E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Nadat ik de motor een paar duizend kilometer had ingereden was het nu wel tijd voor de echte test. De toerenbegrenzer was ingesteld op 6700 en dit wel door al op 6500 toeren te beginnen de ontsteking te vertragen met 25 graden in totaal. Deze vertraging geeft een erg natuurlijk gevoel dat de puf er plotseling uit is en dat er geschakeld moet worden. Ik heb op de snelle stukken telkens tot dit punt gereden, elke keer weer. De motor heeft pas echt kracht vanaf 4000 toeren en dit geeft dus een bereik van 2500 toeren. Het was voor mij de eerste keer om bijvoorbeeld bij lange bochten lange tijd op dit hoge toerental te blijven.
Wat me opvalt is dat als ik het gas loslaat bij deze hoge toerentallen, de auto meteen enorm afremt. Een ander ding is dat van zijn 2 naar 3 het toerental net op 4000 toeren uitkomt en de auto net iets trager weer oppakt. Hetzelfde bij het schakelen van 3 naar 4.
1: 40km/h
2: 80km/h
3:130km/h
4: 170km/h
5: Onbekend
Ik ga langzaamaan de begrenzer hoger leggen om net iets hoger op te kunnen pakken.
Ook tijdens de rit terug en de stukken vandaag klinkt of doet de motor niets anders dan vorige week, ik had nog even het idee dat ik gisteren bij het starten een drijfstang hoorde, maar dit was waarschijnlijk (of hopelijk) een andere categorie rammel. Misschien dat ik een sampeltje van de olie laat analyseren en als ik een brug kan regelen deze winter ga ik eens kijken naar de lagerschalen.
Wat prestatie betreft ben ik dik tevreden. Ik kon Ite in zijn 323i bijhouden. Hij was wel iets vlotter weg, maar ik kon in een bocht iets eerder op het gas. We schakelden tegelijkertijd (gezien de pluimpjes die hij liet) en bij hoge toerentallen houd ik de versnelling bij.
Het is me ook dit jaar niet gelukt met de ITB's, maar dat heb ik zeker nog niet opgegeven. In dit blok zit meer!
Wat me opvalt is dat als ik het gas loslaat bij deze hoge toerentallen, de auto meteen enorm afremt. Een ander ding is dat van zijn 2 naar 3 het toerental net op 4000 toeren uitkomt en de auto net iets trager weer oppakt. Hetzelfde bij het schakelen van 3 naar 4.
1: 40km/h
2: 80km/h
3:130km/h
4: 170km/h
5: Onbekend
Ik ga langzaamaan de begrenzer hoger leggen om net iets hoger op te kunnen pakken.
Ook tijdens de rit terug en de stukken vandaag klinkt of doet de motor niets anders dan vorige week, ik had nog even het idee dat ik gisteren bij het starten een drijfstang hoorde, maar dit was waarschijnlijk (of hopelijk) een andere categorie rammel. Misschien dat ik een sampeltje van de olie laat analyseren en als ik een brug kan regelen deze winter ga ik eens kijken naar de lagerschalen.
Wat prestatie betreft ben ik dik tevreden. Ik kon Ite in zijn 323i bijhouden. Hij was wel iets vlotter weg, maar ik kon in een bocht iets eerder op het gas. We schakelden tegelijkertijd (gezien de pluimpjes die hij liet) en bij hoge toerentallen houd ik de versnelling bij.
Het is me ook dit jaar niet gelukt met de ITB's, maar dat heb ik zeker nog niet opgegeven. In dit blok zit meer!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Eerlijk is eerlijk. Mijn 323i is stock en inmiddels met 190k ook niet nieuw meer.
Maar ik kon Wilmo niet echt los rijden. Niet om flauw te doen, maar ik heb net niet volle polle gereden.
Regematig wel gas op de plank, maar niet zo scherp dat de risico's onevenredig hoog zouden oplopen.
Iets wat in eerdere edities wel eens gebeurde.
In de bochten was je nergens, maar dat heeft toch echt met het sperretje te maken.
Wat heb ik jou horen gillen, echt niet normaal
Maar ik kon Wilmo niet echt los rijden. Niet om flauw te doen, maar ik heb net niet volle polle gereden.
Regematig wel gas op de plank, maar niet zo scherp dat de risico's onevenredig hoog zouden oplopen.
Iets wat in eerdere edities wel eens gebeurde.
In de bochten was je nergens, maar dat heeft toch echt met het sperretje te maken.
Wat heb ik jou horen gillen, echt niet normaal
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 317
Heeft niet alleen met de sper te maken hoor, ook omdat ik als een halve zool met vol gas die koppeling op liet komen ;D
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Is een sper voor de e21 wel nog te vinden?
Voor een e12 echt niet meer dus.
Voor een e12 echt niet meer dus.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: E21 317
Sterretjes zijn schaars en duur. Voor de e12 ook veel minder geleverd.
In het algemeen geldt wel dat je bij Zwitserse auto’s doorgaans goede kans hebt.
Ook bij de minder gemotoriseerde exemplaren.
In het algemeen geldt wel dat je bij Zwitserse auto’s doorgaans goede kans hebt.
Ook bij de minder gemotoriseerde exemplaren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: E21 317
En daarbij komt nog dat ik mijn 4.11 diff wil behouden.
Is dit iets? https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... versie-kit
Kosten zullen dan waarschijnlijk wel bij de aanschaf van een sper uit komen, die dan alleen nog weer gereviseerd moet worden.
Ik heb ergens ooit gelezen dat het 'kleine' (wat dat ook mag betekenen) sper van een E36 in het huis van een diff voor een E21 past.
Is dit iets? https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... versie-kit
Kosten zullen dan waarschijnlijk wel bij de aanschaf van een sper uit komen, die dan alleen nog weer gereviseerd moet worden.
Ik heb ergens ooit gelezen dat het 'kleine' (wat dat ook mag betekenen) sper van een E36 in het huis van een diff voor een E21 past.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
En daarbij ook nog op zoek naar een 5 sportbak.
Ik zou zoiets niet in mijn diff willen hebben, het kan niet de kwaliteit van echte frictieplaten in een geschikte behuizing evenaren.
Ik zou zoiets niet in mijn diff willen hebben, het kan niet de kwaliteit van echte frictieplaten in een geschikte behuizing evenaren.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 317
Nieuw in dit circus: Een Simons sportuitlaat van voor naar achter voor 150 euro. Nieuw uit Zweden 
Een zwart gealuminiseerd systeem, 2x45mm vooraan, tussendemper is 51mm. Achterdemper is 51mm inlaat en 70mm uitgaand in rvs.
Leuk als je een beetje Zweeds kunt.
Een zwart gealuminiseerd systeem, 2x45mm vooraan, tussendemper is 51mm. Achterdemper is 51mm inlaat en 70mm uitgaand in rvs.
Leuk als je een beetje Zweeds kunt.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Wooow, Nice!
Die gaat minder tegendruk hebben!
Heb je pics?
En een linkje?
Die gaat minder tegendruk hebben!
Heb je pics?
En een linkje?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: E21 317
Het was de enige die in een hoekje lag weg te rotten ;D En het plaatje is inmiddels verwijderd.
Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.
https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538
'Fyndhörna' is een koopjeshoek.
Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.
https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538
'Fyndhörna' is een koopjeshoek.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 317
Koopje van t jaar dunkt mij.
Verzenden of ophalen ?
Ben benieuwd als i eronder hangt
Verzenden of ophalen ?
Ben benieuwd als i eronder hangt

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
Leuk! Ik bied je 200EuroWilmo wrote: Tue Oct 09, 2018 8:21 pm Het was de enige die in een hoekje lag weg te rotten ;D En het plaatje is inmiddels verwijderd.
Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.
https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538
'Fyndhörna' is een koopjeshoek.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: E21 317
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm