Zoals beloofd, mijn bijdrage aan deze pagina, een kort overzichtje van de ombouw van mijn E21 origineel 315 naar M20B25.
Ik hoop dat jullie het eindresultaat net zo geslaagd vinden als dat ik dat doe, en mogelijk heeft iemand anders nog iets aan de informatie die ik geef!
Als eerste een dankwoord aan Peter Molenaar van Molenaar Race- en Rallysport. Zonder hem zou het mij niet zijn gelukt dit knappe karretje om te toveren naar het geslaagde resultaat wat het nu is geworden.
Zoals jullie weten is de basis een standaard '83 315, waar in de tussentijd een 320/4 uit '76 in gemonteerd is geweest. Alles van de 315 is gebruikt, behalve onderstaand:
- E30 type 2 M20B25 (type 1 motor past niet ivm nokkenassensor welke bij type 1 op de bak zit)
- E21 323i subframe
- E21 323i 5-bak
- E21 323i schakelmechanisme
- E21 323i differentiëel
- E21 315 ingekort (custom) cardanas
- E21 323i draagarmen achter
- E21 323i voor & achter remschijven
- E30 325i remklauwen achter
- E21 323i remklauwen voor
- E21 323i type 1 radiator
- E21 323i motorsteunen
- E30 325i brandstofpomp
- E21 323i tellerbak (alleen toerenteller kan ook)
- E21 323i km-teller kabel
- E36 4-pitter accubak
Verder nog wat benodigdheden:
- Dikke plus-kabel
- slangen t.b.v. koelsysteem
- elektrische fan t.b.v. koelsysteem
- oliekoeler
- luchtfilter
- uitlaat (die van mij is custom)
Eerste foto, hard aan de slag:

Het was zaak om de gehele aandrijflijn met achterwielophanging te verwijderen.
Ik wilde graag niet alleen de motor maar ook de remmen ' upgraden '. Dit heb ik gedaan door voor de 323i remschijven met remklauwen te gebruiken (op de standaard 315 poten). Achter heb ik E30 remklauwen gebruikt op de 323i draagarmen / remschijven. Dit past met als enige aanpassing dat de draad in de draagarm doorgeboord moet worden (323i klauwen hebben geen draad, E30 remklauwen wel).

De motor die ik heb gebruikt is een M20B25 uit een type 2 E30. De motor was door de vorige eigenaar opnieuw gehoond, gevlakt en gereviseerd, en had maar 600 kilometers gemaakt.
De motor past direct in de motorruimte, mits de motorsteunen en het subframe van een 323i gebruikt worden.

Als transmissie heb ik een 323i standaard 5-bak gebruikt. Deze is netjes voorzien van nieuwe sealtjes en olie en past zonder problemen op de bak en in de tunnel

Via Peter heb ik een mooi RVS spaghetti spruitstuk gescored, wat uiteindelijk het uitgangspunt voor mijn RVS uitlaatsysteem vormde

Omdat ik geen 323i cardanas aan kon komen hebben we de standaard 315 cardanas ingekort


Ik had nog een stabilisator stang voor de achterzijde liggen, dus deze maar meteen gemonteerd

Omdat de standaard 325i oliekoeler behoorlijk uitgeleefd was, heb ik een simpel oliekoelertje gekocht. Plan was om deze in de neus te monteren, voor de elektrische fan

Om de elektrische fan op te hangen hebben we een set beugels gemaakt. De fan hebben we voor de 323i radiator geplaatst. De radiator hebben we geplaatst op de standaard rubbers, zonder in het chassis te hoeven slijpen. Omdat de radiator van een 323i verder naar voren in de neus ligt, maar ik niet in de neus wilde slijpen, kwam de radiator dus te dicht bij de motor om de visco te kunnen blijven gebruiken.
De oliekoeler hebben we opgehangen voor de fan. Ik heb de aansluitingen voor de olieleidingen voor de oliekoeler van de 325i gebruikt, en daarbij zogenaamde lightweight slangen met bijbehorende M22 pluggen gebruikt.


Verder hebben we wat mooie beugels gemaakt voor de ophanging van het expansievat en de luchtmassa meter.

De kabelboom moest omgebouwd worden van 315 naar 325i. Hierin heeft Peter een enorme rol gespeeld.
Omdat ik zo min mogelijk in het chassis wilde slijpen, en de luchtinlaat in de weg zit, heb ik ervoor gekozen om de accu in de kofferbak te plaatsen.
Hiervoor hebben we een E36 accubak met een willekeurige massaschakelaar gebruikt.
Langs de rechterzijde van de auto is een dikke accukabel prima langs de dorpel te geleiden. In het schutbord hebben we een gat gemaakt om de bedrading van de computer en de accukabel door te voeren

Het uitlaatsysteem is gemaakt door mijn zwager en is volledig van RVS.
Omdat ikzelf de voorkeur had voor een enkele uitlaat hebben we gekozen voor een buisdiameter van 63,5. Vanuit de dubbele uitgang van het spruitstuk komen deze samen met de labdasonde. We hebben speciale klemmen gebruikt om de uitlaat te verbinden (zie foto's, erg leuk spul!), en 2 absorptiedempers van het merk Simons. Zie onderstaand het resultaat (smullen!)








Als voorproefje zullen jullie vast willen horen hoe dit alles klinkt, het is alsof er engelen zingen: https://www.youtube.com/watch?v=mX5IVru ... freload=10
Dit was wel een klein beetje het verhaal lijkt me.
Ik ben samen met mijn vriendin en haar 02 touring te vinden op de sharknose meeting op 30 mei, ik hoop jullie daar ook te zien!