1 miljoen gedachten over nieuw blik

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BertjeConti
E21 Mad
Posts: 3120
Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
My E21(s): E12 520-6
Location: nederland , Weert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by BertjeConti »

Automaat is heerlijk voor dagelijks door de stad en op de nederlandse snel(file)weg.

Mooie upgrade tov je escort hoor.


Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Bram_Baur
E21 Fanatic
Posts: 469
Joined: Sat Jan 05, 2013 6:50 pm
My E21(s): e21 Baur 318i 1982
e21 Baur 316 1983
Location: Kasterlee , Antwerpen, België

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Bram_Baur »

Oersaaie kleurstelling..?!
Toch knap zo, strak, puur.
Groeten, Bram

e21 Baur 318i 1982 (ex)
e21 Baur 316 1983 Ascot Grau
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2577
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Bram_Baur wrote: Sat Apr 26, 2025 10:56 am Oersaaie kleurstelling..?!
Toch knap zo, strak, puur.
Eens, Bram!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Tsja, ik vind persoonlijk kleuren als zilvergrijs en zwart erg saai, maar is wel heel veilig en daarom de meest gemaakte keuze, dus de kans is ook het grootst dat je die tegen komt, en als je kritisch bent is de conditie nu eenmaal belangrijker dan de kleur. En dus hebben we drie zilvergrijze en twee zwarte waggies staan...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2577
Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
Location: Utrecht area, the Netherlands

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Manitoba »

Klinkt verder niet luxe hoor, "drie zilvergrijze en twee zwarte waggies"... :loll

Hoop dat de e90 je gaat bevallen en inderdaad vooral technisch voldoet.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

ja eigenlijk ernstig haha :oops:

fingers crossed dat de E90 blijft bevallen, iig meer auto dan de Ford haha
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Z4
De z4 was de afgelopen tijd aan de beurt voor een ronde aandacht. Naast de eerder genoemde dreunmatten in de veel te hol klinkende deuren is een defect klapscherm vervangen en heb ik de motorruimte en dan met name alle slangen weer eens aan een grondige inspectie onderworpen. Remmetjes achter piepten wat, de Hawk remblokken dragen dan ook wel hun steentje bij. Maar even de boel los en wat verse anti-pieppasta, dat helpt altijd wel iets. Om de klauwen achter los te halen moeten de schokdempers even los, en die bleken ook hun beste tijd te hebben gehad, waarschijnlijk nog eerste montage, dus hup, ook maar gelijk vervangen. En als je nu over drempels rijdt merk je een flink verschil tussen voor en achter, dus we gaan ook maar verse dempertjes voor de voorkant bestellen. Je moet toch wat te doen hebben.

De auto liet af en toe een drupje olie vallen dus ik was heel bang dat er een operatie carterpan aan zat te komen, maar gelukkig constateerden Ite en ondergetekende gisteren op de brug dat de lekkage uitsluitend van de carterstopring kwam. Voor alle zekerheid nog wel even de kappen en versteviging aan de onderzijde verwijderd voor een grondige inspectie, maar verder was alles mooi schoon en droog. Dus d'r kon mooi even verse olie in, en verder geen extra werk aan lekkages.

Nog op de to do list: schokdempers vóór vervangen dus, motorrubbers/lagers vervangen, en het diff laten ombouwen naar sper, ik denk OS Giken.

M3
En met de Z4 bijna weer zoals ik 'm hebben wil gaan we binnenkort een rondje doen met de M3. Dikkere stabi's van H&R, een zwetende slang van de stuurbekrachtiging vervangen, motorrubbers/lagers vervangen.

Sorry, veel praatjes, weinig plaatjes vandaag :roll:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19163
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Maar wel lekker bezig om het spul op niveau te houden!! Mooi werk!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Smartie »

Die OS Giken, was dat niet die je in het oude huis kunt steken? Ook voor de e21/30 beschikbaar.

Maar de Z4 heeft normaal geen dreun mat in de deur.
Alles voor gewicht besparing, klinkt vast een stuk beter nu. Ergens verwacht je dat misschien wel als iets wat Alpina er voor de kwaliteits beleving wel in zou plakken.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Nee dit is niet zo'n kartonnen Racing Diffs sper, ook gewoon duurder dan een Quaife, maar bijv in de regen een stuk minder tricky dan een conventioneel platensper, zie bijv hier voor uitleg: https://hardemanmotorsport.nl/os-giken-sperdiffs/

Ja dat holle geluid is apart, alles voor een laag gewicht en dat snap ik ergens ook wel, is ook goed gelukt in E85/E86. Maar nu heb ik per kant ca 750 gram dreunmat toegevoegd. Da's te overzien en scheelt fors in het geluid.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Genoeg gedaan weer de afgelopen weken. De Z4 heeft nu ook verse schokdempers vóór. Ben nog druk aan het puzzelen over een sper-ombouw na recente berichten dat de sperklokken van OS Giken best luidruchting zijn, dus dan is een traditioneel platensper van Torsen of Quaife wellicht toch beter passend bij een roadster.

De M3 is nu voorzien van dikkere stabi's van H&R. Daarnaast vertoonde die een laag oliepeil... in de binnenspiegel!

Image

Dit is een vaker voorkomend probleem bij ouder wordende automatisch dimmende elektrochroom spiegels, en doorgaans duurt het dan niet lang dat deze vloeistof ook uit de spiegel loopt, en dat spul is dusdanig agressief dat het dan bijv de onderliggende pook en middenconsole begint aan te vreten. Niet te lang laten zitten dus. Uiteraard is de spiegel specifiek voor M3 en M5, en de dealer wil graag een kleine 1.000 euro voor leveren, monteren en inleren met allerlei voorbehouden, maar gelukkig waren er binnen de M3 community goede ervaringen met zelf een glas vervangen en solderen, dat is inmiddels gelukt, en toen waren we voor 5 tientjes klaar... dimt weer als een malle en we hebben weer helder zicht in de spiegel!

Image

De E90 kon ook een kleine update gebruiken. De koude start was wat aarzelend en de inlaat maakte een wat gorgelend geluid, dus het leek mij goed om de inlaat er even af te halen voor een inspectie, kan er gelijk een verse set carterventilatie en bijbehorende slangen op en kan ik de DISA kleppen inspecteren.

Slopen is altijd zo gedaan :D

Image

M52 is een circus van stekkers en slangen, maar bij de N52 is dat een factor 2

Image

Inlaat met PCV op de werkbank

Image

OK dat zit er dus allemaal al vanaf nieuw op, wordt het wel een keer wat na 20 jaar

Image

De kleine DISA klep die zowat onbereikbaar onder de inlaat zit was okee en liet zich via INPA ook netjes testen, de grote DISA naast het gasklephuis zag er wat anders uit:

Image

Met de M54 was er het probleem van de los komende korte stalen asjes die vervolgens makkelijk tussen een inlaatklep en de zitting kunnen gaan zitten en dikke schade kunnen veroorzaken. BMW heeft dat opgelost, met een langere kunststof as. Die dus breekt. In het inlaatspruitstuk vond ik de afgebroken as terug.

De klep zelf was in tweeën gebroken, de ene helft had zijn weg door het inlaatspruitstuk gevonden en lag in de inlaatpoort van cilinder 4, de andere helft in de inlaatpoort van cilinder 6. Op de eerste foto hierboven kun je de halve klep al in cil 4 zien liggen en zie je (ook) een verkleuring in cil 6. Close up foto helaas niet gelukt. Upgrade/reparatiesetjes zijn er niet voor dit model dus gewoon een verse DISA erin. Met de geconstateerde zwaktes van de grote DISA toch ook maar gelijk de kleine DISA vervangen, al dat kunststof was tenslotte al 20 jaar lang warmgestookt.

Nog even injectoren laten testen nu alles toch open lag, die waren prima dus circus inlaat kon worden afgevinkt. Inmiddels is alles weer dichtgeschroefd en start en loopt de auto weer zoals het hoort, zonder bijgeluiden.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19163
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Lekker bezig geweest! Zeker die verrotte klep was een ellende in wording. Dat was hoe dan ook misgegaan, dus mooi dat je dat hebt opgelost!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 30001
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by Jeroen »

Het auto-jaar is wel zo'n beetje over, kunnen we mooi nog even een update doen over de diverse auto's.

De Mini stond op -inmiddels- 15 jaar oude sloffen en wilde daarmee icm de AP remmetjes heel goed op 4 wielen blokkeren, zelfs op het droge, dus daar moest even vers rubber onder. Bij de Mini Friends in het nabijgelegen Lopik gelijk even het schakelmechanisme laten reviseren. Hoop Mini's passen daar in een klein schuurtje haha!

Image

Met de Baur had ik na veel kilometers in 2024 niet zoveel plannen, maar evengoed heeft deze wat leuke uitjes gehad, Ardennen, viering 50-jaar 3-serie in Lelystad, Spa, Eifel. Een beetje verse olie en verder gewoon karren met dat ouwe ding! :roll:

Image

De Z4 was al eerder aan bod geweest, had al de nodige aandacht gehad maar is dit jaar door Hardeman ook nog voorzien van een OS Giken sper (overigens gewoon superstil hoor, niks bijgeluiden). Nog een paar Octane meetings meegepakt waaronder bij het Louwman Museum (Art Cars).

Image

Ook de M3 mocht nog een Cars & Coffee van Octane meedoen, mee naar de OGP, en is ook nog even bij Hardeman geweest. Het diff lekte flink en de sperklok was niet meer superfris, deze is omgewisseld voor een revisiesper van Hardeman, met een nieuwe ZF sperklok, en dat verschil was te merken tijdens de rit in Limburg.

Image

De E90 moest nog wat technische aandacht, nieuwe voorste draagarmen en spoorstangen. Klusje van niks op zich, maar na 20 jaar Nederlandse weer en wind wilde dat maar zeer matig los, moeren die vastliepen waardoor kogels mee gingen draaien, dat soort werk. Eigenlijk altijd wel op te lossen door de kogel even onder spanning te zetten maar dat wilde hier ook niet. Niet mijn gewoonte maar Ite offerde zich graag op om de haakse slijper in de moeren te zetten, en los kwam 't allemaal.

Vond de auto met sportonderstel en op 18" hard zat, nu eens even op een 17" breedset met verse Conti AllSeasonContact 2's gezet.

Image

Dan hebben we alleen de Compact nog over. Na de speciale operatie een paar jaar terug had die niet zoveel aandacht nodig, maar een kentekenplaathouder van de verkopende dealer is wel een kersje op de taart, dus die erop, met dank aan dealer Van Hooff in Veldhoven. Nog wel iets te doen daar, er zit wat onbalans in de -voor de operatie gebalanceerde- aandrijflijn. Deze kreeg toen een hardy en steunlager van Febi en die lijken beiden niet heel best, dus er liggen een OEM steunlager en een Lemförder hardyschijf klaar, dat zou weleens de laatste klus dit jaar kunnen worden. Verder blijft dit een vreselijk leuk speeltje, van de week nog uitgelaten in de regen, tail happy krijgt nieuwe dimensies in dat lichte korte koetsje haha.

Image
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11882
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by 323baur »

Ja dat was een pittig dagje sleutelen aan verder een onverprutste e90.
Zelden zo hard lopen schelden om rommel die niet los wilde.
Toch ergens ook wel weer dik respect voor iets wat al zo lang netjes in elkaar zit.
Wel engineered is het wel. Draagarmpjes waren wel heel moe.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19163
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 1 miljoen gedachten over nieuw blik

Post by uwbuurman »

Mooi jaarverslagje, alweer! En we hebben nog 1/12 deel tegoed!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply