323i van Walter
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Mijn nieuwe aanwinst: 323i van Walter
Ik denk dat hij de spelling bedoelde Jeroen 

So many cars, so little time
-
- E21 VIP

Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 318i Alpinweiß
- Manitoba
- E21 VIP
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Guys, weet iemand van jullie toevallig of de originele BMW-naafdopjes die nu op m'n 13" imi-Alpi's zitten, straks ook op de 15"-ers passen?
Thanks & greetz,
Walter.
Thanks & greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Volgens mij niet, als ik eerlijk ben.
Jij hebt ookiets uitstekende naven, originele naafjes zijn dan ook niet echt mooi, steekt te ver naar buiten mijn inziens.
Wat ik vaak zie is dat ze er een claxon/stuurdop van een origineel stuur in plakken.
groeten loentje
Jij hebt ookiets uitstekende naven, originele naafjes zijn dan ook niet echt mooi, steekt te ver naar buiten mijn inziens.
Wat ik vaak zie is dat ze er een claxon/stuurdop van een origineel stuur in plakken.
groeten loentje
- Peter V.
- E21 VIP
- My E21(s): '82 320/6
Vandaag aan de 323i van Walter bezig geweest. Nadat we alles hebben opgeschreven en gefotografeerd hoe het zat is de EGR-regeling buiten spel gezet en zijn de vacuüm slangen aangesloten conform een standaard 323i.
De koude start ging redelijk maar een beetje hulp was nog steeds nodig om ze draaiende te houden. Na een 30 seconden liep ze mooi vlak maar iets te hoog stationair. Een kleine aanpassing van de CO en het stationair toerental waren voldoende.
Een kleine testrit bevestigde dat ze nu netjes liep en goed oppakte vanuit alle toerentallen.
Eenmaal terug besloten om alle EGR-slangen te verwijderen om zo de motorruimte een beetje netjes te hebben. De bedoeling was hierna om de SWRA te monteren omdat de motortjes en sproeiers waren verwijderd door de vorige eigenaar. Jammer genoeg konden we zo snel niet de opvulbusjes tussen de beide ruitenwissers vinden dus dit is naar een later tijdstip gezet.
Van te voren nog een proefstart gedaan en wonderlijk wilde ze niet aanslaan. Totaal geen teken van leven. In eerste instantie een beetje bezorgd of het verwijderen van de EGR dit had veroorzaakt. Na extra controles bleek ze gewoon brandstof te krijgen en tevens was er een vonk aanwezig dus het raadsel was nog groter. Dan toch verzopen wellicht? Thermotijdswitch getest of ze via de koudstartventiel extra brandstof erin pompt maar deze was goed.
Als laatste redmiddel de auto gaan aanduwen en gelijk bij de eerste poging sloeg ze aan. Geen rare motorloop dus een nog groter raadsel was geboren. Wel lag er een plasje benzine in de garage. Hiervan niet echt een lokatie kunnen bepalen maar wellicht was het inlaattraject zodanig volgepompt met benzine dat ze via de extra luchtschuif aan het lekken was gegaan.
Na ongeveer een halfuur weer een proefstart gedaan en toen startte ze wel maar liep wat onregelmatig. Wellicht is de extra luchtschuif of de koudstartinjecteur (doorlekken) de boosdoener maar dat wordt een latere keer.
De koude start ging redelijk maar een beetje hulp was nog steeds nodig om ze draaiende te houden. Na een 30 seconden liep ze mooi vlak maar iets te hoog stationair. Een kleine aanpassing van de CO en het stationair toerental waren voldoende.
Een kleine testrit bevestigde dat ze nu netjes liep en goed oppakte vanuit alle toerentallen.
Eenmaal terug besloten om alle EGR-slangen te verwijderen om zo de motorruimte een beetje netjes te hebben. De bedoeling was hierna om de SWRA te monteren omdat de motortjes en sproeiers waren verwijderd door de vorige eigenaar. Jammer genoeg konden we zo snel niet de opvulbusjes tussen de beide ruitenwissers vinden dus dit is naar een later tijdstip gezet.
Van te voren nog een proefstart gedaan en wonderlijk wilde ze niet aanslaan. Totaal geen teken van leven. In eerste instantie een beetje bezorgd of het verwijderen van de EGR dit had veroorzaakt. Na extra controles bleek ze gewoon brandstof te krijgen en tevens was er een vonk aanwezig dus het raadsel was nog groter. Dan toch verzopen wellicht? Thermotijdswitch getest of ze via de koudstartventiel extra brandstof erin pompt maar deze was goed.
Als laatste redmiddel de auto gaan aanduwen en gelijk bij de eerste poging sloeg ze aan. Geen rare motorloop dus een nog groter raadsel was geboren. Wel lag er een plasje benzine in de garage. Hiervan niet echt een lokatie kunnen bepalen maar wellicht was het inlaattraject zodanig volgepompt met benzine dat ze via de extra luchtschuif aan het lekken was gegaan.
Na ongeveer een halfuur weer een proefstart gedaan en toen startte ze wel maar liep wat onregelmatig. Wellicht is de extra luchtschuif of de koudstartinjecteur (doorlekken) de boosdoener maar dat wordt een latere keer.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Goed bezig geweest dus en de hele EGR bende is er nu vanaf? De rest van de probleempjes krijgen jullie vast onder controle!
- Peter V.
- E21 VIP
We hebben de switches/klepjes etc nog wel laten zitten maar de slangen zijn verwijderd. Het was eerst de bedoeling om er zeker van te zijn dat ze netjes zou lopen en dat is voor 3/4 gelukt.
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
In elk geval verder gekomen dus! De extra luchtschuif maakt geen direct onderdeel uit van het brandstofsysteem, wel van de regelkring. Brandstoflekkage kan er dus niet uit komen, maar idd wel uit de koudestartinjector die constant onder druk staat, net als de slangen van de warmdraairegelaar (de harde zwarte kunststof slangetjes). Ik wil geenszins paniek zaaien maar ik zou wel zorgen dat zsm de oorzaak van de brandstoflekkage boven tafel is.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
Ik weet dat de extra luchtschuif deel uitmaakt van het luchtdeel maar dat was het enige waar de slang enigszins nat was. Ik dacht wellicht dat we het inlaattraject zodanig hadden volgezet met de startpogingen dat het hierin verzameld had.
Verdere lekkages zijn namelijk niet zichtbaar. Alle brandstofslangen vanaf de verdeler/WUR zijn lekdicht. Wellicht de rubberen O-ring van de koudstartinjecteur. Hierna lag er ook geen brandstof op de grond namelijk.
Ik verdenk de koudstartinjecteur.
Omdat er verder absoluut geen lekkages zichtbaar zijn terwijl de motor stilstaat en/of stationair draait konden we hierin niet verder.
Verdere lekkages zijn namelijk niet zichtbaar. Alle brandstofslangen vanaf de verdeler/WUR zijn lekdicht. Wellicht de rubberen O-ring van de koudstartinjecteur. Hierna lag er ook geen brandstof op de grond namelijk.
Ik verdenk de koudstartinjecteur.
Omdat er verder absoluut geen lekkages zichtbaar zijn terwijl de motor stilstaat en/of stationair draait konden we hierin niet verder.
Gr Peter V.
- Manitoba
- E21 VIP
Even heel kort op dit late tijdstip een kleine geruststelling: de benzinelekkage was echt eenmalig. De auto heeft vanaf 15:00 uur vanmiddag weer binnen gestaan en ik heb net even onder de auto gekeken. De garagevloer is weer kurkdroog...
Ben blij, echt heel blij dat 'ie vanmiddag zo netjes liep. Echt keurig vlak en op een mooi stationair toerental, zoals Peter ook al zei de CO nog even netjes afgesteld (Ite, bedankt nog voor je CO-meter; zal 'm zo snel mogelijk netjes aan je terugbrengen). Peter: echt heel fijn wat je vandaag al hebt kunnen doen. Ik zal 'm, als het weer een klein beetje meezit morgen, nog even starten en laten lopen, kijken wat hij doet naarmate hij weer netjes warm draait.
Dat de SWRA's nog niet gemonteerd kunnen worden vind ik wel jammer. We missen dus de conische busjes die op de asjes van de motortjes moeten voor de buitenste wissertjes. Iemand nog een tip of ze weet te vinden? Was leuk geweest als de wissers op de koplampen hadden gezeten vóór de show van Breeman eind maart...
Maar uiteindelijk ben ik blij met de vorderingen vandaag. Wat is het toch een fijne auto... (Volgens mij sluit ik bijna elke post over mijn 323i zo af de laatste tijd
)
Greetz,
Walter.
Ben blij, echt heel blij dat 'ie vanmiddag zo netjes liep. Echt keurig vlak en op een mooi stationair toerental, zoals Peter ook al zei de CO nog even netjes afgesteld (Ite, bedankt nog voor je CO-meter; zal 'm zo snel mogelijk netjes aan je terugbrengen). Peter: echt heel fijn wat je vandaag al hebt kunnen doen. Ik zal 'm, als het weer een klein beetje meezit morgen, nog even starten en laten lopen, kijken wat hij doet naarmate hij weer netjes warm draait.
Dat de SWRA's nog niet gemonteerd kunnen worden vind ik wel jammer. We missen dus de conische busjes die op de asjes van de motortjes moeten voor de buitenste wissertjes. Iemand nog een tip of ze weet te vinden? Was leuk geweest als de wissers op de koplampen hadden gezeten vóór de show van Breeman eind maart...
Maar uiteindelijk ben ik blij met de vorderingen vandaag. Wat is het toch een fijne auto... (Volgens mij sluit ik bijna elke post over mijn 323i zo af de laatste tijd

Greetz,
Walter.
- Manitoba
- E21 VIP
En ra-ra, waar was ik vanmiddag even?

Greetz,
Walter.

Greetz,
Walter.
- 323baur
- E21 VIP
Ik zal eens kijken of ik nog een incompleet setje heb voor de swra.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Een aftandse E23 en de restanten van een bouwval, dat moet bij Ite zijn geweest... 

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
-
- E21 VIP
Haha, idd dat kan niet missen;)
Groeten Jan Groen
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß