Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by loentje »

Ik ben ook druk bezig geweest

zondag mijn e12 uit de stalling gehaald voor de Sharknosemeeting. Raampje op een kier laten staan om te laten luchten het afgelopen half jaar. Wilde deze dichtdraaien en toen klapte de boel :cry:

Gisteren dus paneel maar even weggehaald en even kijken of ik zaterdag een ander raammechanisme en deurvanger kan scoren. Tevens de rammel in mijn uitlaat gerepareerd en even aan het experimenteren geweest voor een mp3 spelen in mijn dashboard kastje.

Tevens zondag nog een 323i edition S gekocht :boogie Lak slecht maar wel harde auto!

Groeten loentje

Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Een lange dag nog veel langer gemaakt, maar de strips op de zijkant van de 323i zijn in ieder geval weer zwart...

Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Net nog bij Peter en Leon langs geweest, bij peter de carb gaan droppen van de 315 (316 blijkt nu aan de hand van de carb)
Na de how to van Peter heb ik er het volste vertrouwen in dat dat goed gaat komen! :)
En bij Leon een henna rood kofferklepje gaan ophalen. die was nog volop aan het slopen ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Vandaag weinig E21 werk. Inderdaad de 32/32 DIDTA carburateur van Nick in ontvangst genomen en de nieuwe CO-meter is binnen. Nu is het sparen voor de ultrasoon reiniging...
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Leuk allemaal! Peter, jij hebt nu ook zo'n Gunson geval oid? Ik heb er zelf inmiddels ook een maar nog weinig gebruikt tot nu toe haha.

Verder heb ik de Baur gekuist vandaag. Morgen nog wat kleine dingetjes en dan moet 'ie er klaar voor zijn! Oa ff specsheet printen!
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Inderdaad ook zo'n Gunson ding.

Ik had er al eentje van Sun maar die was nog van voor de tweede wereld oorlog en niet meer betrouwbaar. Calibratie was niet meer mogelijk en onderdelen alleen in musea te vinden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vandaag heb ik de DISA-klep (deze schakelt tussen het korte of lange traject in het luchtverzamelhuis) van de 530i touring gereviseerd. De revisieset heb ik betrokken van een Engelse club, maar dat lijkt op een Chinese copy van German Automotive Solutions die deze oplossing bedacht heeft; maar dat terzijde..... Het resultaat is dat ik weer een goed werkende DISA-klep heb en de resultaten zijn bemoedigend; wat feller onderin en kan weer doortrekken tot redline, vooralsnog zonder ontstekings problemen.

Volgende week gaan we de andere issues aanpakken; nieuwe banden, remklauw revisie en nieuw lucht-en brandstof filter. Dat zal nog een verdere verbetering geven.

N.B: GAS maakt hele leuke revisiesetjes voor de M52 / M54 en hebben ook een leuke toolkit in de aanbieding die t.z.t voor het vervangen van de VANOS seals van pas komt; ik twijfel nog tussen de professionele (US$240) of de persoonlijke (US$120) variant, maar dat terzijde. Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat ik deze een keer moet aanpakken.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Op zoek naar wat spullen, zoek oa een origineel dopje E21 remvloeistof reservoir, iemand één over?

Kwam wel wat anders tegen wat ik al jaren min of meer kwijt was, een setje Volvo 4-pots, reeds omgeboord naar E21 en zo te zien vrij compleet. Wat brengt zoiets nog op?

Image
Regards/groeten, Jeroen
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Jeroen,

remvloeistofreservoir dopje heb ik wel voor je. Had maar een paar dagen eerder gezegd :mrgreen:

goeten loentje
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Tsja hij lekte eerder wat maar dacht dat 'ie gewoon niet goed aangedraaid was. Maar ook de contacten van de niveaugever zitten niet lekker waarmee het lampje soms aan gaat. Als je mij ff per PB de kosten incl verzenden geeft dan maak ik 't ff over of stuur 't per PayPal als dat kan. Thanks alvast!
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Ik gaf al aan dat tijdens na Pinksteren de remmen van de E39 vast kwamen te zitten. De reden dat de zuiger van de rechter klauw vastzat was dat het seal er helemaal uit geschoten was. Eigenlijk wilde de dealer in Soltau de remklauw vervangen, maar dat kwam in de planning niet uit, dus hebben ze een noodreparatie uitgevoerd. Ik had ze beide kunnen vervangen, maar na overleg met Arno (de garagist) bleek een revisie heel wat economischer dus heb ik daarvoor gekozen.

In principe was alleen de zuiger van de rechter-klauw die vast heeft gezeten aan vervanging toe, maar we hebben gekozen om beide klauwen volledig te laten reviseren, dus beide nieuwe zuigers, afdichting-seals en ontluchtings nippels. De oude zuiger van de rechter remklauw is echt gatenkaas.

Image

De oorzaak van deze fout is de lang doorlopende winter en de slechte weersomstandigheden gedurende mijn wintersport vakantie in januari. Echt tijd voor preventieve controles is er niet geweest en ook bij het omwisselen van de winter-set naar de zomer-set is niets opgemerkt. Maar de seals waren er blijkbaar al slecht aan toe; die van de linkerklauw was eveneens ver heen waardoor de klauw bleef hangen. of de rechter klauw te redden was geweest als er eerder ingegrepen was blijft koffiedik kijken, maar vooralsnog zijn de klauwen weer helemaal nieuw en kunnen er jaren tegenaan. Het eindresultaat ziet er heel netjes uit.

Image

De oude Conti-crap zomerbanden zijn vervangen door een verse set Dunlop SP MAXX RT's in dezelfde maat. Ik heb mij hier niet echt in verdiept en heb het advies van Steve blindelings opgevolgd. Er zijn mensen die heel blij zijn met Conti's, maar mij kunnen ze nooit bekoren. Toegegeven, de droog-en natweer eigenschappen zijn prima, maar ze hebben een afrol geluid waar je U tegen zegt en na verloop van tijd zijn ze zover gecupped dat het gegons in de auto en stuur te voelen en horen is; net alsof de lagers kapot zijn. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ik ze wilde gaan oproken om de slijtage te bespoedigen, maar z'on milieu hooligan ben ik nou ook weer niet !

Image

De eerste indrukken met de SP Maxx RT's zijn zeer goed; het gonst niet meer in de auto; het stuur is weer stil en ik kan weer een motor horen i.p.v afrol geluid. De oude set gaat mogelijkerwijs naar mijn broer toe voor zijn Audi (C5) S4 => voor zijn korte termijn doel is dat helemaal prima.

Last but not least een foto'tje van de DISA-klep revisie; Op de volgende foto is duidelijk te zien dat het plastic heveltje volledig is uitgesleten waardoor de klep zijn eigen leven ging leidden met als gevolg dat de klep tussen de lange-en korte aanzuig-weg resoneerde en de DME er geen controle meer over had. Ook dit is een bekend M52/M54 euvel (al schijnt het in NL niet zo vaak voor te komen).

Image

Ook hier heb ik gekozen voor revisie i.p.v vervanging met een eveneens inferieure plastic klep. De revisieset is van aluminium / titanium en dat is heel wat robuuster dan de plastic meuk die BMW er af fabriek in heeft gestopt. De revisie zelf is kinderspel.

Image

Na de revisie van de DISA klep heb ik geen foutmelding meer gehad; sterker nog, ik merk dat de motor merkbaar soepeler oppakt; enkel het hangen van de remklauw was nog waar te nemen, maar met bovenstaande actie is dat verdwenen. In het gehele proces heb ik eveneens de bougies en het brandstof filter vervangen; bij deze laatste zit de brandstof druk regelaar geïntegreerd, dus daar hoef ik ook niet meer over na te denken.
Carpe Diem, Raymond
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '82 320/6 manual

Post by GerritBuggenhout »

Witte pinkers gestoken:
Image
Maar helaas dat de connectors niet passen :x
Image
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Waarom niet gewoon het oude binnenwerk houden en enkel lampen en glaasjes vervangen .. past altijd :idea:

Ik heb vandaag de cabrio voor de laatste keer naar een volledige keuring gebracht ... vanaf volgend jaar oldtimer :boogie .

Alles zonder opmerkingen gekeurd dus we kunnen weer :driving
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic

Ja inderdaad lijkt logischer.
Maar zit nu een vers dichtingske rond tegen de regen, nieuw rubber bescherming die afwezig was links.

En de contactjes waren redelijk geoxideerd.

Had altijd last van m'n rechter pinker die soms niet werkte xD
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic

Maakt het iets uit als ik + en - omdraai van de pinkers ( Ik dacht van niet maar...)
Post Reply