Bij het uitlezen kwam de melding naar boven drijven dat het rechterachterwiel een niet aannemelijke snelheid had ten opzichte van de andere wielen, ook kon de draaisnelheid niet worden bepaald. Tijdens een testritje meten we rechtsachter maar de halve snelheid in vergelijk met de rest. Dit verklaard dan ook dat DSC af en toe wil ingrijpen tijdens het rijden. Pfff gelukkig niet de ABS pomp!
Goed rechts maar eens even sleutelen. Sensor kwam er nog redelijk vlot uit en leek op het puntje aangelopen te hebben. Dat zou kunnen komen door een ABS ring die wat dik wordt door roest.
In het gaatje kijken zagen we helemaal niks wat op een ABS ring lijkt, meer een soort stofkap waarvan de verf aan het afbladeren was. Met een schroevendraaier in het gat het wiel rondgedraaid zodat die bladderende laag eraf was en de sensor weer gemonteerd. Zelfde testritje uitgevoerd maar nog steeds storing op het rechter achterwiel. Dan is of de sensor stuk of de aandrijfas.
Hierna de sensoren links/rechts omgedraaid waarmee het probleem zich verplaatste naar het linker achterwiel waarmee we wel kunnen aannemen dat de sensor defect is.
Deze is besteld en hopelijk nog op tijd binnen. De schade valt dus nog mee
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nu hebben we een testkastje gebruikt van BMW zelf maar eigenlijk wil ik dit soort diagnoses zelf kunnen stellen. Ik zie op internet diverse odb2 testers die aangeven BMW uit te kunnen lezen en de prijzen vallen wel mee.
Wie heeft goede ervaringen met welk merk kastje?