Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Wederom indrukwekkend oog voor detail Koos!
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Eindelijk de tijd genomen om het grootste deel van deze thread door te lezen.
Erg mooi om te zien dat elke centimeter van deze auto hersteld wordt, met een engelen geduld waar ik alleen jaloers op kan zijn.
Goed bezig en ga zo door! Ik blijf deze zeker volgen.
Erg mooi om te zien dat elke centimeter van deze auto hersteld wordt, met een engelen geduld waar ik alleen jaloers op kan zijn.
Goed bezig en ga zo door! Ik blijf deze zeker volgen.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Koos,
wat gebruik je om die lasnaden in de bollingen zo netjes weg te schuren?
ter indicatie, hoe lang ben je nu bezig met zo'n stukje? Uurtje of tien?
Afijn ziet er erg goed uit.
Groeten loentje
wat gebruik je om die lasnaden in de bollingen zo netjes weg te schuren?
ter indicatie, hoe lang ben je nu bezig met zo'n stukje? Uurtje of tien?
Afijn ziet er erg goed uit.
Groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Afslijpen doe ik eerst met een afbraamschijf op de flex, dan met de powervijl grove korrel glad maken en dan afwerken met een lamellenschijf 160 korrel.
Dit stuk A stijl was ongeveer 4 uurtjes. Als je de dorpel erachter en het netjes maken van het donor materiaal meeneemt, gaat er makkelijk het dubbele aantal uren in zitten.
Dit stuk A stijl was ongeveer 4 uurtjes. Als je de dorpel erachter en het netjes maken van het donor materiaal meeneemt, gaat er makkelijk het dubbele aantal uren in zitten.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Eind vorig jaar was ik geëindigd met het afslijpen van de proplassen van de nieuwe rand aan de rechtervloer/dorpel. Dit werk is inmiddels gereed. Ik heb de las helemaal weggewerkt en ook wat oud laswerk vervangen. Zoals op deze foto te zien zitten er een paar zwarte plekken in het gebied waar de overgang tussen oud en nieuw plaatwerk zit. Deze plekken duiden op een erg dunne staalplaat, en het was niet vlak te krijgen.

Daarom de hele bende er maar uitgesneden en een plaatje in gelast.

En afgewerkt

Netjes beschermd met een laagje verf



Daarna waren er in de auto aan de rechter vloer nog maar twee dingen te doen.
1. De vloer aan de voorzijde herstellen
2. De stoelsteun herstellen en terugplaatsen
Eerst de vloer maar eens uitsnijden.

Het oude deel (wat eigenlijk gloednieuw was) en het nieuw te plaatsen deel (dat uit een donorauto van 1978 komt…)

Het nieuwe deel gedeeltelijk vast gehecht, bovenin zie je een bout, die heb ik tijdelijk geplaatst om de twee delen goed op elkaar te krijgen

Daarna ook het laatste deel van het randje erin


En dan is alles afgelast.


Netjes afgeslepen.

Nadat klus 1 klaar was, werd het tijd voor klus 2. Hier zit je de stoelsteun vast met 3 popnagels. Die heb ik geplaatst om voor bewerking de exact juiste positie van de steun te markeren. Immers, de stoel moet straks wel recht staan. Ook zie je de schade aan de steun, onder aan en in de bovenste rand.

De schade hersteld, de steun in de primer

Geplaatst en afgelast

Afgeslepen en in de primer

En de rest van het werk ook.


Volgende stap is de onderzijde helemaal afwerken en de transportsteun er voor in het hoekje weer onder lassen. Als dat gereed is, is de hele rechterzijde van de achterzijde tot aan het schutbord gereed. Dan links nog en daarna alleen de voorzijde van de auto nog herstellen.

Daarom de hele bende er maar uitgesneden en een plaatje in gelast.

En afgewerkt

Netjes beschermd met een laagje verf



Daarna waren er in de auto aan de rechter vloer nog maar twee dingen te doen.
1. De vloer aan de voorzijde herstellen
2. De stoelsteun herstellen en terugplaatsen
Eerst de vloer maar eens uitsnijden.

Het oude deel (wat eigenlijk gloednieuw was) en het nieuw te plaatsen deel (dat uit een donorauto van 1978 komt…)

Het nieuwe deel gedeeltelijk vast gehecht, bovenin zie je een bout, die heb ik tijdelijk geplaatst om de twee delen goed op elkaar te krijgen

Daarna ook het laatste deel van het randje erin


En dan is alles afgelast.


Netjes afgeslepen.

Nadat klus 1 klaar was, werd het tijd voor klus 2. Hier zit je de stoelsteun vast met 3 popnagels. Die heb ik geplaatst om voor bewerking de exact juiste positie van de steun te markeren. Immers, de stoel moet straks wel recht staan. Ook zie je de schade aan de steun, onder aan en in de bovenste rand.

De schade hersteld, de steun in de primer

Geplaatst en afgelast

Afgeslepen en in de primer

En de rest van het werk ook.


Volgende stap is de onderzijde helemaal afwerken en de transportsteun er voor in het hoekje weer onder lassen. Als dat gereed is, is de hele rechterzijde van de achterzijde tot aan het schutbord gereed. Dan links nog en daarna alleen de voorzijde van de auto nog herstellen.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:07 pm, edited 1 time in total.
-
Groentje_me
- E21 VIP

- Posts: 1002
- Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
- Location: Steenwijkerwold, the Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Lekker door kunnen werken Koos! Ziet er goed uit;)
Pa was trouwens onder de indruk van je garage:)
Gr. Jan
Pa was trouwens onder de indruk van je garage:)
Gr. Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
- 02-er
- E21 VIP

- Posts: 475
- Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
- Location: Belgium
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Alweer mooie stappen genomen, Koos.
Knap werk.
Knap werk.
E21 323i. Baur Alpine White '80
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29977
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Blijft indrukwekkend werk Koos!
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12125
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Absoluut weer een stukje vakmanschap. We zijn trots op je.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
-
Roelof
- E21 VIP

- Posts: 211
- Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
- My E21(s): '80 320 baur
- Location: The Netherlands
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Echt een stuk vakmanschap en heel veel geduld!
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
He Roelof, dank je. Over 10 minuten zie je hier nog wat Golfgeel plaatwerk voorbij komen. Ben aan het uploaden!
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
De auto op z’n kant gezet, zodat ik ook de bodem kon afwerken. Eerst de lassen aan de onderzijde afwerken.


Daarna aan de slag met de transportsteun. Nu de bodem netjes is, even in de roestwerende primer.

De steun zelf ook weer netjes gemaakt en in de primer. De uitgeboorde puntlasgaten kan ik opnieuw gebruiken.

Gelast en afgewerkt

En in de primer.

Mooi te zien dat de bodem nu het randje heeft aan de onderzijde van het schutbord. Dit randje was weg, de “ribbels” in de plaat voor de transportsteun waren weg en zijn nu terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat het zo mooi gelukt is.


Daarna aan de slag met de transportsteun. Nu de bodem netjes is, even in de roestwerende primer.

De steun zelf ook weer netjes gemaakt en in de primer. De uitgeboorde puntlasgaten kan ik opnieuw gebruiken.

Gelast en afgewerkt

En in de primer.

Mooi te zien dat de bodem nu het randje heeft aan de onderzijde van het schutbord. Dit randje was weg, de “ribbels” in de plaat voor de transportsteun waren weg en zijn nu terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat het zo mooi gelukt is.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:08 pm, edited 1 time in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Mooi werk weer Koos. 
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus
Nu de bodem aan deze zijde gereed is, ben ik verder gegaan met het slopen van de “radhausträger”, geen idee wat het Nederlandse woord daarvoor is (wielkastdrager??). Maar het gaat om die langwerpige driehoeken, waar je voorspatborden overheen vallen. Deze zijn door Brové ooit hersteld, nou ja, meer verprutst, dus dit behoeft herstel.

Slechte lasranden, die alweer rotten

Beroerde aanhechting en gare afwerking

~original
Onderzijde losgehaald, er onder lijkt iets van een muizennest gezeten te hebben.

Roest en ellende, de las aan de voorzijde is nooit gehecht, knapt zo los.


Niet goed te zien, maar hier zijn 3 stukken metaal aan elkaar geflanst en kennelijk is er nooit iets van bescherming aangebracht.


De bovenzijde was nog origineel en is goed vastgezet.

Dit is het vervangende deel wat ik zal schoonmaken en plaatsen. Zie het aantal puntlassen, ik tel er 18. Brové had er op dit hele deel precies 1. Één!!! De rukkers. Te beroerd om er wat fatsoenlijks van te maken. Kennelijk zijn ze nog steeds in staat me te verbazen…

Van boven naar onder:
Oud en verrot
Oud en straks in ere hersteld
Nieuw W&N, maar type 2

En wat is dan het verschil tussen type 1 en 2? Klein detail is de opening in het midden die bij type 1 onder niet rond is, maar het belangrijkste is een andere vorm bij het chassis nummer. Ze zijn uitstekend uitwisselbaar, maar dat is niet zoals het hoort
. Voordeel van de type 2 is dat er onder het chassisnummer, maar geen puntlassen in de rand kunnen worden aangebracht, wel puntlassen aan de zijkant kunnen worden aangebracht.
Type 1:

En type 2:

Droog passen, alles past perfect.


Hoekje is verloren gegaan bij het uitslijpen (zie ook foto van de 3 delen onder elkaar), dat zal ik nog herstellen.

Dan nog twee leuke feitjes:
1. Kennelijk zaten de schroefklemmetjes er al op voor de auto in een verfbad ging in de fabriek

2. Kennelijk hoefde Brové niet te schuren voor het spuiten. Ik krab de lak zo van de originele laklaag af… *zucht* *gaat nu een borrel drinken*
[img]http://i179.photobucket.com/albums/w308 ... 0100-1.jpg[~original/img]

Slechte lasranden, die alweer rotten

Beroerde aanhechting en gare afwerking

~original
Onderzijde losgehaald, er onder lijkt iets van een muizennest gezeten te hebben.

Roest en ellende, de las aan de voorzijde is nooit gehecht, knapt zo los.


Niet goed te zien, maar hier zijn 3 stukken metaal aan elkaar geflanst en kennelijk is er nooit iets van bescherming aangebracht.


De bovenzijde was nog origineel en is goed vastgezet.

Dit is het vervangende deel wat ik zal schoonmaken en plaatsen. Zie het aantal puntlassen, ik tel er 18. Brové had er op dit hele deel precies 1. Één!!! De rukkers. Te beroerd om er wat fatsoenlijks van te maken. Kennelijk zijn ze nog steeds in staat me te verbazen…

Van boven naar onder:
Oud en verrot
Oud en straks in ere hersteld
Nieuw W&N, maar type 2

En wat is dan het verschil tussen type 1 en 2? Klein detail is de opening in het midden die bij type 1 onder niet rond is, maar het belangrijkste is een andere vorm bij het chassis nummer. Ze zijn uitstekend uitwisselbaar, maar dat is niet zoals het hoort
Type 1:

En type 2:

Droog passen, alles past perfect.


Hoekje is verloren gegaan bij het uitslijpen (zie ook foto van de 3 delen onder elkaar), dat zal ik nog herstellen.

Dan nog twee leuke feitjes:
1. Kennelijk zaten de schroefklemmetjes er al op voor de auto in een verfbad ging in de fabriek

2. Kennelijk hoefde Brové niet te schuren voor het spuiten. Ik krab de lak zo van de originele laklaag af… *zucht* *gaat nu een borrel drinken*
[img]http://i179.photobucket.com/albums/w308 ... 0100-1.jpg[~original/img]
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:09 pm, edited 1 time in total.