Projecten voor de komende winter?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Re: Projecten voor de komende winter?

Post by bmw e12 e21 »

Ziet er mooi beschaafd sportief uit Gerrit. :thumbsup

Deze winter staat de dichting van de schakelstang van de e12 M535i op het programma. Dat is een vervelend `sjipoteer`-werkje. Vervolgens nog de 15" bbs mahles opknappen.
Oh ja. ik rijd al 5j rond met de e12 M535i met voor bilstein b6 en achter 528i boges. :oops: Ik moet achter nog de billies monteren. vooral bij bochtige weggetjes(lastwisselingen) is dit gevaarlijk. Dan krijg je serieuze onbalans. Dit heb ik gemerkt op de eerste voorjaarsrit op het laatste snelle stukje, daar voelde hij niet fijn aan. Bij normaal rijden geen probleem.

grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Ik ga deze winter ook maar weer eens wat aan de auto's doen.

De motor van de Alpina maar eens klaar maken, zodat deze in April weer gemonteerd kan worden. Ook de chassisstang moet gemonteerd worden. Dat was het wel zo,n beetje voor de Alpina.

De 323i, dat is iets meer werk. Op de voorbereiding van een complete spuitbeurt volgend winter, gaan we deze winter alvast veel klusjes aanpakken. Interieur slopen en alles wat het niet doet, maken. Anti dreun matten aanbrengen. Elektrische ramen vervangen voor de ouderwetse slinger. Scharnieren van de klapramen lijmen. Stoelen lassen en opvullen totdat we eens een mooi Recaro setje kopen. 2 gaatjes in de achterste wielkasten lassen.
Kofferbak schoonmaken en spuiten.
Motor verwijderen en klepsteelrubbers vervangen. Tot aan het diff is alles al vervangen voor nieuw gecoat, gelagerd en gerubbert spul. En dat gaan we ook met de achteras doen. Diff schoonmaken en voorzien van 2 nieuwe keerringen en olie. De vaste trekhaak vervangen voor een Peka met afneembare kogel.
De bodem voorzien van een nieuwe waslaag bij Dinitrol.
Front ontdoen van kap en spatborden en een opkomend gaatje lassen achter het spatbord . Motorruimte spuiten.
Dan is alles intern klaar en kan de 323i de volgende winter een compleet gespoten worden.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Frisse morgen, als je wat van die Arnold hoort is het ook gelijk goed! Wel nette verdeling zo!
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Net als Jeroen zit ik met de distributie van de blauwe Baur die aan de beurt is. En het moet er nu toch echt van komen, het wisselen van de sportbak voor de ecobak.
Ook de middendemper van Bosal moet er onder uit want die maakt zo'ń goedkoop blikkerig geluid en hiervoor heb ik nog een ANSA kloon liggen die na de demper nog een keer samen komt voordat hij weer splitst richting de einddempers. Geen idee of dat wat doet.
Dan de kachelventilator smeren en dan is dat het wel bij de blauwe. Volgend jaar weer APK tijd.

De witte Baur heb ik al weer bijna anderhalf jaar op de weg en rijdt erg fijn maar is ergens een beetje incontinent. Ik denk de schakelstang keerring van de versnellingsbak of de keerring van de uitgaande as de boosdoener is. Ik wil nog een keer het voorspatbord loshalen en dan de deur eerst uitlijnen en hierna het spatbord opnieuw plaatsen zodat de naden bij de deur wat beter passen. Voorpootbrug plaatsen en bij nog maar zo'n alpina stang voor achter de keienvanger bestellen.
Voorlopig stel ik het repareren van de onderste raamlijst nog maar even uit. Ook deze kachelventilator maakt een storend geluid in standje 1, ook de witte moet weer voor de APK (Heb ik die al weer zo lang??)

En dan heb ik nog een oranje 316 staan, tja daar moet wat aan gelast gaan worden en dan APK laten keuren. De kachelkraan heb ik inmiddels bij Roelof gevonden en dan is hij helemaal compleet.

Verder vast wel weer wat te doen aan de E28 familie. De 524td moet volgende week voor de APK zodat ik er in de wintermaanden mee kan rijden. De 525i heeft net twee jaar APK en heeft even geen aandacht nodig. Ow ja alleen het benzinefilter vervangen wat er elke keer bij inschiet.

Wel hopen dat mijn brug deze winter nog geplaatst kan worden maar dan moeten ze eerst beginnen met de uitbreiding van de garage.
Genoeg te doen dus :thumbsup
So many cars, so little time
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

In een iets andere setting had ik deze al een poosje al gedeeld:

E28S
- Stukje onderhoud, nieuwe Mobil1 EL 10W60 + KVS en remolie.
- Vervangen rembol. De huidige is bijna 30jaar en ik verwacht dat het interne membraam niet meer helemaal zijn werk doet Done
- De huidige Michelin PS1’s hebben weliswaar nog ruim 4mm aan profiel, maar zijn twaalf jaar oud en om die reden niet veel langer meer houdbaar. Michelin heeft helaas geen geschikte sportband in 16” meer in het programma, en dat is de reden dat ik nu wel wat verder ga kijken. De Dunlop SP Maxx RT bevalt prima op de E39/s en het kan goed zijn dat ik deze of de sportievere TT’voor de E28 ook ga kiezen.
- De Becker Mexico heb ik al een hele poos niet meer aangeraakt, het kan zijn dat ik die nog ga repareren, maar dat heeft geen prioriteit. Het kan zijn dat ik een andere richting uit wil, namelijk de OEM CD43 unit die o.a. ook in de Z3 is toegepast. Deze is weliswaar niet tijd-origineel, maar heeft wel een design die period-correct is voor de E28. Bovendien kan ik er een GROM module o.i.d. op aansluiten voor MP3 en andere zaken.
- Op papier zetten van het interieur project. Dat moet wel concreet beginnen, dus ik haal binnenkort bij Ivo een oude maar correcte achterbank en rugleuning. Het idee is om het gehele interieur opnieuw te laten bekleden.

E34S (korte termijn)
- Verversen van motorolie door restbestand aan TWS. UOA van de oude olie om een baseline van de motor te verkrijgen.
- Nieuwe achterbanden (De PS2’s schijnen nog steeds leverbaar te zijn in 255/40R17Y)

E34S Fase II
- Na circa 1000km op de nieuwe TWS; vervanging van karter-pan en distributie deksel pakkingen. Afhankelijk van de resultaten van de UOA tevens oliepomp + drijfstanglagers; daarna overstap naar Mobil1 EL 10W60
- Vervanging of revisie stuurhuis
- Klepspeling afstellen + vacuum-sync.
- Injectorrevisie door Bernd
- Restpunten van fase 1
- AC afvullen

E39/2
- Hier ontkom ik denk ik niet aan het vervangen van de kachelkraan, iets wat wellicht nog deze-of volgende week moet, maar liever niet omdat ik het koelsysteem niet graag zo kort voor mijn vakantie open.Done
- Preventief vervangen thermostaat + waterslangen (materiaal ligt klaar)Done
- Preventief vervangen van de VANOS O-ringen (materiaal ligt klaar)
- Herstel pixelfouten matrix display
- Bij-spuiten achter bumper i.v.m. beschadiging
- Achterklep opnieuw spuiten i.v.m. roestplekjes.
- Indien nodig vervanging resterende draagarmen van de achterwielophanging (materiaal aanwezig)
- Lakbescherming d.m.v. in de was zetten (ongoing)

E32
- Demontage voorstoelen voor behandeling met colourlock.ongoing
- Stellen van kleppen.

E28S: Het vervangen van de rembol is uitgelopen in een complete revisie van de remmerij (nieuwe remslangen, revisie van de klauwen, nieuwe Pagid Blue RS4-2 remblokken). Remmen doet hij nu prima, geen trillingen meer, maar ik heb nog ergens een hele kleine lekkage aan ATF in het H31 rembekrachtiging-systeem en een lekke koppeling-nemer cylinder. Die laatste twee worden voor het start van het nieuwe seizoen in 2015 opgepakt inclusief verse Mobil1 en KVS voor de M88. Andere punten blijven staan, minder prio.

E39/2: De eerste twee punten (kachelkraan, thermostaat en waterslangen) zijn afgehandeld. De andere punten hebben wat minder prio; maar ik wil wel de VANOS revisie oppakken. Ook komt er een nieuwe voorruit in omdat het raamrubber links-en rechtsboven uitgedroogd is waardoor er water achter kan komen.Done

E34S: Na de winter de eerste twee punten doorvoeren waarvoor ik de E34S kort ga aanmelden. De andere punten (fase II) wordt 2015/2016.

E32: Beide punten in de komende winter
Last edited by raymondw on Wed Feb 04, 2015 8:00 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Damn raymond, hoelang duurt jouw winter?

Ik begin met het demonteren van de Banaan.
Ik hoef verder niet in details te treden want ze gaat compleet kaal.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

E34s en e34s fase2? Heb jij twee e34s'sen?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:E34s en e34s fase2? Heb jij twee e34s'sen?
Eentje maar Koos, maar ik heb het cosmetische deel (ase 1) gescheiden van het technische verbeterprogramma (fase 2). Op die wijze voorkom ik dat het een never-ending story wordt. Je bent nooit klaar namelijk.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ik was al bang dat ik wat had gemist haha!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Even wat prijzen opgevraagd nadat BMW weer eens kans had gezien een slang te doen viervoudigen in prijs, van de ene op de andere dag!

Distributieriem met spanrol bij de dealer netto incl BTW 106,24.
Via besteonderdelen.nl kost dat setje van Bosch of Gates 73,95, neem je Contitech (wat vroeger OEM BMW was) ben je voor 40,95 klaar
Mijn keuze: denk Bosch bestellen

AT waterpomp bij de dealer netto incl BTW 152,18
Via besteonderdelen.nl kost een Behr Hella exemplaar 45,95
Lastig kiezen hoor!

:shock

Als de test met besteonderdelen.nl goed uitvalt mag de dealer een oliefilter en wat kleinmateriaal leveren...
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Het is werkelijk belachelijk en ik ben er ook weer ingetuind bij de dealer.

Xenon lampje stuk van de e91, geeft niks kan gebeuren maar wel 188 euro aftikken bij de dealer. :screwy En nee dan zit hij er nog niet in.
Dat wordt mijn weekend projectje.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Maar bestel je nu de waterpomp ook bij besteonderdelen.nl Jeroen?

De mijne is incontinent zag ik...
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Yep, ik heb Behr hoog zitten en het is het duurste dat leverbaar is. Dikke kans dat BMW ze daar ook haalt.

Gezien de hoge eisen die we stellen aan onze spullen en hoe we ermee omgaan moet de kwaliteit en degelijkheid gewoon top zijn, maar ik heb niet het idee dat ik ook maar iets daaraan inboet door elders te bestellen als het van dergelijke merken is. Maar ik hou op deze twee zaken alleen al even 140 euro in m'n zak.
Regards/groeten, Jeroen
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Helemaal met je eens.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Vraag me alleen af of die set van Bosch ook een spanrol van Bosch heeft want die leveren ze niet los.
Post Reply