Wondermike's Sharknose Garage

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Hier maar even verder borduren over de E91 ABS storing die ik van de week opliep.
Bij het uitlezen kwam de melding naar boven drijven dat het rechterachterwiel een niet aannemelijke snelheid had ten opzichte van de andere wielen, ook kon de draaisnelheid niet worden bepaald. Tijdens een testritje meten we rechtsachter maar de halve snelheid in vergelijk met de rest. Dit verklaard dan ook dat DSC af en toe wil ingrijpen tijdens het rijden. Pfff gelukkig niet de ABS pomp!

Goed rechts maar eens even sleutelen. Sensor kwam er nog redelijk vlot uit en leek op het puntje aangelopen te hebben. Dat zou kunnen komen door een ABS ring die wat dik wordt door roest.
In het gaatje kijken zagen we helemaal niks wat op een ABS ring lijkt, meer een soort stofkap waarvan de verf aan het afbladeren was. Met een schroevendraaier in het gat het wiel rondgedraaid zodat die bladderende laag eraf was en de sensor weer gemonteerd. Zelfde testritje uitgevoerd maar nog steeds storing op het rechter achterwiel. Dan is of de sensor stuk of de aandrijfas.

Hierna de sensoren links/rechts omgedraaid waarmee het probleem zich verplaatste naar het linker achterwiel waarmee we wel kunnen aannemen dat de sensor defect is.
Deze is besteld en hopelijk nog op tijd binnen. De schade valt dus nog mee ;-)

Nu hebben we een testkastje gebruikt van BMW zelf maar eigenlijk wil ik dit soort diagnoses zelf kunnen stellen. Ik zie op internet diverse odb2 testers die aangeven BMW uit te kunnen lezen en de prijzen vallen wel mee.
Wie heeft goede ervaringen met welk merk kastje?


So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Dat valt weer mee!

Als gezegd heb ik zelf Carsoft. Een oude versie dus ik weet niet eens of die met E9x of bijvoorbeeld mijn E82 uit de voeten kan, nog niet getest. Biedt wel de nodige opties om niet alleen uit te lezen maar ook menu's, landinstellingen etc te kunnen programmeren en om delen te coderen (bijv een nieuwe EWS) maar dan heb je dus wel een laptop oid nodig. Iets minder omslachtig zijn idd wel die losse uitlees kastjes al wil je dan wel een model dat zo gedetailleerd mogelijk de BMW foutcodes weergeeft anders moet je steeds de foutcode op gaan zoeken in een tabel oid. Heb geen noemenswaardige ervaring met die dingen.

Maar goed, ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden. Ik heb alle mogelijke interface kabels dus ik heb vooral software nodig...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18721
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Wat was nu de storing dan? Bij mij heb ik zo nu en dan dat de dsc beperkt is, dat is een gele melding "dsc uitgevallen, dtc (ofzo) beperkt beschikbaar. Melding gaat vanzelf weer weg.

Is dat wat jij had?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by 323baur »

Ik had het bij mijn tds. Uiteindelijk de snelheid, abs, en dsc sensor en de abs computer vervangen. (sloop). Fouten moeten wel gewist worden.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

@Buurman, de abs greep in bij afremmen voor een stoplicht terwijl er geen reden was. Bij het optrekken hierna ging de auto zelf gas geven.
Er gingen drie lampjes branden zoals hieronder. Cruisecontrol werkte ook niet meer en DSC was niet uit te zetten.
Image

Auto schokte heel erg in zijn 1 maar in de andere versnellingen niks mis mee.
Oorzaak de afbladderende laag verf die het topje van de sensor afschuurde waarna deze de geest gaf.
Sensor is binnen maar nog onderweg naar Oudendijk :wink:

Ik wil eigenlijk dittuh, niet te duur ook
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Zo vandaag de Sensor in het rechter achterwiel vervangen en het probleem is opgelost :thumbsup

De 02 Touring waarmee ik naar de RDW ben geweest maandag heeft nog steeds geen geactiveerd kenteken. Kan wel eens een 14 dagen duren vertelde ze me vanmorgen aan de telefoon.
Wanneer geen idee. Had vandaag een afspraak staan voor APK maar een auto die niet bestaat kan niet APK gekeurd worden, ook niet verzekerd trouwens.
Afwachten maar weer.
So many cars, so little time
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Nick1984 »

Wat de diagnose apparatuur betreft, ik heb een tijdje terug een Delphi VCI gekocht, eigenlijk best wel tevreden over.
Voordeel, Bijna alle merken zijn uitleesbaar/programmeerbaar. (Heb zelfs onlangs nog een sleutel van een Golf 6 aangeleerd..)
Zelf heb ik een Panasonic thoughbook waar alles op draait, maar kan in principe op éénder welke laptop.
Ik heb er een complete kabelset bij, zodat ook oudere wagens zonder OBD stekker kunnen worden uitgelezen.

De verkoper ervan adverteert met allerlei diagnose apparatuur, en ik denk zelfs dat hij van NL komt, maar voor België spreekt hij altijd af in Antwerpen.

Hier is de link: http://www.kapaza.be/nl/gereedschap/pro ... 627391.htm

GRtz
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Gisteren is het kenteken van mijn 2002 Touring weer geactiveerd :driving

Maar wat hebben ze er nou van gemaakt?
KLIK

Goed, laten we maar even zo. Nu snel de verzekering regelen en vrijdag gaat hij voor de APK.

Uitleestool voor de E91 ben ik nog mee bezig :wink:
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Ach, kan veel erger, bij jou staat er tenminste nog Touring 2002. Ze zetten ook BMW's op kenteken als Bauer. De landbouwversie denk ik. Maar met mijn Baur kon ik destijds gewoon met de keurmeester meekijken bij de selectie van de handelsbenaming in een pull down en zo de in mijn ogen meest correcte benaming kiezen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Ik doelde eigenlijk meer op de benaming stationwagen
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Ik doelde eigenlijk meer op de benaming stationwagen
Tsja, het is nu eenmaal een touring toch :mrgreen: :bag
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Maar wat ik bedoelde is mocht jij niet meekijken hoe 'ie op kenteken kwam dan?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7012
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Wondermike »

Nee :-( hij had al een NL kenteken gehad dus ik verwachtte dat hij hetzelfde papiertje terug kreeg. Niet dus, morgen eens bellen of ze dit gaan aanpassen.
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by Jeroen »

Heheheh ik stuur ze vandaag nog even een foto van een Luchjenbroers E30 touring dan weet je zeker dat 'ie stationwagon op kenteken blijft. Wel vreemd als de auto oorspronkelijk als station op kenteken is gezet. Zouden ze in 74 al bij hebben gehouden wat het carrosserietype is? Betwijfel ik eigenlijk.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 18721
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wondermike's Sharknose Garage

Post by uwbuurman »

Wat ia het eigenlijk voor carrosserie variant? Hatchback?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2006 BMW 320d touring High Executive
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
Post Reply