Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Echt een dik ding met een leuke uitrusting!
Is een goeie. Ik zou dan ook altijd even de carterpan laten zakken om de bouten van de oliepomp te controleren. Inmiddels overbekende issue lijkt me.raymondw wrote:Mooi auto Gerwin; gefeliciteerd. Als ik het goed heb is dit dus nog een M60B40 ?
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Inderdaad een M60B40, ik heb de oliepomp al op het lijstje staan. Maar wil beginnen met de tank, ben die benzinelucht om het huis wel zat
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12122
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Nette bak hoor. Een mooie upgrade na de E34.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Het was eigenlijk te warm om iets te doen vandaag, maar had zin om toch een klusje te tackelen. Het is dan wel een klusje geworden wat op het gemak gedaan kan worden en natuurlijk lekker in de schaduw. Het gaat om het volgende o.a. E38 kwaaltje:


Jawel, de waas op de lenzen van de achterlichten. Buiten dat het geen gezicht is, wordt het alsmaar erger en erger en kan je op een gegeven moment de lenzen weg flikkeren. Goed polijsten is nog een oplossing, dus de units uit de auto gehaald en op mijn gemak in de schaduw zitten polijsten. Nat geschuurd met de volgende korrel: 2400, 3200, 4000, 6000, 8000, 12000. Daarna met de hand polijsten met grof polijstmiddel en fijn polijstmiddel. Als laatste behandelen met antistatisch middel wat ook verglazen en verouderen tegengaat. Hieronder een vergelijk tussen voor en na:

En zo is het kontje weer lekker opgefrist



Jawel, de waas op de lenzen van de achterlichten. Buiten dat het geen gezicht is, wordt het alsmaar erger en erger en kan je op een gegeven moment de lenzen weg flikkeren. Goed polijsten is nog een oplossing, dus de units uit de auto gehaald en op mijn gemak in de schaduw zitten polijsten. Nat geschuurd met de volgende korrel: 2400, 3200, 4000, 6000, 8000, 12000. Daarna met de hand polijsten met grof polijstmiddel en fijn polijstmiddel. Als laatste behandelen met antistatisch middel wat ook verglazen en verouderen tegengaat. Hieronder een vergelijk tussen voor en na:

En zo is het kontje weer lekker opgefrist


Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Makkelijk en vlot klusje. En je hebt er toch zoveel plezier van.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Gisteren de tank van de 740i vervangen. Het stukje tank was best te doen, immers hebben we de donortank laatste keer ook al verwijderd. Met uitzondering van 2 boutjes waar de uitlaat aan het spruitstuk zit en de achterste ophangrubbers ging het redelijk soepel. Dit is wat er onder de auto weg komt, geen wonder dat de benzine er met 30 liter uit begon te zeiken.


Dat geeft dan het volgende plaatje onder de auto:

Daarna begonnen met het terugbouwen van de donor tank. Ook hier ging alles redelijk soepel, alleen was ik een slang vergeten waar ik heel slecht bij kon zonder de tank weer een klein stukje te laten zakken. Al met al een paar uurtjes werk gehad en met uitzondering van de uitlaat alles terug gebouwd.
Nu stond het klusje steekas nog op het programma, ook deze hadden we al weg gepakt bij de donor auto dus moest geen probleem zijn. Blijkbaar was er al eens iemand bezig geweest, want de torxboutjes aan de dif-kant waren al in slechte staat en ook de onderdelen aan de naaf-kant zagen er slecht uit. De moet kwam met heel veel arm toch los, maar de as uit de naaf krijgen was echt een hel! Ik heb nog nooit een as zo vast zien zitten! Gelukkig kwam hij na een poos pielen, meppen en op het laatst gewoon beuken met een hamer los en kon de andere as er onder.
De tijd was wel heel snel verstreken, dus nog maar snel de uitlaat eronder geknoopt en een beetje benzine in de tank gegooid. Gelukkig liep de auto gelijk en kon ik na een veel te lange sleuteldag toch voldaan huiswaarts keren. Maandag dus afmelden en dan kunnen we er weer een kaar tegen.


Dat geeft dan het volgende plaatje onder de auto:

Daarna begonnen met het terugbouwen van de donor tank. Ook hier ging alles redelijk soepel, alleen was ik een slang vergeten waar ik heel slecht bij kon zonder de tank weer een klein stukje te laten zakken. Al met al een paar uurtjes werk gehad en met uitzondering van de uitlaat alles terug gebouwd.
Nu stond het klusje steekas nog op het programma, ook deze hadden we al weg gepakt bij de donor auto dus moest geen probleem zijn. Blijkbaar was er al eens iemand bezig geweest, want de torxboutjes aan de dif-kant waren al in slechte staat en ook de onderdelen aan de naaf-kant zagen er slecht uit. De moet kwam met heel veel arm toch los, maar de as uit de naaf krijgen was echt een hel! Ik heb nog nooit een as zo vast zien zitten! Gelukkig kwam hij na een poos pielen, meppen en op het laatst gewoon beuken met een hamer los en kon de andere as er onder.
De tijd was wel heel snel verstreken, dus nog maar snel de uitlaat eronder geknoopt en een beetje benzine in de tank gegooid. Gelukkig liep de auto gelijk en kon ik na een veel te lange sleuteldag toch voldaan huiswaarts keren. Maandag dus afmelden en dan kunnen we er weer een kaar tegen.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Takkeklusjes, je hebt er niets aan, je auto wordt er niet beter van, maar is fijn dat het achter de rug is! Kun je weer lekker tanken!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Klinkt als een zaterdagje vloeken idd, maar het kan maar weer klaar zijn!
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Nog ff een klusje gedaan om de tankwissel af te maken, een vers koolstoffilter in de ontluchting (deze zorgt voor lekkage bij de E38 tank).

Nu tijd voor de leuke upgrades en een wat onderhoud.

Nu tijd voor de leuke upgrades en een wat onderhoud.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Vertel vertel!Thegs wrote:Nu tijd voor de leuke upgrades ...
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP
- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Echt letterlijk om de hoek staat een complete twin turbo setup te koop voor een M60B40...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19130
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Klinkt leuk! Van de andere kant, denk je niet de fijne loop van de B40 om zeep te helpen met zo'n kitje?? Je vraagt serieus meer van een toch oudere motor en aanverwante artikelen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29939
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (E38 740i)
Wel een uitdaging maar dan is het verbruik wel om zeep... onder andere van je banden haha!
Had je trouwens je oliepomp al eens gecontroleerd? Laatst wéér eentje en BMW maar ontkennen...


Had je trouwens je oliepomp al eens gecontroleerd? Laatst wéér eentje en BMW maar ontkennen...


Regards/groeten, Jeroen