen dat de remklauwen uit elkaar zijn geweest en dat de remzuigers absoluut vrij van roest en aanslag terug zijn geplaatst?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Correct, met alle rubbertjes en ringetjes nieuw.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Je geeft aan dat als je de remblokken vrij zet dat dan het wiel redelijk los draait. Mijn beleving is dat het wiel zonder de remblokken gewoon heel erg soepel moet blijven draaien en nagenoeg geen "remming"mag hebben. Anders moet je het in je wiellagers gaan zoeken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Neh, dat draait wel soepel, het verschil tussen teruggestelde blokken en niet teruggestelde is te groot om in de wiellagers te zitten.

Als de slangetjes wat aan het dichtslibben zijn, zou dat tijdelijk kunnen zorgen voor dat de druk niet terug kan vloeien. Maar dan zou dan verloop van tijd die druk wel weg moeten vloeien.
Is het dan terug te leiden naar sec de bewegingsvrijheid van de zuiger?
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik krijg wel het idee dat er dan een zuiger blijft hangen dan, wellicht nog wat aanslag op gezeten? Alleen terugplaatsen als 'ie weer glimt als een hondenl*l in de maneschijn. Elk plekje betekent dat er nog oxidatie op zit en dat trekt vervolgens met een flinke gang weer nieuwe oxidatie aan. Zou idd ook de remslangen even aan een uitwendige inspectie onderwerpen en als deze tekenen van veroudering vertonen gewoon vervangen. Doorgaans zijn die dingen van Até en staat er een produktiedatum op, maar of die nog te lezen is...?
Regards/groeten, Jeroen
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Ik vrees van niet ;D Ik denk dat ze er al 30 jaar onder zitten :stupidme

Inmiddels is er ook een ontluchtingsnippel afgebroken, dus ik denk dat ik dan maar twee klauwen bij supermike ga vragen. Slangetjes vernieuwen en ook maar achter spoorstangkogels aan.

Twee weken geleden dus laten uitlijnen, hij had even de acetyleen nodig om het gangbaar te maken. Nu heb ik 2, 3mm speling op de kogel. Ik wil ze best vervangen, maar hij gaat hem wel weer opnieuw uitlijnen, want dit gebeurt niet zomaar... Maar hoe het dan wel gegaan moet zijn, weet ik ook niet.
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Lang geleden twee nieuwe spoorstangkogels besteld, die hebben een week rondgestuiterd in Duitsland, maar vorige week vrijdag kwamen ze aan. Het plan was eigenlijk om voor ik zondag zou vertrekken APK op de auto te hebben waarna die in de stalling kon. Dat ging ik niet redden omdat de onderdelen er nog niet waren... De kogels er zaterdag ondergezet en zelf uitgelijnd met een balk en wat meetkunde en toen ben ik zondag naar Zweden vertrokken.

Net belde mijn vader over hoe het gegaan was met de APK en de auto was afgekeurd... Dus ik vreesde de remmen of de kogels al, maar er mist een boutje van het uitlaatspruitstuk waardoor er iets olie verloren wordt en het ook iets lekt. Dus dat is goed nieuws!

Mijn pa is naar dezelfde meneer gegaan die de auto ook uitgelijnd heeft en die heeft de auto nu dus opnieuw uitgelijnd met als enige opmerking dat de banden perfect recht stonden, alleen het stuur niet. Dus als ik de techniek voor het stuur vastzetten onder de knie heb, kan ik nog uitlijnen ook ;D

De auto komt nu bij oma in de garage te staan en zal wel een paar keer per maand een mooi stuk uitgelaten worden :)
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Zo! Dit topic maar eens weer wakker maken.

De auto is inmiddels Zweeds geworden. Niet om belastingtechnische redenen, maar meer omdat ik hier ben blijven plakken. Her en der nog wat probleempjes, maar dat schaar ik wel onder de charme van de auto.

Twee jaar geleden eigenlijk het besluit genomen om de auto op te geven, maar dat is me niet gelukt. Zoals Ite het formuleerde: Je lak is kut, je interieur is kut en je motor is kut. Dus daar ben ik dan maar iets aan gaan doen.

Om de een of andere reden werkt Caprotech voor ongeveer twee jaar. Toen ik de auto schoonmaakte met een hogedrukspuit, spoot ik zo alle roestbescherming eraf. Dus de laatste weken ben ik bezig geweest dat weer opnieuw aan te brengen. Er waren nog wat andere dingen gebeurd onder het afgelopen jaar dus ik besloot het hele interieur er uit te halen en toen was het ook tijd om die vier ronde doppen er opnieuw in te lassen. Maar een was iets verder uitgeroest, de andere drie was alleen de dop iets gaar.

Dat heeft een reden natuurlijk. Een deel van de reden is dat ik vorig jaar door 30cm water heen ben gekomen bij Malmö en daardoor de hele auto nat was. Een ander deel is dat de auto lekt.

Image

Bovenstaande is links van het koppelingspedaal.

Image

Bovenstaande is bij de passagiersdeur.

Hebben jullie een verdachte voor deze lekken?
Last edited by Wilmo on Sat Jan 27, 2018 6:51 pm, edited 1 time in total.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Wat onaardig van mij zeg, ik wilde je vast een auto aansmeren die iets beter was.
Maarre, goed dat je het niet opgeeft :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Post Reply