Okee, het begint allemaal met een vrij onverwachte en hevige kredietcrisis. In tijden dat het allemaal economisch voorspoedig ging hebben banken hun hand ruim overspeeld en zijn daarmee ernstig in de problemen gekomen. Eigen schuld, maar banken spelen niet met hun eigen vermogen, maar met onze centen. Om de paniek niet algemeen en de crisis uitzichtloos te laten worden springt de overheid bij. Ook daar zit wel een stukje hand in eigen boezem steken bij, want er gaan leuke bedragen om bij toezichthouders EZ, DNB en AFM en die hebben met z'n allen zo ernstig zitten te slapen dat het werkelijk niemand was opgevallen dat de banken massaal de regels overtraden
Maar goed, een dergelijke actie helpt wel de crisis te bezweren dus dat moet dan maar, al hoop ik dat onze toezichthouders daar ook wat van leren (nog weinig van te merken overigens). Inmiddels blijkt dat diverse financiële instellingen in staat zijn om weer in recordtijd miljarden te vergaren, zo laten de jaarcijfers van bijvoorbeeld Aegon al zien. ING spant echter de kroon. Niet alleen heeft men voldoende middelen vergaard om 2 miljard af te lossen, omdat deze aflossing vervroegd plaats vindt (waarom?) moet ING maar liefst 1 MILJARD boete betalen aan de overheid en doet dat grif. Eerder betaalde Aegon ook al een vergelijkbare boete van zo'n 750 miljoen. Bent u daar nog?
Er worden dus om vooralsnog onduidelijke redenen miljarden aan boete aan de overheid gedoneerd alsof het niets is. Het is ook niets voor de banken, het is vooral geld van rekeninghouders en mensen met hypotheken. Ik zie hoe dat gaat bij de hypotheek van mijn vriendin: zelfs in jaren dat het goed gaat zijn de beleggingsrendementen negatief, nog een dikke post onduidelijke kosten er overheen en de gedane aflossing over dat jaar is alweer teniet gedaan. Geld weg! En van onze goedbetaalde toezichthouders mag dat allemaal. Ofwel: de kosten zijn gewoon wat gestegen en die berekenen we aan het eind van het jaar gewoon weer door aan onze klanten. Net zoiets als dat Albert Heijn bij iedereen aan het eind van het jaar nog even een paar duizend euro op komt halen omdat men onverantwoord met de middelen is omgesprongen. Dat kan niet, maar banken kunnen dat gewoon blijven doen?
Ach, misschien een beetje onverkoopbaar dus als we nou een deel van die onnodig betaalde boete ook bij onze eigen mensen weghalen door bijvoorbeeld de pensioenen te bevriezen dan komen we er misschien wel mee weg en kunnen we het bestuur een dikke bonus uitbetalen uit dank voor deze regelrechte diefstal. Een geslaagde bankkraak die niet eens zo gek ver af ligt van de miljoenen die Rijkman Groenink kreeg voor het bemiddelen in een uiteindelijk mislukte deal.
Ik kan me alleen maar neerleggen bij het aloude adagium dat de grootste boeven bij het bank- en verzekeringswezen zitten. Misschien werk je zelf in deze branche en heb je er een heel andere kijk op, als ik naar mijn eigen contacten kijk binnen enkele instellingen denk ik evengoed dat ik er niet ver naast zit. Kan nog genoeg andere voorbeelden noemen.