Uwbuurman: 323i 1978 Polaris

Post Reply
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Wederom indrukwekkend oog voor detail Koos!


Regards/groeten, Jeroen
Duke
Upcoming E21 fanatic
Posts: 70
Joined: Wed Jan 05, 2011 4:59 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Duke »

Eindelijk de tijd genomen om het grootste deel van deze thread door te lezen.
Erg mooi om te zien dat elke centimeter van deze auto hersteld wordt, met een engelen geduld waar ik alleen jaloers op kan zijn.
Goed bezig en ga zo door! Ik blijf deze zeker volgen.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by loentje »

Koos,

wat gebruik je om die lasnaden in de bollingen zo netjes weg te schuren?

ter indicatie, hoe lang ben je nu bezig met zo'n stukje? Uurtje of tien?


Afijn ziet er erg goed uit.



Groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Afslijpen doe ik eerst met een afbraamschijf op de flex, dan met de powervijl grove korrel glad maken en dan afwerken met een lamellenschijf 160 korrel.

Dit stuk A stijl was ongeveer 4 uurtjes. Als je de dorpel erachter en het netjes maken van het donor materiaal meeneemt, gaat er makkelijk het dubbele aantal uren in zitten.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Eind vorig jaar was ik geëindigd met het afslijpen van de proplassen van de nieuwe rand aan de rechtervloer/dorpel. Dit werk is inmiddels gereed. Ik heb de las helemaal weggewerkt en ook wat oud laswerk vervangen. Zoals op deze foto te zien zitten er een paar zwarte plekken in het gebied waar de overgang tussen oud en nieuw plaatwerk zit. Deze plekken duiden op een erg dunne staalplaat, en het was niet vlak te krijgen.

Image

Daarom de hele bende er maar uitgesneden en een plaatje in gelast.

Image

En afgewerkt

Image

Netjes beschermd met een laagje verf

Image

Image

Image

Daarna waren er in de auto aan de rechter vloer nog maar twee dingen te doen.
1. De vloer aan de voorzijde herstellen
2. De stoelsteun herstellen en terugplaatsen
Eerst de vloer maar eens uitsnijden.

Image

Het oude deel (wat eigenlijk gloednieuw was) en het nieuw te plaatsen deel (dat uit een donorauto van 1978 komt…)

Image

Het nieuwe deel gedeeltelijk vast gehecht, bovenin zie je een bout, die heb ik tijdelijk geplaatst om de twee delen goed op elkaar te krijgen

Image

Daarna ook het laatste deel van het randje erin

Image

Image

En dan is alles afgelast.

Image

Image

Netjes afgeslepen.

Image

Nadat klus 1 klaar was, werd het tijd voor klus 2. Hier zit je de stoelsteun vast met 3 popnagels. Die heb ik geplaatst om voor bewerking de exact juiste positie van de steun te markeren. Immers, de stoel moet straks wel recht staan. Ook zie je de schade aan de steun, onder aan en in de bovenste rand.

Image

De schade hersteld, de steun in de primer

Image

Geplaatst en afgelast

Image

Afgeslepen en in de primer

Image

En de rest van het werk ook.

Image

Image

Volgende stap is de onderzijde helemaal afwerken en de transportsteun er voor in het hoekje weer onder lassen. Als dat gereed is, is de hele rechterzijde van de achterzijde tot aan het schutbord gereed. Dan links nog en daarna alleen de voorzijde van de auto nog herstellen.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:07 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1002
Joined: Tue Nov 29, 2011 8:54 pm
Location: Steenwijkerwold, the Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Groentje_me »

Lekker door kunnen werken Koos! Ziet er goed uit;)

Pa was trouwens onder de indruk van je garage:)

Gr. Jan
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

:thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
02-er
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 475
Joined: Thu Aug 05, 2010 12:19 pm
My E21(s): '80 323i Baur
Location: Belgium

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by 02-er »

Alweer mooie stappen genomen, Koos.
Knap werk.
E21 323i. Baur Alpine White '80
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29977
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Jeroen »

Blijft indrukwekkend werk Koos!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12125
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Peter V. »

Absoluut weer een stukje vakmanschap. We zijn trots op je.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Roelof
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 211
Joined: Mon Jan 05, 2009 9:20 pm
My E21(s): '80 320 baur
Location: The Netherlands

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Roelof »

Echt een stuk vakmanschap en heel veel geduld!
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

He Roelof, dank je. Over 10 minuten zie je hier nog wat Golfgeel plaatwerk voorbij komen. Ben aan het uploaden!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

De auto op z’n kant gezet, zodat ik ook de bodem kon afwerken. Eerst de lassen aan de onderzijde afwerken.

Image

Image

Daarna aan de slag met de transportsteun. Nu de bodem netjes is, even in de roestwerende primer.

Image

De steun zelf ook weer netjes gemaakt en in de primer. De uitgeboorde puntlasgaten kan ik opnieuw gebruiken.

Image

Gelast en afgewerkt

Image

En in de primer.

Image

Mooi te zien dat de bodem nu het randje heeft aan de onderzijde van het schutbord. Dit randje was weg, de “ribbels” in de plaat voor de transportsteun waren weg en zijn nu terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel blij ben dat het zo mooi gelukt is.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:08 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by Arnold D »

Mooi werk weer Koos. :thumbsup
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: Dvalemodus

Post by uwbuurman »

Nu de bodem aan deze zijde gereed is, ben ik verder gegaan met het slopen van de “radhausträger”, geen idee wat het Nederlandse woord daarvoor is (wielkastdrager??). Maar het gaat om die langwerpige driehoeken, waar je voorspatborden overheen vallen. Deze zijn door Brové ooit hersteld, nou ja, meer verprutst, dus dit behoeft herstel.

Image

Slechte lasranden, die alweer rotten

Image

Beroerde aanhechting en gare afwerking

Image
~original
Onderzijde losgehaald, er onder lijkt iets van een muizennest gezeten te hebben.

Image

Roest en ellende, de las aan de voorzijde is nooit gehecht, knapt zo los.

Image

Image

Niet goed te zien, maar hier zijn 3 stukken metaal aan elkaar geflanst en kennelijk is er nooit iets van bescherming aangebracht.

Image

Image

De bovenzijde was nog origineel en is goed vastgezet.

Image

Dit is het vervangende deel wat ik zal schoonmaken en plaatsen. Zie het aantal puntlassen, ik tel er 18. Brové had er op dit hele deel precies 1. Één!!! De rukkers. Te beroerd om er wat fatsoenlijks van te maken. Kennelijk zijn ze nog steeds in staat me te verbazen…

Image

Van boven naar onder:
Oud en verrot
Oud en straks in ere hersteld
Nieuw W&N, maar type 2

Image

En wat is dan het verschil tussen type 1 en 2? Klein detail is de opening in het midden die bij type 1 onder niet rond is, maar het belangrijkste is een andere vorm bij het chassis nummer. Ze zijn uitstekend uitwisselbaar, maar dat is niet zoals het hoort ;). Voordeel van de type 2 is dat er onder het chassisnummer, maar geen puntlassen in de rand kunnen worden aangebracht, wel puntlassen aan de zijkant kunnen worden aangebracht.
Type 1:

Image

En type 2:

Image

Droog passen, alles past perfect.

Image

Image

Hoekje is verloren gegaan bij het uitslijpen (zie ook foto van de 3 delen onder elkaar), dat zal ik nog herstellen.

Image

Dan nog twee leuke feitjes:
1. Kennelijk zaten de schroefklemmetjes er al op voor de auto in een verfbad ging in de fabriek

Image

2. Kennelijk hoefde Brové niet te schuren voor het spuiten. Ik krab de lak zo van de originele laklaag af… *zucht* *gaat nu een borrel drinken*

[img]http://i179.photobucket.com/albums/w308 ... 0100-1.jpg[~original/img]
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 8:09 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply