Afgelopen dagen heb ik een ‘bill of materials’ opgesteld om de benodigde materialen in kaart te brengen. In principe is alles bij BMW leverbaar, met uitzondering van de krukasnaaf die niet meer leverbaar is. De totaal benodigde investering valt me eigenlijk nog wel mee, het is geen kattenpis, maar ‘it doesn’t break the bank either’. Voor de krukasnaaf heb ik drie mogelijke scenario’s, twee daarvan lopen via Steve, de derde via mijn eigen Amerikaanse netwerk.
Vanmiddag heb ik de tijd genomen om de centrale M24 moer los te schroeven. Bij de E28 wordt daarvoor de krukas op het vliegwiel geblokkeerd, maar omdat het mij geen goed plan leek om de krukas te torderen heb ik ervoor gekozen om de bij de E32/E34 toegepaste blokkeerhaak toe te passen. Deze blokkeert de krukas aan de voorzijde. Toegegeven, de E28 is daar niet voor ontworpen, maar de E32/E34 blokkeerhaak past prima.
Als mijn fysiotherapeut meekrijgt dat ik een moer die by design zo vast zit heb losgenomen scheld hij mij de huid helemaal vol, maar met een ¾” dop en bijna anderhalf meter lange sleutel koste het me niet veel moeite om deze moer los te krijgen. Voor mijn gevoel kostte mij dat te weinig moeite, dus heb een vermoeden dat deze niet helemaal op spec. vast heeft gezeten; maar met een dergelijk lang en stijf stuk gereedschap gaat alles wat makkelijker, dus wie weet? De poelie zelf zit wel echt vast, dus om deze van de krukas te krijgen moet ik een poelietrekker plaatsen. Daarvoor zit de radiator in de weg, dus die moet er eerst uit; dat komt morgen wel.
Ondanks dat de krukaskeerring niet lekt, dat had ik na amper twintig duizend kilometers en tenminste zes oliewissels ook niet verwacht, laat ik de kans niet lopen om deze te vernieuwen. Bovendien weet je ook niet wat al dat rondslingerende slijpsel gaat doen, maar het is onmogelijk om voor demontage van de naaf alle slijpsel weg te krijgen. Better to be safe then sorry.
Nu de E28S voorlopig even niet inzetbaar is, heb ik voor evenementen de E34S nodig. Voor de Eiffel was dat toch al het plan, dus heb ik de werkzaamheden daaraan vorige week afgerond en een APK bij Broekhuis in Almelo laten uitvoeren. De keurmeester had geen opmerkingen dus voor het eerst in de lifecycle van de E34S is het APK rapport nu twee jaar geldig. Vorige week vrijdag direct even naar het hoge noorden gereden voor een bakje koffie bij Koos. Al met al bijna tweehonderd vijftig kilometer door ons vlakke en overgereguleerde land, maar prima om een auto die bijna twee jaar stil heeft gestaan weer wat de benen te laten strekken.
Na thuiskomst een vloeistof controle en de laatste restjes minerale Pentosin er in gekiept, helaas begint mijn strategische voorraad daarvan nu wel aardig te slinken, dus het wordt tijd om de connectie in Mölndal vragen of er daar nog restvoorraad beschikbaar is.