Ik gaf al aan dat tijdens na Pinksteren de remmen van de E39 vast kwamen te zitten. De reden dat de zuiger van de rechter klauw vastzat was dat het seal er helemaal uit geschoten was. Eigenlijk wilde de dealer in Soltau de remklauw vervangen, maar dat kwam in de planning niet uit, dus hebben ze een noodreparatie uitgevoerd. Ik had ze beide kunnen vervangen, maar na overleg met Arno (de garagist) bleek een revisie heel wat economischer dus heb ik daarvoor gekozen.
In principe was alleen de zuiger van de rechter-klauw die vast heeft gezeten aan vervanging toe, maar we hebben gekozen om beide klauwen volledig te laten reviseren, dus beide nieuwe zuigers, afdichting-seals en ontluchtings nippels. De oude zuiger van de rechter remklauw is echt gatenkaas.
De oorzaak van deze fout is de lang doorlopende winter en de slechte weersomstandigheden gedurende mijn wintersport vakantie in januari. Echt tijd voor preventieve controles is er niet geweest en ook bij het omwisselen van de winter-set naar de zomer-set is niets opgemerkt. Maar de seals waren er blijkbaar al slecht aan toe; die van de linkerklauw was eveneens ver heen waardoor de klauw bleef hangen. of de rechter klauw te redden was geweest als er eerder ingegrepen was blijft koffiedik kijken, maar vooralsnog zijn de klauwen weer helemaal nieuw en kunnen er jaren tegenaan. Het eindresultaat ziet er heel netjes uit.
De oude Conti-crap zomerbanden zijn vervangen door een verse set Dunlop SP MAXX RT's in dezelfde maat. Ik heb mij hier niet echt in verdiept en heb het advies van Steve blindelings opgevolgd. Er zijn mensen die heel blij zijn met Conti's, maar mij kunnen ze nooit bekoren. Toegegeven, de droog-en natweer eigenschappen zijn prima, maar ze hebben een afrol geluid waar je U tegen zegt en na verloop van tijd zijn ze zover gecupped dat het gegons in de auto en stuur te voelen en horen is; net alsof de lagers kapot zijn. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ik ze wilde gaan oproken om de slijtage te bespoedigen, maar z'on milieu hooligan ben ik nou ook weer niet !
De eerste indrukken met de SP Maxx RT's zijn zeer goed; het gonst niet meer in de auto; het stuur is weer stil en ik kan weer een motor horen i.p.v afrol geluid. De oude set gaat mogelijkerwijs naar mijn broer toe voor zijn Audi (C5) S4 => voor zijn korte termijn doel is dat helemaal prima.
Last but not least een foto'tje van de DISA-klep revisie; Op de volgende foto is duidelijk te zien dat het plastic heveltje volledig is uitgesleten waardoor de klep zijn eigen leven ging leidden met als gevolg dat de klep tussen de lange-en korte aanzuig-weg resoneerde en de DME er geen controle meer over had. Ook dit is een bekend M52/M54 euvel (al schijnt het in NL niet zo vaak voor te komen).
Ook hier heb ik gekozen voor revisie i.p.v vervanging met een eveneens inferieure plastic klep. De revisieset is van aluminium / titanium en dat is heel wat robuuster dan de plastic meuk die BMW er af fabriek in heeft gestopt. De revisie zelf is kinderspel.
Na de revisie van de DISA klep heb ik geen foutmelding meer gehad; sterker nog, ik merk dat de motor merkbaar soepeler oppakt; enkel het hangen van de remklauw was nog waar te nemen, maar met bovenstaande actie is dat verdwenen. In het gehele proces heb ik eveneens de bougies en het brandstof filter vervangen; bij deze laatste zit de brandstof druk regelaar geïntegreerd, dus daar hoef ik ook niet meer over na te denken.