BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: BertjeConti's daily - '96 523iA [E39]

Post by Jeroen »

Met Meyle en recent ook met Febi vooral slechte ervaringen, met FAG of Vaico moet je wel goed zitten voor het steunlager. Hardyschijf zou ik zeker Lemförder nemen.

Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Thanks mannen,

Hardyschijf heb ik van Lemförder gevonden, dat was nog wel een zoektochtje, maar bij spareto hadden ze 'm, dus maar eens gaan ervaren hoe dit Letse bedrijf het doet.
Wel handig bij spareto is dat ze bij elk onderdeel het land van herkomst erbij hebben staan, en dan zie je dat er verrassend veel uit china komt.
De hardyschijf en het tussenlager van Vaico zouden beide van duitse makelij moeten zijn.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Ben benieuwd, ook wel dan naar de kwaliteit van Vaico.

Mooi dat deze 5 goed bevalt en die caravan blijft super.
Wat glimt die caravan goed.
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Spullen van Spareto zijn binnen, hardyschijf inderdaad made in Germany, maar op het doosje van het Vaico tussenlager staat "made in China", het lager dat erin zit heeft stofdichte (blikken) kappen, volgens mij horen er origineel dichte (rubber) afdichtingen op te zitten.

Maar goed, eerst de wiellagers op de vooras vervangen, de nieuwe zijn SKF.
Dit is een redelijk overzichtelijke klus, nadat de remklauw en schijf verwijderd zijn kun je al 3 van de 4 bouten van het wiellager losnemen, om met een 3/8 18mm dop op de 4e bout te komen dient de schokdemper ongeveer een 3 cm uit het fuseestuk omhoog geschoven te worden, hiervoor dient de klembout en stabilisatorstang beugel van de fusee gelost te worden.
Al met al ruim een uur werk per kant.

Achter het lagerhuis geen verrassingen, ziet er netjes uit:

Image

Altijd mooi, nieuw spul, maar zie je nu niks meer van:

Image

Before and after video:

Proefrit bevestigd inderdaad nu wat minder brom en zoemtonen, maar vooral in bochten toch nog steeds een duidelijke zoem hoorbaar, in bochten naar links sterker dan naar rechts. En dat vind ik vreemd, omdat juist rechts de wiellagers op voor en achteras vervangen zijn. In een snelle bocht naar links zet je extra druk op de wielen rechts.

Dit heeft mij aan het denken gezet, het zal toch geen banden geruis zijn?
Vorig jaar zijn er op de achteras nieuwe kleber all seasons gekomen om de oude klebers te vervangen, en eigenlijk sindsdien is mij dit storende geluid opgevallen.
Enige verschil is dat de oude quadraxer 2 zijn en de huidige quadraxer 3, met op het oog iets ander profiel.

Dus vandaag eens een setje wielen met oude zomerbanden op de 523i gezet, en een proefrit bevestigd dat het gezoem nu nagenoeg verdwenen is, nagenoeg, maar niet helemaal in snelle bochten, voornamelijk snel links.

De Kleber Quadraxer 3 banden zijn dus banden die naar mijn mening veel rolgeluid produceren, vooral in bochten, echt wel storend.

Iets wat absoluut niet het geval is bij de quadraxer 2 banden op onze E12, daar ligt nu de 2e set klebers op, naar volle tevredenheid.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

In ieder geval een setje nieuwe lagers, dat is sowieso fijn!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Vandaag eindelijk tijd (en zin) om het laatste wiellager te vervangen, de herrie in de auto wordt namelijk steeds vervelender, vooral in bochten naar links laat zich een gezoem en brom van defecte lagers horen. Dat met die banden was dus onzin.
RA, RV en LV zijn al vernieuwd en de oude lagers waren alle 3 niet fris meer.

Nu dus links achter nog.
Om dit lager te kunnen vervangen moet de aandrijfas los van het diff, en om ruimte te maken om de aandrijfas eruit te schuiven moet ook de uitlaat eronderuit, en 2 van de 3 draagarmen moeten ook los, en de veerpoot ook. Een hele klus dus.

Maar nadat alles los was liet dit lager duidelijk horen dat i dus echt aan zijn einde is. Dit is dus de echte boosdoener van de herrie.

Bij het nieuwe lager zitten ook nieuwe bouten, maar die zijn wel anders dan de oude, ze hebben een grote ring, en die past niet in het recess waar de oude bouten wel invallen.

Image

Dit was mij bij de operatie rechts niet opgevallen.
Dus heb ik besloten de oude bouten te hergebruiken met wat loctite.
Lager + bouten zijn van SKF, op de doos staat "made in china" .

Nu de uitlaat er toch onderuit ligt is het logisch ook het middenlager op de cardan te vervangen, maar nadere inspectie liet zien dat dit waarschijnlijk ergens in de afgelopen 10 jaar al was gedaan. Idem voor de hardyschijf, geen droogtescheurtjes te vinden.
Dus heb ik het middenlager en de hardyschijf maar niet vervangen, en leg ik de nieuwe spullen wel op voorraad.

Wat mij ook opviel is dat er geen centrale bout binnen in de kruiskoppeling op het cardan zit. Geen idee hoe dit uit elkaar zou moeten om het centrale lager eraf te krijgen.

Heel blij dat ik dit klusje geklaard heb, eindelijk weer 'normaal' wegdek geruis en een tevreden M52 hoorbaar op de achtergrond.
Image

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Zo, dat lager was dood dus. Niks te vroeg, je hebt m gebruikt tot het bittere einde. De cardan zit gewoon in elkaar geschoven, dat is alles.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply