e30 vvfl take 2
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
Groot verschil qua looks met zo'n relatief kleine aanpassing, tis ineens een serieuze auto geworden, maar niks overdreven. Mooi!
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
bedankt !!!
dat was ook de bedoeling, met subtiele tijdscorrecte ingrepen de look wat sportiever maken .. verdere opsmuk zal dan ook achterwege blijven
Buiten de nog geplande dingen wil ik alleen mss ooit es die keienvanger (kleurverschil) en motorkap laten herspuiten want ook die is al eens herspoten vermoedelijk wegens dezelfde reden (steenslag) maar ook hier is de kleur niet 100% identiek.
Ben er nog niet helemaal uit, ik wil nl ook niet teveel centen uitgeven want je zit al snel over het budget van wat zo'n 320i waard is. Tot nu toe was het eigenlijk alle goede onderdelen overbouwen dus kosten tot nu toe bijna nihil (buiten de nieuwe banden) maar een motorkap en keienvanger spuiten kost al snel 750+ €
dat was ook de bedoeling, met subtiele tijdscorrecte ingrepen de look wat sportiever maken .. verdere opsmuk zal dan ook achterwege blijven

Buiten de nog geplande dingen wil ik alleen mss ooit es die keienvanger (kleurverschil) en motorkap laten herspuiten want ook die is al eens herspoten vermoedelijk wegens dezelfde reden (steenslag) maar ook hier is de kleur niet 100% identiek.
Ben er nog niet helemaal uit, ik wil nl ook niet teveel centen uitgeven want je zit al snel over het budget van wat zo'n 320i waard is. Tot nu toe was het eigenlijk alle goede onderdelen overbouwen dus kosten tot nu toe bijna nihil (buiten de nieuwe banden) maar een motorkap en keienvanger spuiten kost al snel 750+ €
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
Ach, maak eerst de techniek netjes, het hoefde geen supernette auto te worden toch? Spuiten gewoon pas na de Eifel laten doen 

Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e30 vvfl take 2
Ziet er goed uit Gerrit, Lekker onopvallend.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: e30 vvfl take 2
ah nee joh, keienvanger kostte me vorig jaar 8 tientjes en de motorkap is wel betaald met een honderd of 2, 3. Het is alleen uitschuren, filler, gladschuren en in de kleur zetten.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
Ik kom niet meer naar de eifel met de e30 ... die kunnen niet tegen een bende e21'sJeroen wrote:Ach, maak eerst de techniek netjes, het hoefde geen supernette auto te worden toch? Spuiten gewoon pas na de Eifel laten doen

Ivm spuiten .. we zien wel ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 325ixbaur
- E21 Fanatic
- Posts: 495
- Joined: Mon Aug 13, 2007 10:39 pm
- My E21(s): None, only E30 Baur
- Location: Maasbracht, Netherlands
Re: e30 vvfl take 2
Bij een VVFL is dat een los latjeuwbuurman wrote:dat latje is integraal onderdeel van de keienvanger, of te wel, dat loopt door tot aan onder de mistlampen.
De verlaging en de 15"ers maken het gelijk een stuk lekkerdere wagen zeg!

Idd erg netjes zo! Heb mijn VVFL nu ook voorover hangen, ziet er goed uit.
Gr Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
blijkbaar over gelezen maar idd bij een vvfl kan dat latje los worden vervangen .. volgende week weer een update 

1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
Zo na het inbouwen van een s14 blokje vandaag is morgen de m20 aan de beurt ..
Wat voorbereidende werken gedaan (eigenlijk niets meer dan motorkap verwijdert en koelwater afgelaten) zodat we morgenochtend meteen kunnen beginnen
hij staat mooi zo buiten in het lente (lees winter)
zonnetje

en het begin van de werken ..

NIeuwe onderdelen die klaar liggen .. waterpomp oud type want ik wil het koelreservoir nu wel op de originele plaats hebben, visco en alle bussen van het schakelmechanisme, extra beugel voor de 325i uitlaatlijn die niet is voorzien bij een 320i
Morgen meer ...
Wat voorbereidende werken gedaan (eigenlijk niets meer dan motorkap verwijdert en koelwater afgelaten) zodat we morgenochtend meteen kunnen beginnen
hij staat mooi zo buiten in het lente (lees winter)


en het begin van de werken ..

NIeuwe onderdelen die klaar liggen .. waterpomp oud type want ik wil het koelreservoir nu wel op de originele plaats hebben, visco en alle bussen van het schakelmechanisme, extra beugel voor de 325i uitlaatlijn die niet is voorzien bij een 320i
Morgen meer ...
Last edited by gerrit323 on Tue Mar 26, 2013 8:54 pm, edited 2 times in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: e30 vvfl take 2
ik ben benieuwd.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4598
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
Zo een dagje later dan gepland .. maar de bmw staat terug thuis met een nieuw hart
Alles bij mekaar toch wat meer werk gehad dan initieel gepland. Bedoeling was om het geheel motor + bak over te zetten.
Bij inspectie echter bleek dat de versnellingsbak die 100 000 km geleden onder de groene is gekomen van het nieuwere type ZF is en dus een andere ophanging voor het schakelmechanisme heeft. De oude beugels nodig om de bak uit de sloper te monteren had ik uiteraard niet mee gedemonteerd
Beide versnellingsbakken gedemonteerd en verwisseld van blok, het bleek ook de betere optie want de bak van de groene was veel frisser (oa rollement drukgroep was bijna nieuw)
we hadden ook al gezien dat de alternator niet meer in lijn te krijgen was met waterpomp en krukaspoelie dus complete alternator unit omgebouwd en verder ook alle elektriciteit die de vorige eigenaar extra had voorzien in het motorcompartiment weggehaald (twas me een rommeltje
)
Laatste oponthoud was iets heel stom .. het complete handschoenkast geheel gedemonteerd en teruggeplaatst voor de andere motronic .. blijkt na 5 keer openen en dichtdoen voor verschillende redenen dat het hendeltje (met slot) niet meer werkt .. uiteindelijk handschoenkast moeten uitbreken
bleek dat een lipje van de slotbediening was afgebroken.
Ik heb gelukkig wel het kastje van de sloper uitgebouwd dus dat komt wel weer goed.
Door dit alles een dagje langer bezig geweest dan nodig maar het is het resultaat dat telt.
Blok zelf dan .. niet veel te melden eigenlijk .. alles aangesloten, starten, ontluchten en klaar .. zo simpel kan het zijn.
Uitlaatlijn van de 325i zit er ook terug onder ...
Onderdelen die tijdens de werken zijn verandert.
Hardyschijf, motorsteunen (ook meteen de metalen schoteltjes voorzien), versnellingsbakrubbers, visco koppeling en alle bussen van het schakelmechanisme.
Wegens tijdsgebrek is de 2 jaar oude waterpomp nog blijven zitten en ga ik tot de volgende distriwissel het watervatje linksvoor hebben.
Foto's uit tijdsgebrek bijna niet genomen (moest vandaag eigenlijk al terug gewoon werken) toch 2 van slechte kwaliteit .. had enkel de telefoon bij


De rit naar huis beloofd niets dan goeds .. stabielere baanligging dan de voorganger ook onder acceleratie.
Het is duidelijk te merken dat deze onderstelrubbers nog maar 5 jaar oud zijn.
Motortemp heel stabiel ook bij langdurig stationair draaien
Hij is er ook nog een leuk stukje vinniger op geworden
dankzij het kortere diff
Nog wat kleine elektriciteitsprullen deftig te leggen, recaro's monteren en uitlijning want teveel open sporing vooraan stuurt te direkt
Kortom we kunnen weer

Alles bij mekaar toch wat meer werk gehad dan initieel gepland. Bedoeling was om het geheel motor + bak over te zetten.
Bij inspectie echter bleek dat de versnellingsbak die 100 000 km geleden onder de groene is gekomen van het nieuwere type ZF is en dus een andere ophanging voor het schakelmechanisme heeft. De oude beugels nodig om de bak uit de sloper te monteren had ik uiteraard niet mee gedemonteerd

Beide versnellingsbakken gedemonteerd en verwisseld van blok, het bleek ook de betere optie want de bak van de groene was veel frisser (oa rollement drukgroep was bijna nieuw)
we hadden ook al gezien dat de alternator niet meer in lijn te krijgen was met waterpomp en krukaspoelie dus complete alternator unit omgebouwd en verder ook alle elektriciteit die de vorige eigenaar extra had voorzien in het motorcompartiment weggehaald (twas me een rommeltje

Laatste oponthoud was iets heel stom .. het complete handschoenkast geheel gedemonteerd en teruggeplaatst voor de andere motronic .. blijkt na 5 keer openen en dichtdoen voor verschillende redenen dat het hendeltje (met slot) niet meer werkt .. uiteindelijk handschoenkast moeten uitbreken

Ik heb gelukkig wel het kastje van de sloper uitgebouwd dus dat komt wel weer goed.
Door dit alles een dagje langer bezig geweest dan nodig maar het is het resultaat dat telt.
Blok zelf dan .. niet veel te melden eigenlijk .. alles aangesloten, starten, ontluchten en klaar .. zo simpel kan het zijn.
Uitlaatlijn van de 325i zit er ook terug onder ...
Onderdelen die tijdens de werken zijn verandert.
Hardyschijf, motorsteunen (ook meteen de metalen schoteltjes voorzien), versnellingsbakrubbers, visco koppeling en alle bussen van het schakelmechanisme.
Wegens tijdsgebrek is de 2 jaar oude waterpomp nog blijven zitten en ga ik tot de volgende distriwissel het watervatje linksvoor hebben.
Foto's uit tijdsgebrek bijna niet genomen (moest vandaag eigenlijk al terug gewoon werken) toch 2 van slechte kwaliteit .. had enkel de telefoon bij



De rit naar huis beloofd niets dan goeds .. stabielere baanligging dan de voorganger ook onder acceleratie.
Het is duidelijk te merken dat deze onderstelrubbers nog maar 5 jaar oud zijn.
Motortemp heel stabiel ook bij langdurig stationair draaien
Hij is er ook nog een leuk stukje vinniger op geworden

Nog wat kleine elektriciteitsprullen deftig te leggen, recaro's monteren en uitlijning want teveel open sporing vooraan stuurt te direkt

Kortom we kunnen weer

Last edited by gerrit323 on Mon Apr 01, 2013 6:56 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: e30 vvfl take 2
Dat is weer een goede vooruitgang Gerrit.
Het blok uit de sloper zag er goed uit na het ongeval en dat is na de proefrit dus ook gebleken.
Het blok uit de sloper zag er goed uit na het ongeval en dat is na de proefrit dus ook gebleken.

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e30 vvfl take 2
Top, dat zijn pas slagen! Nou nog een keer foto's hahaha!
Regards/groeten, Jeroen