323i van Walter

Brandweerman Sam
Newbee
My E21(s): Just hobbying on someone else's E21

Re: 323i van Walter

Post by Brandweerman Sam »

Jeroen wrote: Sun Sep 15, 2024 1:41 pm Welkom Roland, en we hebben nog wel een paar 323i's voor je in de aanbieding hoor :whistle
Dank voor het aanbod, maar met een gezinsfransoos, BMW staande twin en een eenpitter uit ‘79 is mijn wagenpark wel enigszins compleet😬. En als ik dan meer zou willen, gaat de voorkeur uit naar een veel te dikke boxer😇

Sleutelen blijft leuk, en als ik daar iemand een klein beetje mee op weg kan helpen👍

Roland
Just hobbying on someone else's E21
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

De deadline van de Eifeltour 2024 kwam dichterbij, we waren heel dicht bij het sprookjes-einde van "de e21 leeft nog lang en benzine-zuipend", maar de werkelijkheid was toch een beetje anders.

We waren gebleven dat Peter op zaterdag 14 september kwam helpen om de auto af te stellen. Met een zeer beperkt aantal uurtjes nachtrust kwam Peter uit de nachtdienst mijn kant op. Ff gezellig bijkletsen en daarna aan de slag. Peter wilde graag op voorhand de verdelerkap plaatsen die bij de rest van de setup hoorde (van mijn oude motor dus), dus die eerst nog gewisseld. Daarna m.b..v de stroboscoop de ontsteking op tijd gezet en dat ging allemaal mooi. Daarna kon de CO-tester aan de auto en begon de Peter-Magic:

Van:
Image

Naar:
Image

En:
Image

Tot uiteindelijk:
Image

Afgezien van een klein jo-jo-effect bij stationair liep de auto best mooi. Koelvloeistof ontlucht en keurig op peil gebracht, olie nog een keer gecheckt en toen vonden we het tijd om de motorkap eindelijk weer terug te plaatsen. Dat voelde zowel letterlijk als figuurlijk echt wel als een kroon op het werk plaatsen:

Image

Dan.... de eerste echte proefrit. Samen met Peter (Roland moest helaas eerder weg) naar het benzinestation om de dorstige 323i te voorzien van een volle tank Shell V-Power. Meteen de banden keurig op spanning en verder maar. De A12 op, richting Gouda. Het ging allemaal lekker, de auto liep (90%) mooi en trok in ieder geval keurig door de toeren. In mijn beleving was 'ie ook veel vlotter dan de auto met de oude motor op het laatst was, dat was alvast een fijne winst. Binnendoor terug vanaf afrit Nieuwerbrug, prima. Een uitermate hoopgevende proefrit.

Het plan was om de volgende zondag nog een keer de motorolie te wisselen; die had toch behoorlijk wat te lijden gehad van alle (verzuipende) startpogingen), de volgende dag dat met Roland gaan doen. 's Ochends de auto starten, daar had 'ie in het begin wat moeite mee maar liep uiteindelijk. Auto op bokken aan de voorkant, oude olie eruit. Oude oliefilter er af en een vers, nieuw filter er op. Auto van de bokken af en nieuwe Castrol motorolie erin. Dan maar weer 's een proefrit. Na al z'n hulp, gunde ik Roland dat eerste ritje. Stukje rijden. Dat werd helaas een steeds grotere teleurstelling. De auto begon gaande de proefrit steeds meer te bokken, stotteren, hikken, inhouden. Vooral bij deellast. Volgas liep 'ie keurig door de toeren en was er niks aan de hand. Terug in Woerden, uitrollend bij een stoplicht sloeg 'ie ook af, en wilde maar moeilijk weer starten. Met kunst- en vliegwerk thuis bereikt en uiteindelijk achteruit de oprit op moeten duwen. Wilde niet meer lopen. Hmm... We hoopten/gokten/wensten dat een rondje goed afstellen aan de 4-gastester van Jeroen tot een oplossing zou leiden, en dat stond later die week op de planning.

Op een doordeweekse avond naar Jeroen en de auto aan de 4-gastester. Daar bleek vooral dat de HC-waarde bizar hoog was (veel te veel onverbrande benzine in de uitlaatgassen). Ook de CO- was totaal off, dus daarmee maar opnieuw begonnen. Op de gekste momenten sloeg de auto ineens af, heel raar. Jeroen besloot maar helemaal opnieuw te beginnen en vandaar uit ging het langzamerhand wel iets beter. Alleen wat Jeroen ook deed, die HC-waarde bleef maar hoog, met waarden tussen de 600 en ver over de 3.000. En alles daartussenin, en heen en weer. Uiteindelijk dat maar voor lief genomen en met een enigszins tevredenstellende CO-waarde vonden we het goed genoeg. Rijden, was het devies. Ook advies van Koos dat er wellicht door het lange staan wat vervuilde benzine een rol kon spelen: gas erop, tank benzine er doorheen jagen.

Die week de auto maar mee naar het werk in Amsterdam. 's Ochtends vroeg op een wat drukke A2 richting Amsterdam en ook daar begon 'ie eigenlijk steeds meer weer te stotteren en in te houden. Gek genoeg reed de auto 's avonds naar huis wel weer wat beter, maar het was nog steeds niet je van het. Zou het dan toch in de bougiekabels zitten? Voor de zekerheid daarom een nieuwe set bougiekabels besteld en het daarop volgende weekend (het was intussen 1 week vóór het Eifelweekend) gemonteerd, maar ook dat gaf nog niet helemaal het gewenste resultaat.

Overleg in de appgroep leidde tot een tijdelijke (mogelijke oorzaak en) oplossing. De koudeluchtschuif was eerste verdachte, het idee was om die af te doppen en dan de auto aan de 4-gastester nogmaals af te stellen. Dat zou dan hooguit tot een (zeer) beroerde koudestart leiden, maar soi. Op dinsdagavond (ik zou woensdag richting Eifel rijden) nog naar Jeroen. Extra luchtschuif los, leidingen afdoppen en afstellen. Waarden bleven toch nog steeds heen en waar gaan, maar CO was aardig. Rondje rijden, 0,0 verschil. Nog steeds hikken, stotteren, inhouden. Tja, dan heeft zo'n afgedopte extra luchtschuif ook geen zin, dus dat maar ongedaan maken. Bij de proefritpogingen sloeg de auto ook weer ineens zomaar af, dus Jeroen begon steeds sterker de brandstofpomp te verdenken. Dan maar naar de loods van Jeroen en Ite om daar een brandstofpomp op te halen, dan zou ik die in ieder geval in de Eifel bij me hebben, mocht dat nodig zijn. Bij terugkomst nog een keer rondje alles checken: Jeroen vindt een los vacuumslangetje en verbindt dat weer netjes met z'n bestemming... Zou dat....? Ontsteking nog een keer controleren, contactpunten en rotor... Better safe than sorry. Weer rondje rijden, dachten we. Nog voor we bij Jeroen goed en wel 2 straten verder waren, sloeg de auto weer af en wilde ook niet meer starten. We hoorden nu ook bij de startpogingen de brandstofpomp niet meer, dat gaf in ieder geval duidelijkheid. Naar mijn huis, mijn daily met trekhaak ophalen om de auto maar naar huis te slepen. We hadden 'm in een parkeervak geduwd waar hij was gestrand: Jeroen probeerde toch nog een keer te starten. Dat lukte, maar na 10 seconden sloeg ' ie toch weer af. Dus de auto maar naar huis gesleept. Daar op straat nog een keer gestart (gaat toch makkelijker rijdend achteruit de garage in dan duwend), maar ook dat duurde helaas maar 10 seconden. Dan maar met de hand de auto de garage duwen, de avond vóór vertrek naar de Eifel… ondanks al het werk, de enorme hoeveelheid hulp ter plekke van Roland, Jan, Koos, collega René en van iedereen in verschillende app-groepjes op afstand, is het helaas niet gelukt om de auto mee te kunnen nemen naar het Eifelweekend 2024.

En nu ligt dat Eifelweekend al weer 3 weken achter ons. Ben ik thuis gebleven? Zeker niet, we hebben een topweekend gehad dankzij organisatiecomité Gerwin/Suzanne/Guido en routekoning Odo, maar wel met de daily 320iA X-drive (die zo'n tourtje heel makkelijk meedoet natuurlijk, maar toch harder moet werken dan de gechipte e91 325dA die ik het jaar daarvoor bij me had :wink:).

De e21 is nog niet van z'n plek geweest sindsdien. Gebrek aan tijd, veel en drukke (en meestal ook leuke) sociale bezigheden en een reisje buitenland voor werk maken dat wat lastig. Maar er is wel een plannetje. De brandstofpomp gaat in ieder geval gewisseld worden, net als de dynamo. Want al sinds de Eifel 2023 brandt het acculaadstroom-lampje, en dan precies omgekeerd aan de normale werking: meer toeren betekent feller branden, en bij bijna uitvallende motor, dooft het lampje ook bijna. Laadstroom is prima, ook voor de zekerheid al eens de spanningswisselaar gewisseld, allemaal geen enkel verschil. Lampje blijft branden, dus dat moet ook opgelost/gevonden worden (kan natuurlijk ook nog iets op zichzelf staands in het instrumentenpaneel zijn), want we willen nu wel alles uitgesloten hebben.

Op zeer korte termijn breng ik mijn eigen WUR, luchtweger en spinnenkop naar Arnold. Die gaat dat als 1 geheel reviseren en op zijn prachtige K-Jet testbank uitproberen en afstellen. Geen haast, dat kan ergens rustig deze winter. Als we dan zodra dat klaar is met een verse dynamo, nieuwe brandstofpomp en een gereviseerd injectiesysteem ergens einde winter komend seizoen een nieuwe startpoging kunnen ondernemen....

Nogmaals: wordt dus vervolgd.

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Begint wel een echte soap te worden zo, wat een weerbarstige auto is dat toch, en dat met zoveel expertise erbij.
Na de winter (herfst is net begonnen) zullen we het vervolg hier wel kunnen lezen, en hopelijk dan de laatste aflevering van deze serie.
Succes gewenst
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
baur21
E21 Fanatic
My E21(s): BMW 320 BAUR
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Post by baur21 »

Hoi Walter, een heel bekend verhalen en heel frustrerend.
Dat uitvallen van de brandstofpomp ken ik ook of de zekering slecht kontakt of brandstofpomp, bij mij allebei.
Wat ook nog kan dat de Oring van de drukregeling in de spinnenkop door de etenol inde benzine vast zit. Maar veel succes met het afstellen Hc onder 600 is nog lastig.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

En zo zijn we ineens aan het (bijna) einde van 2024 aanbeland. Niks gebeurd, e21-wise? Zeker wel... Op vrijdag 25 oktober had ik een mooi ritje richting het Noorden. Ik had in Leeuwarden een setje Style 414's gekocht voor de Touring, met nieuwe winterbanden. Die kon ik die dag op gaan halen, dus dat was mooi te combineren met een bezoekje aan Arnold om daar de K-Jet en WUR af te geven. Zo gezegd, zo gedaan. Lekker bakkie gedaan, een en ander be- en afgesproken en daarna samen nog even op bezoek bij de mancave van Koos. Die was lekker met de verlichting in z'n loods aan het knutselen, als afronding van alle verbeteringen die hij daar had aangebracht.

Met de verwachting dat de revisie van m'n K-Jet en WUR een "winterprojectje" waren voor Arnold, ging ik er van uit dat hij daar lekker even de tijd voor zou nemen. Maar al snel kwamen de eerste foto's uit Oudega. Luchtweger uit elkaar:

Image

Image

Spinnekop:
Image

Image

En ook de WUR:
Image

Image

Image

Image

Een rondje TLC kan/kon duidelijk zeker geen kwaad. En Arnold was dus al snel voortvarend van start, want deze foto's kwamen ongeveer een week nadat ik alles bij hem had afgegeven. Go, Speedy Gonzales!

Nog vóór het eind van de maand had Arnold de eerste stappen naar (serieuze!) verbetering al gezet.

Behuizing luchtweger:
Image

Image

Image

Met een prachtig vers laklaagje gaf dat na het revisiewerk van Arnold waarbij de bewegende delen allemaal onder handen zijn genomen en opnieuw afgesteld waren, de glans van een echte kroon op het werk. Alleen al van de tussentijdse foto-updates werd ik mega-blij! Zeg nou zelf, met z'n prachtig geel/rood Bosch-plaatje, het gestraalde in mooi mat-zilver gespoten huis ziet het er uit alsof het zo uit de Bosch-fabriek komt, maar dan beter.

Image

Image

Zo bleven de updates elkaar in hoog tempo opvolgen, en met de mooie testopstelling die Arnold zelf gebouwd heeft, kon alles ook perfect gesimuleerd en getest worden. Fijn!

Image

En met oog voor detail werden het van "oud ijzer ook langzamerhand bijna nieuwe sieraden, te mooi om onder de motorkap te verstoppen.

Binnenzijde spinnekop:
Image

Van:
Image

En:
Image

Naar:
Image

Behuizing WUR:
Image

Met als uiteindelijk eindresultaat (eindresultaat? Ja, want Arnold heeft er geen gras over laten groeien en op woensdag 4 december kon ik m'n "nieuwe" WUR en K-Jet ophalen:
Image

Intussen, op het moment van schrijven, zitten deze nieuwe juwelen zelfs al weer gemonteerd op hun plek, maar daarover later meer.

Updates volgen!

Greetz,
Walter.

BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Prachtig hoor, maar het was ook wel toe aan een grote schoonmaakbeurt.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Al sinds de laatste Eifeltour waar m'n e21 nog mee was, in 2021, zat er een electrische 'gremlin' in de auto. We reden ergens langs de Moezel, toen het acculaadstroomlampje ging branden. Gek genoeg precies omgekeerd aan de normale werking: bij meer last ging het lampje feller branden, bij stationair stond het zachtjes wat te flikkeren, maar helemaal 'uit' ging het niet meer. Terug bij het hotel hebben Koos, Gerwin, Ite en Jeroen wat metingen gedaan, maar de acculading was prima. Niet bizar hoog, maar zeker Koos herkende de voltages wel van zijn e21. Heel raar dus, want een echt duidelijke oorzaak was niet zomaar te vinden.

Bij 1 van de grote ingrepen in m'n auto (ik denk die waarbij Koos zo'n beetje de hele onderzijde, inclusief dorpels, achterlichtranden en wielbakken achter onder handen heeft genomen), hebben Koos en ik de bedrading van de electrische spiegels uit elkaar geworsteld (die hebben het namelijk nooit gedaan zolang als ik de auto heb). Op z'n Koos een aantal draden in de juiste kleurstelling vervangen en weer voorzien van een mooie, verse zwarte isolatielaag. Terugggeplaatst en hoppa: beide spiegels functioneerden perfect! Gaaf!

Terug naar datzelfde laatste e21-Eifeljaar voor mij: ook ergens rond die tijd begon soms, op onverklaarbare momenten, de rechter buitenspiegel uit zichzelf te bewegen. Naar het onderste punt, om dan vervolgens maar te blijven proberen verder naar beneden te stellen (wat natuurlijk niet gaat, dus je hoorde het tandwieltje telkens overslaan). Contact aan en uit hielp soms en meestal was het alleen bij auto op contact en niet-lopende motor. Later kwam het vaker voor en gebeurde het soms ook tijdens het rijden. Er was maar 1 (tijdelijke) remedie: de stekker van de schakelaar afhalen.

Conclusie: in het electrische circuit van m'n e21 gaat iets niet helemaal lekker.

Bij de ruilmotor die ik had gekocht zat een dynamo die geschikt was gemaakt voor een e30. Dat paste dus niet zomaar op mijn e21, dus is mijn eigen dynamo teruggeplaatst. Die heb ik denk ik ergens in 2013 of 2014 onder toeziend oog van Ite en Jeroen in 't Goy nog geplaatst en was destijds een gereviseerde dynamo. Op zoek naar mogelijke oorzaken voor het brandende acculaadstroomlampje maar geprobeerd om de spanningsregelaar van de 'e30-dynamo' te wisselen met die op mijn eigen. Zo gezegd, zo gedaan, maar helaas zonder resultaat. Het laadstroomlampje blijft eigenwijs en tegengesteld z'n werk doen...

Mogelijke oplossing 2: dynamo er onder uit en laten reviseren. De plaatselijke auto-onderdelenwinkel kon voor mijn e21 ook geen nieuwe dynamo leveren, maar werkt wel samen met een goed revisiebedrijf. Daar konden ze 'm naartoe brengen en dan zou ik na eerste onderzoek horen wat ze er aan konden doen. Na een goede week telefonisch contact: het beste was om alles te vervangen: koolborstels, spanningsregelaar etc. Kostenopgaaf €180 ex. Daar heb ik zo 1-2-3 geen nieuwe voor, dus dat heb ik laten doen. Weer een week later kon ik 'm ophalen, en ik had 0 spijt van die investering:

Image

Image

Image

Prachtig, en hoe mooi past dat bij de shiny K-Jet en WUR!!!! Ik ben een blij man!

Greetz,
Walter.

Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Zo, en dan is het voorjaar, de winter al weer voorbij en ben ik met de e21 niet heel veel verder gekomen. Meer gedetailleerde update volgt nog, maar vooralsnog is de situatie dat de auto helaas nog steeds niet loopt. Onderdeel van de oorzaak is in ieder geval een malfunctioning brandstofrelais, dus vandaar dit bericht: is bekend waar/hoe ik aan een nieuw/vervangend brandstofrelais kom?

Dank voor de tips en antwoorden alvast!

Greetz,
Walter.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik denk dat je ondertussen ook even wilt uitvinden of dat het probleem is, ofwel dat met het relais overbrugd het probleem verholpen is. Verder helpt het even om wat plaatjes of nrs van jouw relais te plaatsen, al lijken de meeste versies wel onderling uitwisselbaar. Zit de nieuwe pomp er nu onder?
Regards/groeten, Jeroen
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Overbruggen van het relais met een draadje heb ik met hulplijn Buurman gedaan, en dan werkt het wel. De nieuwe pomp zit er ook onder.

Het relais is deaud, is de conclusie.

Plaatje zal ik proberen snel te plaatsen.

Greetz,
Walter.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Denk dat Jeroen bedoelt of de motor dan ook lopen wil? We hebben alleen de brandstofpomp aan de gang gehad, toch? Ik weet t niet precies meer. Maar overbruggen werkte wel, inderdaad.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

Klopt, maar hij wil dus ook met overbrugd relais, niet starten.

Dat is de huidige status. Eerste check is, met overbrugd maar liever nog ander/nieuw relais, checken of er ook een vonk aankomt bij de bougies. En wellicht afstelling controleren, want het was niet duidelijk of de luchttoevoer nu helemaal open of helemaal dicht staat.

Tips, ook voor een relais, meer dan welkom. Het wordt tijd om leuke dingen te doen en zorgen dat m’n rooie monster na ruim 2 jaar weer ‘s de weg op kan en mag.

Greetz,
Walter.

baur21
E21 Fanatic
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Post by baur21 »

Als er geen vonk is werkt het relais ook niet.
Of de ontsteking doet het niet dan heb je ook geen brandstof. Dat is ook het doel van dat relais.
baur21
E21 Fanatic
BMW 320 BAUR
BMW 323i

Post by baur21 »

Walter, kijk ook even naar het groene kabeltje wat onder opzij van de ontsteking zit of die goed vast zit. Kijk ook of pen 15 van de ontstekingsmodul teidens contakt 12v staat. Je mag het brandstof relais wel doorverbinden met testen maar geen uren zonder dat de motor loopt.
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP

Post by Manitoba »

baur21 wrote: Sun Apr 06, 2025 9:59 pm Als er geen vonk is werkt het relais ook niet.
Of de ontsteking doet het niet dan heb je ook geen brandstof. Dat is ook het doel van dat relais.
Er is/komt brandstof bij de spinnenkop. Ontsteking is ook gecheckt.

Greetz,
Walter
baur21 wrote: Sun Apr 06, 2025 11:02 pm Walter, kijk ook even naar het groene kabeltje wat onder opzij van de ontsteking zit of die goed vast zit. Kijk ook of pen 15 van de ontstekingsmodul teidens contakt 12v staat. Je mag het brandstof relais wel doorverbinden met testen maar geen uren zonder dat de motor loopt.
Gaan we nog een keer checken. Langdurig laten draaien is voorlopig nog een utopie, dus op dat vlak geen zorgen.

Inmiddels heb ik privé wat berichten ontvangen om het relais te reviseren. Daar ga ik snel mee aan de slag.

Greetz,
Walter.

Post Reply