E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nadat ik de motor een paar duizend kilometer had ingereden was het nu wel tijd voor de echte test. De toerenbegrenzer was ingesteld op 6700 en dit wel door al op 6500 toeren te beginnen de ontsteking te vertragen met 25 graden in totaal. Deze vertraging geeft een erg natuurlijk gevoel dat de puf er plotseling uit is en dat er geschakeld moet worden. Ik heb op de snelle stukken telkens tot dit punt gereden, elke keer weer. De motor heeft pas echt kracht vanaf 4000 toeren en dit geeft dus een bereik van 2500 toeren. Het was voor mij de eerste keer om bijvoorbeeld bij lange bochten lange tijd op dit hoge toerental te blijven.

Wat me opvalt is dat als ik het gas loslaat bij deze hoge toerentallen, de auto meteen enorm afremt. Een ander ding is dat van zijn 2 naar 3 het toerental net op 4000 toeren uitkomt en de auto net iets trager weer oppakt. Hetzelfde bij het schakelen van 3 naar 4.

1: 40km/h
2: 80km/h
3:130km/h
4: 170km/h
5: Onbekend

Ik ga langzaamaan de begrenzer hoger leggen om net iets hoger op te kunnen pakken.


Ook tijdens de rit terug en de stukken vandaag klinkt of doet de motor niets anders dan vorige week, ik had nog even het idee dat ik gisteren bij het starten een drijfstang hoorde, maar dit was waarschijnlijk (of hopelijk) een andere categorie rammel. Misschien dat ik een sampeltje van de olie laat analyseren en als ik een brug kan regelen deze winter ga ik eens kijken naar de lagerschalen.


Wat prestatie betreft ben ik dik tevreden. Ik kon Ite in zijn 323i bijhouden. Hij was wel iets vlotter weg, maar ik kon in een bocht iets eerder op het gas. We schakelden tegelijkertijd (gezien de pluimpjes die hij liet) en bij hoge toerentallen houd ik de versnelling bij.


Het is me ook dit jaar niet gelukt met de ITB's, maar dat heb ik zeker nog niet opgegeven. In dit blok zit meer!


User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19152
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 317

Post by uwbuurman »

Die m10 blokjes zijn inderdaad goed op te fokken en dat kijkt je goed af te gaan! Ben benieuwd naar de ITBs
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 317

Post by 323baur »

Eerlijk is eerlijk. Mijn 323i is stock en inmiddels met 190k ook niet nieuw meer.
Maar ik kon Wilmo niet echt los rijden. Niet om flauw te doen, maar ik heb net niet volle polle gereden.
Regematig wel gas op de plank, maar niet zo scherp dat de risico's onevenredig hoog zouden oplopen.
Iets wat in eerdere edities wel eens gebeurde.

In de bochten was je nergens, maar dat heeft toch echt met het sperretje te maken. :launch
Wat heb ik jou horen gillen, echt niet normaal :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Heeft niet alleen met de sper te maken hoor, ook omdat ik als een halve zool met vol gas die koppeling op liet komen ;D
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Veel plezier gehad zo te lezen :driving :launch :shake
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Is een sper voor de e21 wel nog te vinden?

Voor een e12 echt niet meer dus.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11878
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 317

Post by 323baur »

Sterretjes zijn schaars en duur. Voor de e12 ook veel minder geleverd.
In het algemeen geldt wel dat je bij Zwitserse auto’s doorgaans goede kans hebt.
Ook bij de minder gemotoriseerde exemplaren.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

En daarbij komt nog dat ik mijn 4.11 diff wil behouden.

Is dit iets? https://www.motorsportparts.nl/bmw/bmw- ... versie-kit

Kosten zullen dan waarschijnlijk wel bij de aanschaf van een sper uit komen, die dan alleen nog weer gereviseerd moet worden.


Ik heb ergens ooit gelezen dat het 'kleine' (wat dat ook mag betekenen) sper van een E36 in het huis van een diff voor een E21 past.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

En daarbij ook nog op zoek naar een 5 sportbak.
Ik zou zoiets niet in mijn diff willen hebben, het kan niet de kwaliteit van echte frictieplaten in een geschikte behuizing evenaren.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Nieuw in dit circus: Een Simons sportuitlaat van voor naar achter voor 150 euro. Nieuw uit Zweden :)

Een zwart gealuminiseerd systeem, 2x45mm vooraan, tussendemper is 51mm. Achterdemper is 51mm inlaat en 70mm uitgaand in rvs.


Leuk als je een beetje Zweeds kunt.
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

Wooow, Nice!
Die gaat minder tegendruk hebben!
Heb je pics?
En een linkje? :D
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Wilmo
E21 Mad
Posts: 1998
Joined: Thu Jun 30, 2011 8:35 pm

Re: E21 317

Post by Wilmo »

Het was de enige die in een hoekje lag weg te rotten ;D En het plaatje is inmiddels verwijderd.

Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.

https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538

'Fyndhörna' is een koopjeshoek.
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3118
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: E21 317

Post by BertjeConti »

Koopje van t jaar dunkt mij.

Verzenden of ophalen ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ben benieuwd als i eronder hangt
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

Wilmo wrote: Tue Oct 09, 2018 8:21 pm Het was de enige die in een hoekje lag weg te rotten ;D En het plaatje is inmiddels verwijderd.

Het was een lange rechte pijp, een losse tussendemper en einddemper. En dan de dubbele voorpijp die tot 1 verloopt.

https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga ... na/bmw/538

'Fyndhörna' is een koopjeshoek.
Leuk! Ik bied je 200Euro :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4558
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: E21 317

Post by bmw e12 e21 »

BertjeConti wrote: Tue Oct 09, 2018 8:51 pm Koopje van t jaar dunkt mij.

Verzenden of ophalen ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:launch :driving :mrgreen:
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Post Reply