Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Inmiddels heb ik zelf kabelsetjes gemaakt om de tussen voor-en achter speakers gedeelde grounds van elkaar te scheiden. Dat heb ik gedaan met originele draden van een E34 HiFi kabelboom die toch al verknipt was en ook geen eer meer aan te behalen valt.

Image

Ook heb ik een aparte adapter kabel gemaakt om de E28 radiokabelboom direct op de ISO-A stekker aan te sluiten. Op deze wijze hoef ik de originele bedrading niet aan te passen. Bovendien scheelt dat de nodige kabelsalade onder het dashboard.

Image

De adapterkabels voor de voorste speakers passen mooi langs de bestaande kabelboom onder het dashboard. De bestaande stekkers voor de voorste speakers worden met krimpkous geïsoleerd en met de kabelboom samengebonden.

Image

De blauwe stekkertjes worden zijn voor de ground van de tweaters en worden met elkaar doorverbonden. De rest is een kwestie van aansluiten en afbouwen. Dat is nog niet helemaal klaar, maar heb al wel een luisterproef kunnen doen waarbij de speakers van het HiFi Sound systeem zonder externe versterker op de Head unit zijn aangesloten.

Zonder versterker? De nieuwe Bremen Head unit heeft een z.g. Klasse D eindversterker de speaker terminals in tegenfase aanstuurt. Dat is anders dan bij de oorspronkelijke radio/cassette waarbij maximale spanningszwaai beperkt wordt tot de helft van de voedingsspanning (batterijspanning). Dat maakt dat de nieuwe Bremen twee keer zo ver kan uitsturen waardoor het maximale vermogen vier keer zo groot (en daarmee hetzelfde als de originele eindversterker) is. Zover de theorie!

Image

Heb nog niet heel veel geluisterd, maar daar waar voorheen (standaard speakers) het geluid flets klinkt, hoor ik nu een mooi vol geluid. Natuurlijk is het geen high-end en het (tien kanaals) HiFi systeem in mijn E34 M5 is echt wel beter, maar t.o.v. het originele systeem van mijn auto is het een hele mooie verbetering. En als het nodig is kan de hele boel teruggedraaid worden.

Carpe Diem, Raymond
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Mooi werk Raymond.

Wat de eindtrappen van je Bremen headunit betreft verwacht ik eigenlijk dat het nomale analoge klasse ab eindtrappen zijn, waarbij er per kanaal 2 eindtrappen in brug geschakeld zijn.
Een klasse D is digitaal, eigenlijk pwm aansturing.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Gaaf, Raymond!

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

BertjeConti wrote: Sat Jan 17, 2026 9:02 am Mooi werk Raymond.

Wat de eindtrappen van je Bremen headunit betreft verwacht ik eigenlijk dat het nomale analoge klasse ab eindtrappen zijn, waarbij er per kanaal 2 eindtrappen in brug geschakeld zijn. Een klasse D is digitaal, eigenlijk pwm aansturing.
Thanks Rob,

Met twee in brug geschakelde AB kan i.d.d. ook 2x25W (RMS) gerealiseerd worden, maar denk niet dat de Bremen die heeft omdat je daar best wel wat oppervlak en volume voor nodig hebt. Maar eerlijk is eerlijk. Er is weinig over te vinden, dus heb ik CoPilot gevraagd. Dat levert geen doorslaggevend (na te gaan) antwoord op. Maakt op zich niet zoveel uit, indirect wijzen de spec's m.i. op Klasse D. Aanwijzing die ik heb is dat voor het maximale vermogen 4x23W (RMS) wordt aangegeven. De meeste klasse D (chip) oplossingen hebben ongeveer deze specificatie bij een THD van 1%. Maar kan evengoed AB1 zijn hoor, al denk ik dat THD hoger dan 1% bij dit vermogen zal zijn omdat transistoren daarvoor in hun niet lineaire gebied bedreven moeten worden. Bij klasse D bestaat dat nadeel niet, enkel de snelheid waarmee geschakeld kan worden en de z.g. saturatie van de MOSFET welke specifiek op schakelen gericht kan zijn (dus erg lage kanaalweerstand).

Heb mijn exemplaar niet opengemaakt, misschien toch eens doen, maar dan is de resterende garantie ook weg.

N.B: Er zijn steeds meer integrated circuits verkrijgbaar (zoals bijv. van Axign) die op een enkele chip een gehele klasse D oplossing bieden. Wel is het zo dat de kwaliteit afhankelijk is van de toegepaste componenten voor het Low Pass Filter in de uitgang. Adoptie daarvan in automotive audio is al langer gaande, waarom ook niet? Biedt veel voordelen, ook voor iemand die het liefst naar Single Ended Triode concepten luistert.
Last edited by raymondw on Sun Jan 18, 2026 1:34 pm, edited 1 time in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ik wil die radio graag eens horen, Raymond! Ben erg benieuwd.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply